۰ نفر

ابهامات یارانه نوزادان

۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸
کد خبر: 447035
ابهامات یارانه نوزادان

بعد از ابلاغ آئین‌نامه مربوط به تبصره هدفمندی مبنی بر پرداخت مشروط به موالید جدید، اظهارات مسئولان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بر ابهامات این تاکید قانونی افزوده و ابعاد اجرای آن را به صورت واضح مشخص نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از حدود ۱۰ سال گذشته که یارانه‌های نقدی پرداخت می‌شود، یارانه مربوط به نوزادان و به عبارتی موالید جدید گاها حواشی و ماجرای خاص خود را داشته است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۳ و بعد از ثبت‌نام جدید از متقاضیان دریافت یارانه تا مدت‌ها خانوارها درگیر برقراری یارانه نوزادان خود بودند و در برخی موارد دیگر یارانه نوزادان به خانواده‌ها اضافه نشد.

اما چندی پیش، پس از آنکه دولت آئین‌نامه مربوط به تبصره (۱۴) قانون بودجه سال جاری که در رابطه با شرایط پرداخت یارانه و منابع و مصارف آن را مشخص کرد، در بندی از آن آمد که موالید جدید صرفا با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

بعد از این ابلاغ، اما و اگرها و نقدهایی از سوی برخی مسئولان مطرح شد تا اینکه اخیرا میرزایی به عنوان سخنگوی ستاد تبصره (۱۴)در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در رابطه با یارانه موالید جدید اظهاراتی مطرح کرده که ابهامات را افزایش داده است.

از جمله اینکه وی گفته‌ «موالید جدید از ابتدای سال ۱۳۹۹ شناسایی می‌شوند و لیست مشمولان دریافت یارانه در اختیار سازمان هدفمندی قرار می‌گیرد. همچنین موالید جدید تابع خانواده هستند و اگر خانواده آن‌ها یارانه‌بگیر و مشمول دریافت باشند، به این نوزادان هم یارانه تعلق می‌گیرد».

به گفته میرزایی، «موضوع حذف در کار نیست، بلکه فقط شناسایی موالید جدید است که بتوان با توجه به محدودیت منابعی که وجود دارد یارانه را در اختیار مشمولان قرار داد».

اما چند نکته در ارتباط با اظهارات این مقام مسئول در وزارت رفاه قابل توجه است؛ اول اینکه وی گفته آیین‌نامه مربوط به قانون هدفمندی از جمله موالید جدید در سال جاری ابلاغ شده است و از ۱۱ خرداد تا یک ماه آینده این شناسایی انجام می‌شود.

این در حالی است که موضوع مربوط به موالید جدید آئین‌نامه قانون بودجه امسال در آئین‌نامه مربوط به سال ۱۳۹۸ نیز آمده بود و تأکید داشت که موالید جدید فقط با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع در چارچوب قوانین  مشمول دریافت یارانه خواهند شد. اما در سال گذشته وزارت تعاون در این رابطه موضعی مطرح نکرده بود یا اگر ورود کرد اطلاع‌رسانی در رابطه با آن انجام نشد.

نکته دیگر این است که وزارت رفاه اعلام کرده حذفی در کار نیست؛ یعنی نوزادان از دریافت یارانه حذف نمی‌شوند. در حالی که در جای دیگر می‌گوید باید شناسایی انجام شود تا خانواری که مشمول دریافت یارانه است نوزاد آن هم یارانه بگیرد؛ بنابراین اول اینکه خانواری که یارانه نمی‌گیرد اصلا نوزاد آن هم در این شناسایی وزارت رفاه گنجانده نخواهد شد و فقط مربوط به افراد یارانه‌بگیر است.

در این حالت اگر قرار است به نوزادان خانوارهای یارانه‌بگیر نیز یارانه تعلق گیرد دیگر شناسایی مفهومی نخواهد داشت، مگر اینکه هدف از این شناسایی آن باشد که در مورد خانوار یارانه‌بگیری که طبق معیارها مشمول نیست، نوزاد به جمع آنها اضافه نشده و احتمالا در ادامه یارانه آن خانواده نیز حذف شود.

این در شرایطی است که طبق گفته میرزایی، با توجه به محدودیت منابع قرار است شناسایی صورت بگیرد که خود باز تأییدی بر حذف یارانه بگیرانی است که اکنون نیازمند دریافت آن نیستند ولی در لیست یارانه‌بگیران قرار دارند و یارانه نوزادان آن‌ها برقرار نمی‌شود.

در مجموع موضوع یارانه نوزادان که ظاهرا وزارت رفاه در سال جاری به آن ورود کرده است، با توضیح شفافی از سوی مسئولان این وزارتخانه همراه نیست و در حالی سخنگوی ستاد تبصره (۱۴) می گوید که در آینده اطلاع رسانی خواهد که لازم است حداقل در مورد مسایل ابتدایی این موضوع گزارش روشنی به افکار عمومی ارائه شود.

در عین حال که اخیرا سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ستادی تحت عنوان ستاد تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ وجود ندارد.