۰ نفر

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

رشد 1.1درصدی اقتصاد بدون نفت در سال98/ بخش کشاورزی سال گذشته 8.8درصد رشد داشته است

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۱۱
کد خبر: 446101
رشد 1.1درصدی اقتصاد بدون نفت در سال98/ بخش کشاورزی سال گذشته 8.8درصد رشد داشته است

رئیس جمهور رشد 1.1درصدی اقتصاد کشور بدون نفت در سال98 را جزو افتخارات همه فعالان اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: با وجود توطئه دشمنان، در همه زمینه‌ها شاهد نشاط و فعالیت اقتصادی در کشور هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه کشور در حال مبارزه در سه جبهه استکبار، بیماری کرونا و بیکاری است، گفت: در سایه مجاهدت بزرگ مردم و مسوولان، همراهی ارکان کشور و هدایت های مقام معظم رهبری، ارقام اقتصادی در پایان سال 98 نشان می دهد که دشمنان در اجرای توطئه بزرگی که برای به زانو در آوردن اقتصاد و مردم ما طراحی کرده بودند، ناموفق بوده اند.

روحانی با بیان اینکه در این ایام همزمان در 3 جبهه مبارزه با استکبار، بیماری کرونا و بیکاری در کشور قرار داریم، افزود: در زمینه مبارزه با کرونا، اکثر استا‌ن‌های کشور در شرایط مهار این بیماری قرار دارند، اما متأسفانه در 5 استان در وضعیت قرمز هستیم و باید این دوره را بگذرانیم؛ در عین حال ممکن است بعد از گذراندن دوره پیک در این 5 استان، چند استان دیگر هم در نوبت پیک باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کرونا همچنان باقی است و باید همه مردم همچنان با رعایت دستورالعمل ها همراهی کنند، خاطرنشان کرد: در کشور تا امروز موج دوم نداریم و همه موج اول است؛ پیک این موج اول در بعضی از استان‌ها در ایام اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده و در برخی از استان‌ها در خرداد است و احتمال دارد بعد از گذراندن پیک در این 5 استان، استان‌های دیگری هم در تیرماه در پیک قرار بگیرند.

روحانی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های لازم را برای همه مشاغل تدوین و ابلاغ کرده و در اختیار مردم گذاشته است و هرگونه گشایشی که برای مبارزه با بیکاری و تامین معیشت مردم انجام می شود باید با رعایت دستورالعمل‌ها اجرا گردد.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیش‌بینی ها اینطور بود که بواسطه تحریم سخت و فشارهای فراوانی که در سال 97 بود،  در سال 98 شرایط بحرانی‌تر و سخت‌تری داشته باشیم، گفت: خوشبختانه با مدیریت انجام شده، مجاهدت مردم و همه مسئولین، همراهی سه قوه و همه ارکان کشور و بویژه هدایت‌های مقام معظم رهبری، آمار و ارقام اقتصادی نشان می‌دهد دشمنان در توطئه بزرگی که علیه کشور طراحی کردند تا مردم و اقتصاد ایران را به زانو در بیاورند، ناموفق بودند.

روحانی ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی، در بخش کشاروزی و صنعت شرایط نسبتاً خوبی داشتیم و رشد این دو بخش، رشد اقتصادی سال 98  کشور بدون نفت را مثبت 1.1 کرده است و این جزو افتخارات اقتصادی همه کشاورزان، کارگران، صنعتگران و مدیران، کارگزاران و همه نهادهای غیردولتی و آنهایی است که در زمینه اقتصاد کشور تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه  سال گذشته در بخش کشاورزی در همه فصل‌ها، شرایط مثبت بوده است و مجموعاً این بخش 8.8  درصد رشد داشته است، گفت: کشاورزی در سال هایی که با افت قیمت فروش نفت مواجه بودیم کمک فراوانی به اقتصاد دولت کرد و در  سال 98 نیز موجب رشد مثبت اقتصادی شده است.

روحانی با اشاره به اینکه در بخش صنعت هم  سال گذشته در مجموع 2.3 درصد رشد مثبت داشته ایم، افزود:  تحریم ها در بخش نفت، تأثیر شدیدی گذاشته است اما در بخش‌های مختلف دیگر ناموفق بوده و این در حالی است که آنها می‌خواستند همه اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تاکنون 3 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده، اظهار داشت: امسال هم در گندم خودکفا خواهیم بود که این بسیار حائز اهمیت است؛ بویژه آنکه مسأله تامین مواد غذایی در شرایط کرونا در سطح جهان، موضوعی بسیار مهم است.

روحانی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم 9 هزار هکتار به کشاورزی گلخانه‌ای کشور اضافه شده  است، گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال بیش از 4600 هکتار به سطح کشاورزی گلخانه‌ای اضافه خواهد شد که یک حرکت بسیار مهم در کشاروزی است.

رئیس جمهور افزود:  در دولت یازدهم موفق شدیم در استان های خوزستان و  ایلام حدود 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت آبیاری نوین قرار دهیم و امسال هم در دولت دوازدهم  این مسیر را ادامه می‌دهیم؛ 46 هزار هکتار در سیستان طراحی شده که بخش بزرگ‌اش افتتاح شده و یک بخش دیگر هم تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

روحانی ادامه داد: در بخش شمالغرب که به بخش گرمسیری معروف است، کار بسیار بزرگی در سدسازی، کانال‌کشی‌های اصلی و فرعی انجام و تاکنون در این منطقه 59 هزار هکتار تحت کشت قرار گرفته و این روند را ادامه می‌دهیم و ان‌شاء الله امسال افتتاح های بسیار خوبی در منطقه گرمسیری خواهیم داشت و امیدواریم امسال و ماه‌های اولیه سال آینده حدود 100 هزار هکتار جدید هم زیر کشت و کانال‌های اصلی و فرعی ما قرار بگیرد و برغم همه فشارها باز هم در بخش کشاورزی شرایط مناسب خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش صنعت هم آمار و ارقام نشان از رشد مثبت دارد، خاطرنشان کرد:  در بخش خودرو 18 درصد افزایش تولید داریم و بر اساس اعلام سرپرست وزارت صمت در هفته‌های آینده 45 هزار خودرویی که به علت نقایصی در پارکینگ بوده، همه فعال شده و در اختیار خریداران قرار می گیرد؛ این نشان می دهد که برغم توطئه دشمنان؛ شاهد نشاط و فعالیت اقتصادی در همه بخش های کشور هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه بخش مسکن نیاز به تحرک جدید دارد، گفت:  در جلسه ستاد اقتصادی دولت نسبت به موضوع مسکن،  تصمیماتی گرفتیم که در آینده تکمیل خواهد شد و تلاش خواهیم کرد که هم زمین را در اختیار آنهایی قرار دهیم که در ساخت مسکن فعال هستند، هم در زمینه تسهیلات قدم‌هایی برخواهیم داشت و هم در زمینه کمک در بخش‌های دیگر مسکن اقدام خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شهرداری‌ها باید در زمینه حل معضل مسکن با اتخاذ تدابیری نظیر کاهش روند اعطای مجوز ساخت برای سازندگان و انبوه سازان و استفاده از دولت الکترونیک در این راستا کمک کنند، اظهار امیدواری کرد در آینده بخش شهرداری هم وارد دولت الکترونیک شود تا نیاز به مراجعه حضوری افراد به شهرداری ها نباشد.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت در مسأله مسکن دست روی دست نگذاشته است، گفت: مطمئنا دولت قدم‌هایی را برخواهد داشت تا مردم مشکلات کمتری را در بخش مسکن داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اوضاع خوب بازار سرمایه در ماه های اخیر، اظهار داشت:  باید سهام جدید در این بازار عرضه شود و برای این کار همه بخش‌های دولتی باید فعالیت کرده و سهام‌شان را به بازار عرضه کنند؛ این در حالی است که بر اساس اعلام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از طریق برخی از شرکت‌های شستا در هفته‌های آتی 2 هزار میلیارد تومان عرضه اولیه در بورس خواهند داشت و این مسأله مهمی است؛ این عرضه اولیه بازار سرمایه را مستحکم می‌کند و نمی‌گذارد حبابی وارد این بازار شود.

روحانی ادامه داد: آزادسازی‌ سهام عدالت باعث شد که این بازار تعمیق و توسعه پیدا کرده و میلیون‌ها نفر مستقیم یا غیرمستقیم وارد این بازار شدند؛ این یک حرکت بسیار خوبی در بازار سرمایه خواهد بود و در حالی است که در شرایط کرونا، کشور در زمینه بازار سرمایه از همه کشورها، قدم‌های بهتری را برداشته و داریم در این زمینه به پیش‌ می‌رویم.

رئیس جمهور با تقدیر از  همه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری که این ایام در زمینه تامین نیازمندی‌های بهداشتی، پزشکی و درمانی کشور بویژه در زمینه مقابله با کرونا  فعال بودند، گفت: شرکت های دانش بنیان می‌توانند تحول بزرگی را در کشور از لحاظ علمی و فناوری  وتامین نیازمندی ها بوجود بیاورند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزه ملت ایران با توطئه های آمریکا بویژه در سالها و ماه های اخیر و همزمان با شیوع کرونا در جهان، گفت: آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر با همه نهادهای بین‌المللی درگیر شدند و البته از اول هم این حالت را داشتند؛ در زمینه آب و هوا و یونسکو مقابله کردند و اخیراً هم نسبت به سازمان بهداشت جهانی و دادگاه جنایات بین‌المللی شروع به تهدید کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: معلوم است چارچوب اداره این کشور، هم در زمینه بیماری و آزادی برای ملت آمریکا و هم در زمینه حقوق ملت‌های دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مرتب در حال توطئه است؛  البته همیشه آمریکایی‌ها در این زمینه ناموفق و شکست خورده بودند.

روحانی با اشاره به اینکه اخیراً آمریکایی‌ها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت را به نحوی تهدید کرده و بدنبال در استخدام قرار دادن آنها هستند، خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم که دیپلمات‌ها و مسئولین کشور در این زمینه به خوبی در برابر آمریکا خواهند ایستاد و نخواهیم گذاشت آمریکایی‌ها موفق شوند.

رئیس جمهور افزود: مسأله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال، یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار بدهند، کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ایران چه خواهد بود و امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه‌ها، کاملاً متوجه برنامه‌ریزی آمریکا باشند.

روحانی اظهار داشت: مطمئنا ایران در این زمینه موفق خواهد بود و از این برنامه‌ریزی‌هایی که آمریکا برای ملت ایران طراحی کرده عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور افزود: در زمینه درخواست وام 5 میلیاردی از صندوق بین‌المللی پول هم متأسفانه آمریکایی‌ها همچنان مشغول کارشکنی هستند و امیدواریم که این صندوق زیر بار فشارهای آمریکا قرار نگیرد و به تعهدات خودش نسبت به همه کشورها عمل کند.

روحانی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت حضرت امام صادق(ع)، اظهار داشت:  دوران امامت امام پنجم و ششم، برای همه شیعیان از لحاظ گسترش علم، دانش و آزادی در مباحث مربوط به اعتقادات، تفسیر قرآن مجید، روایات و کلام دورانی پرافتخار است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دین اسلام مردم را به علم و دانش تشویق و بر انتخاب مردم تأکید کرد که در همه شرایط این مردم هستند که راه و مسیر را چه هدایت و چه ذلالت برمی‌گزینند، گفت: نمونه این آزادی،  علم و تحقیق و مباحث را در دوران امام صادق(ع) و امام باقر(ع) شاهد هستیم و این افتخاری برای ماست که پیرو مکتب امام صادق(ع) هستیم و ملت ایران همانند گذشته راه ولایت و مسیر ائمه هدی(ع) و پیامبر اسلام(ص) را طی خواهند کرد.

متن سخنان روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ایام شهادت امام ششم شیعیان حضرت امام صادق(ع) هستیم. دوران 2 امام پنجم و ششم برای همه شیعیان از لحاظ گسترش علم و دانش و آزادی، در مباحث مربوط به اعتقادات، تفسیر قرآن مجید، روایات و کلام دوران بسیار پرافتخاری بود. یکی از نکات برجسته بعد از ظهور اسلام در دنیای آن زمان، این بود که اسلام همه را به کسب علم و دانش تشویق و بر این نکته تأکید می‌کرد که در همه شرایط این مردم هستند که راه و مسیر، چه مسیر هدایت، چه مسیر ذلالت را برمی‌گزینند. نمونه باشکوه این آزادی و همچنین تشویق به کسب علم و تحقیق و مباحث را در دوران امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در تاریخ شاهد هستیم و این افتخاری برای شیعیان است که پیرو مکتب امام صادق(ع) هستیم و در واقع رئیس مذهب شیعه امام صادق(ع) است. ان‌شاء الله مردم مثل گذشته راه ولایت و مسیر ائمه هدی و پیامبر اسلام (ص) را طی خواهند کرد.

در این ایام که در 3 جبهه مبارزه می‌کنیم؛ مبارزه با استکبار از یک سمت، مبارزه با کرونا از سمت دیگر و مبارزه با بیکاری، یعنی هم مبارزه با بیماری، هم مبارزه با بیکاری داریم. در زمینه مبارزه با این بیماری بحمدالله در اکثر استا‌ن‌ها شرایط، شرایط مهار بیماری است. اما متأسفانه امروز در 5 استان در شرایط قرمز هستیم و باید این دوره را بگذرانیم. در عین حال ممکن است بعد از گذراندن دوره پیک در این 5 استان، چند استان دیگر هم در نوبت پیک باشند.

بنابراین هم کرونا باقی است و باید همه مردم مساعدت و همراهی کنند و هم مسیر پیک را از بعضی از استان‌ها از سر گذراندیم و همانطور که در جلسه دیروز تأکید کردم و وزیر بهداشت و درمان تأکید کرد، تا کنون در کشور موج 2 بیماری را نداشتیم. آنچه هست، موج اول است. پیک موج اول در بعضی از استان‌ها در ایام اسفند و فروردین و اردیبهشت بوده و در برخی از استان‌ها در خرداد است و احتمال دارد بعد از گذراندن پیک در این 5 استان، استان‌های دیگری هم در تیرماه در پیک قرار بگیرند. بنابراین مردم باید مراقبت کنند.

خوشبختانه وزارت بهداشت و درمان، دستورالعمل‌های لازم برای همه مشاغل را تدوین و ابلاغ کرده و در اختیار مردم قرار داده است و هر گشایشی که برای مبارزه با بیکاری و معیشت انجام می‌شود، مردم باید توجه به بیماری هم داشته باشند و همه آن دستورالعمل‌ها را اجرا کنند.

آنچه پیش‌بینی می‌کردیم این بود که در سال 98 علیرغم فشارهای فراوانی که در سال 97 در آن تحریم شدید بر ما وارد شده بود، پیش‌بینی‌ها این بود که در سال 98 شرایط بحرانی‌تر و سخت‌تری داشته باشیم، اما کار مجاهدت بزرگی که مردم ما انجام دادند و همه مسئولین با همراهی و همراهی قوای دیگر و همه ارکان کشور و هدایت‌های مقام معظم رهبری، خوشبختانه در پایان 98 علیرغم اینکه با این ویروس مواجه شدیم آمار و ارقام اقتصادی ما نشان می‌دهد که ما توانستیم در برابر این توطئه بزرگی که علیه کشور ما طراحی کردند تا مردم و اقتصاد ما را به زانو در بیاورند در این زمینه ناموفق بودند.

آماری که بانک مرکزی منتشر کرد این آمار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد که در بخش کشاروزی و در بخش صنعت شرایط نسبتاً خوبی داشتیم و همین 2 بخش بوده که سال 98 رشد اقتصادی ما را بدون نفت مثبت کرده است.

این رشد اقتصادی مثبت 1.1 بدون نفت در سال 98، جزو افتخارات اقتصادی همه آنهایی است که در زمینه اقتصاد کشور تلاش می‌کنند. از کشاورزان عزیز گرفته تا کارگران، صنعتگران و مدیران، کارگزاران و همه نهادهای غیردولتی که همه فعال بودند در این زمینه.

بسیار مهم است در سال گذشته در بخش کشاورزی در همه فصل‌ها، شرایط ما مثبت بوده است. در کشاورزی در فصل اول رشد ما 8.5 است، در فصل دوم پارسال 9.8 دهم است، در فصل سوم 7.2 درصد است و در فصل چهارم 7.8 درصد است.

مجموعاً بخش کشاورزی ما در سال گذشته 8.8 دهم رشد داشته است و در آن سال‌های دیگری هم که یک شرایط سختی پیدا کردیم، قیمت نفت ما پایین افتاد کشاورزی به ما خیلی کمک کرد و امسال هم، یعنی سال 98 که الان آمار آن را می‌بینیم کشاورزی ما را خیلی یاری کرده است در همه فصول و کاری کرده که رشد اقتصادی ما مثبت شده است و البته صنعت هم به غیر از ماه اول منفی یک دهم بوده،‌در فصل دوم مثبت چهار دهم بوده و در فصل سوم 7.1 دهم صنعت مثبت بوده و در فصل چهارم 2.2 مثبت بوده در مجموع 2.3 دهم صنعت ما در طول سال 98 مثبت بوده است.

 البته در بخش بزرگی از خدمات هم مثبت بودیم ولی در مجموع خدمات ما دو دهم درصد منفی است، ولی در مجموع رسیدیم به رشد مثبت سال 98 که به اعتقاد من بسیار حائز اهمیت است.

اما وقتی رشد اقتصادی را با نفت محاسبه می‌کنیم شرایط فرق می‌کند، این نشانگر این است که تحریم در بخش نفت، تأثیر شدیدی گذاشته است اما در عین حال در بخش‌های مختلف دیگر که آنها می‌خواستند همه اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار دهند، ناموفق بودند.

امسال هم (سال 99 ) که با ویروس کرونا شروع شده و اقتصاد تقریباً همه کشورها، به استثناء یکی دو کشور بسیار کوچک شده و رشد اقتصادها در بسیاری از کشورها منفی شده است، بحمدالله در کشور ما وقتی رشد 2 ماهه اول را نگاه می‌کنیم هم در کشاورزی فعالیت بسیار خوب بوده و هم در صنعت. البته آمارهای اولیه‌ای که الان در رشد صنعت می‌بینیم باز هم مثبت است.

تاکنون 3 میلیون تن گندم از کشاورزان عزیز خریداری کرده ایم. ان‌شاء الله امسال هم در گندم خودکفا خواهیم بود که بسیار حائز اهمیت است در شرایط کرونا در سطح جهان، مسأله مواد غذایی بسیار مهم است و تشکر می‌کنیم از همه کشاورزان عزیز مان. در بخش کشاورزی گلخانه‌ای که تأکید داشتیم یک رشد حائز اهمیتی داشته باشیم.

اولاً در دولت یازدهم و دوازدهم 9 هزار هکتار به کشاورزی گلخانه‌ای اضافه شده و امسال طراحی این است که بیش از 4600 هکتار دیگر به سطح کشاورزی گلخانه‌ای تا پایان سال اضافه کنیم که یک حرکت بسیار مهم در کشاورزی است. 

قبلاً هم این را اشاره کردم که ما در دولت یازدهم موفق شدیم در استان های خوزستان و ایلام حدود 300 هزار هکتار زمین های کشاورزی را تحت آبیاری نوین قرار دهیم. کانال‌های اصلی و فرعی‌اش را اجرا و پیاده کنیم. امسال هم در دولت دوازدهم ادامه می‌دهیم 46 هزار هکتار در سیستان طراحی شده که بخش بزرگ‌ آن افتتاح شده و یک بخش دیگر هم تا پایان سال ان‌شاء الله افتتاح خواهد شد.

در بخش شمالغرب که به بخش گرمسیری معروف است. کار بسیار بزرگی در سدسازی، کانال‌کشی‌های اصلی و فرعی انجام گرفته است. تاکنون در این منطقه 59 هزار هکتار تحت کشت قرار گرفته و این روند را ادامه می‌دهیم و ان‌شاء الله امسال افتتاح های بسیار خوبی در منطقه گرمسیری خواهیم داشت و امیدواریم امسال و ماه‌های اولیه سال آینده حدود 100 هزار هکتار جدید هم زیر کشت و کانال‌های اصلی و فرعی ما قرار بگیرد که نشان این است که در بخش کشاورزی یک حرکت بسیار خوبی را هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم خواهیم داشت، علیرغم همه فشارها باز هم در بخش کشاورزی شرایط ما شرایط مناسب خواهد بود.

در بخش صنعت هم آمار و ارقامی که به دست من می‌رسد، مثبت است. ما در بسیاری از صنایع در 2 ماهه اول امسال ( فروردین و اردیبهشت) با اینکه شرایط سختی بوده، نسبت به سال گذشته رشد داشتیم و این در بخش صنایع خیلی مهم است، امروز در بخش خودرو 18 درصد افزایش تولید داریم. سرپرست وزارت صمت به من اعلام کردند که در هفته‌های آینده 45 هزار خودرویی که به علت نقایصی که داشته و در  پارکینگ بوده همه فعال می‌شوند و در اختیار خریداران قرار می گیرد. این نشان این است که علیرغم توطئه دشمنان ما نشاط و فعالیت اقتصادی در کشور ما در همه زمینه‌ها شاهد آن هستیم.

البته یک تلاش مضاعفی را باید در بعضی زمینه‌ها انجام دهیم و بخش مسکن جزو مواردی است که نیاز به یک تحرک جدید داریم. امروز یک جلسه در ستاد اقتصادی دولت نسبت به بحث مسکن مفصلی داشتیم که تصمیماتی گرفتیم و این تصمیمات در جلساتی که معاون اول محترم ادامه خواهد داد، تکمیل خواهد شد و ما هم تلاش خواهیم کرد که زمین را در اختیار آنهایی قرار دهیم که در ساخت مسکن فعال هستند.

هم در زمینه تسهیلات و هم در زمینه کمک در بخش‌های دیگر مسکن قدم‌هایی برخواهیم داشت و چون هنوز نهایی نشده است، نمی‌خواهم آنها را توضیح دهم تا به مراحل نهایی برسیم.

شهرداری‌ها هم در زمینه مسکن باید کمک کنند و اگر مردمی که مسکن می‌خواهند بسازند و یا انبوه ساز هستند و یا مسکن برای خودش بسازد، اگر از آن روزی که تقاضا می‌دهد تا آن روزی که پروانه می‌گیرد همانطور که در همه بخش‌ها الان دولت الکترونیک شرایط را مناسب می‌کند و دوره‌ها را کوتاه می‌کند، شهرداری‌های این دوره را بتوانند ظرف یک یا دو ماه کوتاه کنند.

ان‌شاء الله در آینده بتوانیم بخش شهرداری را وارد دولت الکترونیک کنیم که کسی اصلاً نیاز نباشد به شهرداری مراجعه کند و بتواند از طریق سیستم الکترونیک همه مجوزهایی که مورد نیازش است را دریافت کند و شرایط مسکن متحول خواهد شد و می‌خواهم خدمت مردم عزیز بگویم در مسأله مسکن دولت دست روی دست نگذاشته است.

برای اینکه مردم ما مشکلات کمتری را در بخش مسکن داشته باشند حتماً قدم‌هایی را برخواهد داشت و در زمینه بازار سرمایه الحمدالله قدم‌های خوبی در طول ماه‌های گذشته برداشته شده است و باید سهام جدید در این بازار عرضه شود و برای این کار همه بخش‌های دولتی باید فعالیت کنند و سهام‌شان را به بازار عرضه کنند.

وزیر محترم کار و تعاون به من اطلاع دادند که در هفته‌های آتی 2 هزار میلیارد تومان عرضه اولیه در بورس از طریق برخی از شرکت‌های شستا خواهند داشت و این مسأله مهمی است و البته باز هم در ماه‌های پیش رو عرضه‌های اولیه زیادی خواهیم داشت و این عرضه اولیه بازار سرمایه ما را مستحکم می‌کند و نمی‌گذارد حبابی وارد این بازار شود و ان‌شاء الله مردم شاهد نشاط خوبی خواهند بود.

همانطور که در زمینه سهام عدالت، این  سهام با آزادسازی‌ باعث شد که این بازار هم تعمیق و هم توسعه پیدا کند و میلیون‌ها نفر مستقیم یا غیرمستقیم وارد این بازار شدند که به طور مستقیم و غیر مستقیم سهام را در اختیار گرفتند.

 این یک حرکت بسیار خوبی در بازار سرمایه خواهد بود و این در شرایط کرونا، شاید کشور ما در زمینه بازار سرمایه از همه کشورها، قدم‌های بهتری را برداشته و ما داریم در این زمینه به پیش‌ می‌رویم و این هم برای کشور ما بسیار مهم است.

می‌خواهم از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک های علم و فناوری که این ایام نسبت به نیازمندی‌های هم بهداشتی ما و هم پزشکی و هم درمانی ما بسیار فعال بودند، تشکر کنم. مخصوصاً در زمینه کرونا و هم در زمینه سایر نیازمندی‌هایی که داریم، حرکت بسیار فعالانه‌ای داشتند که این شرکت‌ها می‌توانند یک تحول بزرگی را در کشور ما بوجود بیاورند که هم از لحاظ علمی و فناوری الحمدالله رتبه پانزدهم جهان را در اختیار داریم و هم می‌توانند نیازمندی‌های امروز ما را در این شرایط در مسایل درمانی و بهداشتی برای ما فراهم کنند.

نکته آخری که می‌خواهم تأکید کنم همانطوری که گفتم در حال مبارزه با بیماری و بیکاری و با استکبار هستیم. شما دیدید که آمریکایی‌ها در این ماه‌های اخیر با همه نهادهای بین‌المللی درگیر شدند و از اول هم این حالت را داشتند. در زمینه آب و هوا، یونسکو مقابله کردند و اخیراً هم نسبت به سازمان بهداشت جهانی و هم نسبت به دادگاه بین‌المللی جنایات بین‌المللی شروع به تهدید کردند.

معلوم است این دولت، کاملا هم در چارچوب اداره کشور، هم در زمینه بیماری، آزادی برای ملت آمریکا و هم در زمینه حقوق ملت‌های دیگر و همچنین در زمینه سازمان‌های بین‌المللی مرتب در حال توطئه است و البته همیشه آمریکایی‌ها در این زمینه ناموفق و شکست خورده بودند و اخیراً آمریکایی‌ها شروع کردند هم آژانس بین‌المللی اتمی و هم شورای امنیت را به نحوی تهدید کردند و در استخدام قرار گرفتند و ما مطمئن هستیم که هم دیپلمات‌ها و هم مسئولین کشور ما در این زمینه به خوبی در برابر آمریکا خواهند ایستاد و ما نخواهیم گذاشت آمریکایی‌ها موفق شوند.

مسأله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال که یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار بدهند، کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ما چه خواهد بود و امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه‌ها، کاملاً متوجه برنامه‌ریزی آمریکا باشند و ما هم در این زمینه موفق خواهیم بود و از این برنامه‌ریزی‌هایی که آمریکا برای ایران طراحی کرده است، ان‌شاء الله عبور می‌کنیم.

در زمینه صندوق بین‌المللی هم که درخواست وام 5 میلیاردی کردیم و متأسفانه آمریکایی‌ها همچنان مشغول کارشکنی هستند و امیدواریم که برد این صندوق زیر بار فشارهای آمریکا قرار نگیرد و به تعهدات خودش نسبت به همه کشورها عمل کند.

ان‌شاء الله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته