۰ نفر

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور؛

روند بخشودگی‌های مالیاتی به عقب بر نمی‌گردد

۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۱۷
کد خبر: 451826
روند بخشودگی‌های مالیاتی به عقب بر نمی‌گردد

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در کشور مالیات بر اشخاص حقوقی تقریبا رهاست ولی مجموع درآمد افراد، مشمول مالیات می‌شود و همه تا حدی مشمول معافیت می‌شوند و از آن‌جا به بعد تصاعد افزاینده دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، امیدعلی پارسا عصر امروز در نشست با فعالان اقتصادی استان با اشاره به اینکه تقسیط جرائم مالیاتی طبق قانون سه سال است، اظهار داشت: در سال ۹۷ سران قوا در شورای هماهنگی اقتصادی، آن را به ۵ سال افزایش دادند که برای سال ۹۸ حکمی نداریم و برای سال ۹۹ پیشنهادی از ستاد رفع موانع تولید ارائه شده که پنج سال شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: مالیات مبحثی است که ریزترین موارد آن طبق قانون انجام می‌شود؛ در قانون تک تک این‌ها لحاظ شده و میزان تقسیط ۵ ساله تنها برای سال ۹۷ بود.

وی با اشاره به اینکه بخشودگی باید کارشناسانه و دقیق باشد، افزود:  نه تنها سیاست سال قبل را ادامه دهیم حتی برای ۹۹ بر نمی‌گردد به قبل و سال ۱۴۰۰ دوباره همین روند بخشودگی‌های مالیاتی روند منظم رو به کاهش دارد و به عقب بر نمی‌گردد.

وی تصریح کرد: جرائم مالیاتی در دنیا به شدت بالاست چون اصلا تخلف اتفاق نیفتاده و جرائم به حدی بالاست که کسی تخلف نمی‌کند.

پارسا بیان کرد: سوال این است؛ مملکتی را قرار است اداره کنیم هزینه‌های عمومی دارد مجموعه این هزینه‌ها باید برآورد شود و اینکه از کجا می‌خواهد تامین شود، بیان کرد: ماهانه ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان همه مالیاتی است که در کشور جمع می‌شود فقط حقوق پرسنلی در کشور ۲۸ هزار میلیارد تومان است که ماهانه پرداخت می‌شود و ۳۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه اداره کشور است که باید تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور مالیات بر اشخاص حقوقی تقریبا رهاست ولی مجموع درآمد افراد، مشمول مالیات می‌شود و همه تا حدی مشمول معافیت می‌شوند و از آن‌جا به بعد تصاعد افزاینده دارد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ابراز داشت: مالیات تمرکز باید به سمتی برود که مالیات بر تولید و اشخاص حقوقی کم شود اما مالیات بر دیگر موارد تصاعد افزاینده داشته باشد. در منطق مالیات، تغییراتی در مجموعه قوانین باید اتفاق بیفتد جاهایی باید کم و جاهای دیگری اضافه شود تا بشود کشور را اداره کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰۲ درصد مالیات‌های کشور محقق شد و برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته است که درآمدهای مالیاتی بزرگ شد نه به قیمت فشار به اقشار ضعیف و این در تمام کشور است. 

پارسا گفت: هر عدد مالیاتی نوشته شود یا نشود باید طبق قانون وصول شود و این اعداد تصادفی نوشته نمی‌شود.

وی متذکر شد: برای امسال برای استان‌های ضعیف مثل ایلام، کهگیلویه و ... ۱۳ تا ۱۵ درصد مالیات‌ها بیشتر می‌شود و برای استان‌های برخوردار ۲۲ تا ۲۴ درصد و میانگین کشور ۲۸ درصد است.

پارسا با اشاره به اینکه مطابق قانون اگر امسال عددی که نوشته شده محقق شود شاهکار است، اضافه کرد: بودجه استان وصل به وصول مالیات استان است.

وی عنوان داشت: 55 درصد کل درآمد کشور در تهران وصول می‌شود و کرمان ۳.۲ درصد درآمد کشور را وصول می‌کند.

پارسا با اشاره به اینکه هر جا سود هست باید مالیات هم باشد، افزود: ستم و بی‌عدالتی جایی‌ست که نرخ‌ها غیرقانونی باید معافیت بیخودی بدهند.

وی با اشاره به اینکه 30  ایراد هم به نظام مالیاتی کنونی دارم، تصریح کرد: باید متناسب با توان و ظرفیت به گونه‌ای که استان ظرفیت داشته باشد منبع تعریف کنیم تا استان هم سود ببرد.

رئیس سازمان مالیاتی کشور اظهار کرد: تحقق مالیات، سال گذشته در تمام استان کرمان ۱۰۴ درصد و کشور ۱۰۲ درصد بوده است و متوسط رشد مالیاتی کشور ۴۴ درصد و کرمان ۴۷ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه ترکیب و آنالیز کل وصولی را داریم، گفت: این‌طور نیست که تمام درآمدهای کشور را یک استان مثل کرمان تامین می‌کند.