۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

خطر تحریم‌ها همچنان پابرجاست/ آثار سوء سیاست‌های دولت در بلندمدت آشکار می‌شود

۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹
کد خبر: 446292
خطر تحریم‌ها همچنان پابرجاست/ آثار سوء سیاست‌های دولت در بلندمدت آشکار می‌شود

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نباید تصور کنیم که تحریم‌ها دیگر اثر جدیدی بر اقتصاد ما ندارند، گفت: به دلیل شیوع کرونا رشد تولید در سه ماهه اول سال نسبتا پایین خواهد بود.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بیشتر تاثیرات کرونا در سال 99 آشکار می‌شود و با توجه به شرایط کلی اقتصاد و اینکه کرونا هم به آن اضافه شده است بنظر می‌رسد شرایطی بهتر از سال 98 نداشته باشیم.

وی افزود: تحت تاثیر شیوع کرونا رشد تولید در سه ماهه اول سال 99 نسبتا پایین خواهد بود؛ علاوه بر آن کسری بودجه دولت، کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده‌ها و چشم‌انداز نامطمئن برای سرمایه‌گذاری را داریم که با وجود همه این‌ها به نظر نمی‌رسد در سال 99 عملکرد خیلی بهتر از سال 98 باشد.

این کارشناس با بیان اینکه افتی که در بخش نفت در سال 98 داشتیم در سال 99 بیشتر نخواهد شد، ادامه داد: می‌دانیم که عمده تولید نفت ما امروز در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی از آن هم به خارج صادر می‌شود. اگر پتروشیمی‌ها نتوانند تولیدات سال قبل را داشته باشند یا پالایشگاه‌ها نتوانند فراورده‌های نفتی را به فروش برسانند کرونا می‌تواند تولید بخش نفت را به صورت منفی تحت تاثیر قرار بدهد.

ندری در پاسخ به این پرسش که کاهش بیشتر قیمت نفت چه تاثیراتی بر اقتصاد ما خواهد داشت؟ گفت: کاهش بیشتر قیمت نفت با توجه به روند کنترل بیماری در سایر نقاط دنیا بعید است، ضمن اینکه قیمت در بازار نفت به نسبت اول سال صعودی شده است. البته هیچ وقت پیش‌بینی نشده که قیمت‌ها به سطح قبل از بیماری کرونا برگردد، اما مشکل این است که تقاضا برای نفت و فراورده‌های نفتی و مشتقاتی که از نفت به دست می‌آید در داخل و خارج تحت تاثیر این بیماری کاهش پیدا کرده و سال 99 در اثر کرونا ممکن است ما رشد اقتصادی منفی داشته باشیم ضمن اینکه سال آخر دولت هم هست و این هم ممکن است تا حدودی تاثیر داشته باشد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه افت تولید در سال 99 با سال گذشته تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: در سال 98 بیشترین میزان افت تولید ما ابتدا مربوط به بخش نفت و بعد هم بخش صنعت بوده است ولی در سال 99 بنظر می‌رسد بخش‌های غیرنفتی در اقتصاد ممکن است بیشتر تحت تاثیر این تحولات قرار بگیرند و رشد منفی بیشتری را تجربه کنند.

وی ادامه داد: در داخل هم تقاضای موثر داخلی به شدت کاهش پیدا کرده و تحریم‌ها شرایطی که بتوانیم عرضه مناسبی داشته باشیم را از ما سلب کردند. همچنین به دلیل تحریم‌ها تولید کننده‌های داخلی تحت فشار هستند و نمی‌توانند کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز خود را تامین کنند. علاوه بر این موارد افزایش نرخ ارز و برخی سیاست‌های دولت هم اثرات منفی دارد که در در ماه‌های آینده هم بیشتر خواهد شد.

تشدید تحریم ها

ندری با اشاره به اینکه خطر تحریم‌ها در سال 99 همچنان پابرجاست، خاطرنشان کرد: وقتی نتوان کالاهای مورد نیاز بخش تولید و صنعت را از خارج تامین کرد و یا هزینه تامین کالاها از خارج افزایش یابد، خود به خود روی بخش تولید تاثیر می‌گذارد. درست است که میزان اثرگذاری تحریم‌ها نسبت به گذشته کمتر شده اما این را باید مدنظر قرار دهیم که به مرور زمان کنترل دولت آمریکا بر کسانی که نقض تحریم می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند و دیگر در سال 99 نمی‌توانیم مثل سال 98 تحریم‌ها را دور بزنیم و در سال 99 هم تاثیر تحریم‌ها جدی است.‌

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌ها در داخل کشور نگران کننده است، یادآور شد: برخی از این تصمیم‌ها در کوتاه‌مدت راضی کننده است و فکر می‌کنیم موفق عمل کردیم اما متاسفانه در میان‌مدت و بلندمدت اثرات منفی خواهند داشت درحالی که امروز سرخوش از موفقیت‌های کوچک هستیم.

وی افزود: پایین بودن نرخ بهره در کوتاه‌مدت ما را خوشحال می‌کند ولی در بلند‌مدت ممکن است تاثیرات موج واری بر همه بخش‌ها داشته باشد و این پایین بودن نرخ بهره در بازار بین بانکی روی سایر نرخ‌ها هم تاثیر می‌گذارد و نشان می‌دهد که اتفاقاتی در اقتصاد ما در حال وقوع است که احتمالا تبعات مثبتی در آینده نخواهد داشت.