۰ نفر

ماجرای حقوق و پرداختی‌های بازنشسته‌ها در سال۹۹

۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۶
کد خبر: 447537
ماجرای حقوق و پرداختی‌های بازنشسته‌ها در سال۹۹

در سال جاری بعد از تصمیم‌گیری برای افزایش حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی در پرداختی به آنها، امکان استفاده از افزایش تا ۵۰درصدی امتیاز حقوق و همچنین پرداخت پاداش پایان خدمت تمامی بازنشستگان فراهم شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طی سال‌های گذشته پایین‌ بودن حقوق بازنشسته‌ها و از سویی عدم تناسب آن با پرداختی به کارکنان موجب انتقادات و گله‌های بسیاری بود و همواره چالشی بین دولت و این قشر حقوق‌بگیر بوده است، ولی از حدود سه سال پیش و با الزامات قانونی که در رابطه با ترمیم حقوق بازنشسته‌ها وجود داشت، موضوع همسان‌سازی حقوق آنها در بودجه سالانه مطرح و هر ساله مبلغی جهت تامین منابع برای متناسب سازی حقوق آنها در نظر گرفته شد.

اما از سال گذشته و بعد تصمیم‌گیری در مورد حقوق کارکنان در بودجه ۱۳۹۹، که قرار شد افزایش متوسط ۱۵ درصدی حقوق به نحوی باشد که هیچ کارمندی کمتر از ۲.۸ میلیون تومان دریافتی نداشته باشد، این موضوع طی جلساتی که بین بازنشستگان و سازمان برنامه بودجه برگزار شد، مورد پیگیری قرار گرفت تا اینکه با توافقات صورت گرفته قرار شد اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها اختصاص پیدا کند که پرداختی به این قشر نیز دیگر کمتر از ۲.۸ میلیون تومان در ماه نبوده و اختلاف پرداختی‌ها کمتر شود.

رشد ۳۰ درصدی هم پاسخگو نیست

بر این اساس میانگین افزایش حقوق بازنشسته‌ها در سال جاری به ۳۰ درصد رسید؛ به طوری که میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال گذشته به سه میلیون و ۷۹۹ هزار تومان می‌رسد که با افزایش ۳۱ درصدی همراه است. همچنین میانگین حقوق بازنشستگان لشگری از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی به چهار میلیون و ۲۹۱ هزار تومان رسید.

با وجود رشدی که در حقوق بازنشسته‌ها اعمال شد، به هر حال مشکلات آنها در شرایط اقتصادی موجود همچنان پابرجا و تاکید داشتند که حقوق کفاف هرینه‌های زندگی آنها را نمی‌دهد و از این رو مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه ادامه داشت.

اخیرا اظهارات  نوبخت-رئیس سازمان برنامه و بودجه-  نشان داد که قرار بر این شده تا از تمامی ظرفیت‌های قانونی که برای تقویت حقوق آنها وجود دارد و منابع اجازه می‌دهد استفاده شود.

افزایش ۵۰ درصدی امتیاز حقوق در دستور کار

بر این اساس دو بخش پیش‌بینی شده که در دو بند از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بر آن تاکید شده است که می‌توان برای بازنشسته‌ها استفاده کرد، یک بخش در رابطه با ایثارگران و بخش دیگر در خصوص حق عائله مندی و حق اولاد بازنشستگان و شاغلان است که نوبخت تاکید کرده باید امتیازات در نظر گرفته شده برای شاغلان در این حوزه به طور یکسان برای بازنشستگان نیز لحاظ شود.

از این رو افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص حق اولاد و عائله مندی به طور یکسان میان شاغلان و بازنشستگان اجرایی می‌شود که البته این افزایش  در ابتدای امسال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به صندوق‌های بازنشستگی ابلاغ شده است.

آنطو که نوبخت گفته است، گرچه صندوق‌های بازنشستگی برای افزایش این امتیاز با تنگنای مالی مواجه بودند اما پشتیبانی اعتباری لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود.

وعده پرداخت پاداش پایان خدمت تا مهرماه

اما موضوع دیگری که در مورد بازنشسته‌ها اجرایی خواهد شد و سازمان برنامه و بودجه قول آن را داده است به پرداخت پاداش پایان خدمت آنها بر می‌گردد؛ به طوری که قرار شده است تا پاداش پایان خدمت تمام بازنشستگان سال  ۱۳۹۸ حداکثر تا مهر ماه پرداخت شود.

این در حالی است که برای تامین منابع لازم جهت این پرداخت از چندی پیش به دستگاه‌ها ابلاغ شده بود که برای انجام سریع‌تر  آن از طریق فروش اموال مازاد نسبت به پرداخت این بدهی اقدام کنند. اما ظاهرا این امکان را نداشته و به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بودند که اموال مازادی برای واگذاری و پرداخت پاداش پایان خدمت در اختیار ندارند.

با این حال سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که چه برای سازمان‌هایی که امکان واگذاری اموال مازاد را در اختیار دارند و چه سایر دستگاه‌ها پاداش پایان خدمت کارکنان با پشتیبانی این سازمان حداکثر تا مهر ماه سال جاری پرداخت می‌شود.