۰ نفر

دلیل ابهام در فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها چیست؟

۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۳۲
کد خبر: 445593
دلیل ابهام در فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها چیست؟

درحالی که اعلام شده است که مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها به فروش سهام عدالت خود اقدام کنند، سهام‌داران گلایه‌هایی دارند مبنی بر اینکه کارگزاری‌ها فقط ثبت سفارش می‌کنند و سهام را نمی‌فروشند. گلایه‌ای که دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار ضمن تشریح دلیل این مشکل، اعلام کرد به زودی برطرف خواهد شد و فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها روی روال می‌افتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، می‌توانند از سه طریق فروش از طریق بانک، مراجعه حضوری به کارگزاری و یا مراجعه غیرحضوری به کارگزاری نسبت به فروش ۳۰ درصد سهام خود اقدام کنند. در این راستا برخی از سهام‌داران از این موضوع که برخی کارگزاری‌ها فقط ثبت سفارش می‌کنند و اعلام کرده‌اند که دستور فروش ندارند، گلایه می‌کنند. موضوعی که دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار دلیل آن را الزام به راه‌اندازی سامانه فروش سهام عدالت در اسرع وقت دانست و اعلام کرد این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

روح‌الله میرصانعی، با بیان اینکه سفارش‌های سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها گرفته و ارجاع می‌شود، اظهار کرد: اما در حال حاضر ابهاماتی در اجرای سفارشات سهام عدالت وجود دارد که ممکن است چند روز زمان ببرد تا کارگزار با ناظر هماهنگ کند و  فروش انجام دهد. همچنین  سرویس‌هایی که سپرده گذاری باید پس از فروش به کارگزار بدهد، فعلا مشکلاتی دارد که درحال رفع آن هستند. درواقع شرکت سپرده‌گذاری باید اطلاعات را به کارگزار بدهد و کارگزار وجوه سهام‌داران عدالت را بر اساس سرویس‌ها واریز کند.

وی درمورد دلیل وجود اختلال در برخی کارگزاری‌ها توضیح داد: به دلیل اینکه فشار زیاد بود و سامانه‌ها باید سریعا راه اندازی می شد، صرفا راه اندازی صورت گرفت و سامانه‌ها درحال ارتقا هستند. درواقع سفارشات دریافت می شود اما ابهاماتی در نحوه اجرا وجود دارد؛ همچنین هماهنگ کردن کارگزاران با ناظر برای فروش زمان‌بر است و این فرایند ممکن است بیشتر از زمانی که برای فروش سهام‌های معمول و مرسوم در بازار طی می‌شود، طول بکشد اما فرآیند آن در حال طی شدن است.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار ادامه داد: برخی از کارگزاران فروش هم انجام دادند اما نتوانستند گزارش را از سپرده‌گذاری درمورد این‌که فروش به چه نحوی توزیع و بین مشتریان تقسیم می‌شود را دریافت کنند. بنابراین نمی‌توانند در حساب مشتری نشان دهند که چه تعداد سهم فروخته شده است.

میرصانعی با تاکید بر اینکه به دلیل فشاری که برای راه‌اندازی سامانه وجود داشت، نقایصی وجود دارد، اظهار کرد: اما نقایص و ابهامات درحال برطرف شدن است. سرویس‌ها تقویت می شوند و کم کم روی روال معمول خواهند افتاد. بدیهی است که این پروسه یک تا دو هفته اول طولانی‌تر باشد و نقایص کوچک داشته باشد اما جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: درواقع برخی کارگزاری‌ها سفارشات را فروختند و برخی منتظر هماهنگی با ناظر برای فروش هستند. ممکن است کارگزاری هایی که فروش را انجام داده‌اند، سرویس را از سپرده گذاری نگرفته باشند که بتوانند در حساب مشتری نمایش دهند و وجوه را به حساب مشتری واریز کنند. در این شرایط مشتری گمان می‌کند اقدامی صورت نگرفته، درحالی که گرفته و درحال انجام است اما به دلیل مشکلات مذکور پروسه‌اش طولانی تر است.