۰ نفر

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

اولویت مجلس حل مشکلات کشور و مردم است

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۰:۱۸
کد خبر: 452362
اولویت مجلس حل مشکلات کشور و مردم است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع اصلی ایزوله های مجلس روان سازی چرخ اقتصاد کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، امیرحسین قاضی زاده هاشمی در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: رسیدگی و حل و فصل مشکلات اقتصاد مردم گرا در جامعه و مردم نهاد کردن اقتصاد کشور از جمله اولویت های در دستور کار مجلس است.
او ادامه داد: در شرایط فعلی، با توجه به ایجاد هجمه های رسانه ای مخالف با مجلس که به انواع گوناگون سعی به تخریب و بزرگنمایی برخی غیر واقعیات می باشد گویی عده ای در تلاشند تا مجلس را از مسیر درست خارج کرده و این گونه بنمایند که مجلس تکیه گاه محکمی برای مردم نیست اما حقیقت چیزی جز این است و سعی و اهتمام مجلس و نمایندگان بر این بوده و هست تا همواره مشکلات و معضلات مردم و اقتصاد مردمی را مرتفع کند و برای جامعه تکیه گاهی مطمئن باشد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در سوی دیگر استودیو گفت: اصلاح ساختار بودجه یکی از موارد اولویت دار در راس اقدامات مجلس جدید است. او ادامه داد: از آنجا که ما باید اقتصاد و بودجه را بدون نفت تعریف کنیم باید بدانیم چه نوع اقتصاد پایداری را می توانیم جایگزین نماییم در این خصوص در طول سه سال اخیر که تاکیدات فراوانی در مورد بودجه صورت گرفته هیچ عدد و رقمی و برنامه عملیاتی از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است.
پورابراهیمی تصریح کرد: اقداماتی که تا امروز در مجلس انجام شده عبارت است از؛ محاسبه سهم مولد سازی دولت، رسیدگی به موضوع تغییرات در بحث پایه های مالیاتی و معافیت های مالیاتی، رسیدگی به موضوع مهم مدیریت هزینه های شرکت های دولتی و بانک ها، نکته جالب اینکه اگر بودجه عمومی کشور را مثلا بر اساس سه سال گذشته ، 450 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم بودجه شرکت های دولتی و بانک ها حدوداً سه برابر بودجه عمومی کشور است این موضوع باید در سر فصل های اولویت دار مجلس قرار بگیرد و قابل اغماض نیست.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به رسیدگی به اوضاع معیشت مردم گفت: رسیدگی به سرنوشت مالیات بر خانه های خالی، یکی از مصادیقی است که در سرفصل اولویت های رسیدگی ما قرار گرفته، طبق امار در کلان شهرها حدود دو و نیم میلیون واحد خالی وجود دارد و به واسطه خالی بودن این تعداد واحد مسکونی نوسانات افزایشی زیادی به بازار مسکن و در سمت تقاضا پدید آمده است.
او با اشاره به موضوع سهام عدالت و آمار جاماندگان از انتفاع آن گفت: در حال حاضر چندین میلیون نفر نیازمند واقعی در کشور نتوانسته اند از سهام عدالت نفع ببرند.

قاضی زاده هاشمی در سوی دیگر استودیو در خصوص اثر بخش بودن استیضاح وزرا با پرسش و پاسخ از رئیس جمهور در مدت زمان یکسال باقیمانده دولت گفت: نمایندگان مجلس در مقابل با مجریان قانون باید با نیم نگاهی به توانایی های مجری قوانین به گونه ای مصوبه بگذارند که پیامدهای اجرایی آن پیش بینی شده باشد زیرا برخی از عدم اجراها در سرنوشت مصوبات به این بر می گردد که برخی نمایندگان به عواقب اجرایی مصوبه نیاندیشیده اند.
او با بیان اینکه معمولا دولتها در پایان سال چهارم و یا هشتم خود، دچار فرسودگی، اشتباه و خستگی می شوند در این لحظه مجلس باید اوضاع را درک کند و بر اساس مصلحت عمل کند.
پورابراهیمی در استودیو در خصوص رسیدگی به موضوع مالیات بر خانه های خالی گفت:​ این بحث در سال 95 در مبحث رسیدگی به اصلاح مالیات های مستقیم صورت گرفت از آن سال تاکنون به سبب کوتاهی وزارت راه و شهرسازی اقداماتی پیش نرفت اما وزیر فعلی با نگاهی جدید در حال پیگیری موضوع هستند. در این راستا امروز کلیات بحث به تصویب رسیده، باید به سراغ بررسی جزئیات طرح برویم و در صورت امکان آنها را نیز تصویب کنیم.
او ادامه داد: در اصلاحیه جدید متن لایحه مالیات بر خانه های خالی، رقم مالیات به گونه ای می باشد که بازدارندگی داشته باشد زیرا در مصوب سال 95 حد مالیات مقداری بود که برای دارنده ملک بازدارندگی نداشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت:​ فضای مجازی یک رسانه مهم است و باید زیر ساخت های کشور را توسعه دهیم و تولید کننده پیام رسان باشیم.
سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی  افزود: در حال حاضر شورایعالی فضای مجازی را داریم که یک شورای فرا قوه ای است اما مسئله ما در فضای مجازی، مسئله رویکردی است.
وی افزود: نگاه ما به طور عمومی در نظام برنامه ریزی کشور، گذشته نگر است در حالی که باید آینده نگر باشد و باید پیامدها و پدیده های در حال شکل گیری را رصد کنیم و فضای مجازی هم از جنس آینده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در فضای مجازی باید کاری با هویت ایرانی، اسلامی انجام شود و بستری برای تغییر هویت اجتماعی، سیاسی، فکر و فرهنگی ها نباشد.
قاضی زاده هاشمی افزود: تا زمانی که رویکرد اصلاح نشود ابعاد و شکل و افرادی که در داخل آن ساختار قرار دارند اثر مهمی ایجاد نمی کنند و نوع حرکت مجلس باید مطالبه گری برای اصلاح باشد چون مهم تر از مقررات، عمل به آن نگاه است.
وی گفت: فضای مجازی یک رسانه مهم است که جزو واقعیت های امروز جامعه محسوب می شود و باید زیرساخت های کشور را توسعه دهیم و تولید کننده پیام رسان باشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کرونا موجب تشکیل دنیای بدون ارتباط یا ارتباط مجازی در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شده است.
قاضی زاده هاشمی افزود: از پایان سال 96 که التهابات ارزی در کشور اتفاق افتاد و در سال 97 که تصمیم های غیر کارشناسی دولت در تخصیص ارز با نرخ چهار هزار و 200 تومانی تعریف شد و بعد از پنج ماه دولت هزینه سنگینی را به نظام اقتصادی کشور تحمیل کرد موضوع تعیین تکلیف وضع اقدام کالاهای اساسی در کشور در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: بر این اساس سالانه حدود 100 هزار میلیارد تومان مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد و نرخ همان روز انجام می شد که این توزیع رانت در اقتصاد کشور می باشد.

محمدرضا پورابراهیمی هم در این برنامه گفت : یکی از دلایلی که مردم کالاها را گران خریداری می کنند زمانی است که کالا با نرخ ترجیحی وارد و تولید آن کالا در کشور نابود می شود چون باید با بهای تمام شده جدید تولید کند و یارانه به آن تعلق نمی گیرد، و از گردونه رقابت خارج می شود و نرخ ارز ترجیحی یک علامت ضد تولید برای کالای مشمول می باشد.
وی افزود: بر اساس گزارش آمار بانک مرکزی در ابتدای سال 98 که توسط رئیس کل بانک مرکزی ارائه شده میزان تورم کالاهای اساسی که نرخ ترجیحی به آنها تعلق گرفته بود از کالاهای غیر اساسی بیشتر بود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت با همین روش ادامه دهد قطعاً این توزیع رانت در اقتصاد کشور و نابود کردن تولید کالاهای مشمول این حوزه می باشد.
وی ادامه داد: مجلس به دولت پیشنهاد امکان استفاده از مابه التفاوت ارز در ارتباط با خریدی که برای مردم امکان پذیر باشد را داده است، که این ما به التفاوت باید در قالب کارت های اعتباری برای خرید کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار گیرد تا اثرات تورمی نداشته باشد.

قاضی زاده هاشمی گفت: مجلس یازدهم تلاش خواهد کرد تا کشور را به ریل خدمت و توجه به مردم برگرداند و امیدواریم مقدمه اصلاح امور را با کارهای بنیادی و اساسی فراهم کنیم و در حوزه نظارت بر نمایندگان هم کار جدی انجام خواهد شد.