۰ نفر

ایران هفتمین کشور متورم جهان

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۹
کد خبر: 444937
ایران هفتمین کشور متورم جهان

ایران در کنار ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، آرژانتین، سودان جنوبی، لیبریا و آنگولا بالاترین میزان تورم را در جهان دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، درحالی‌که مشکل تورم در 75درصد از کشور‌های جهان به‌طورکامل حل شده است،    8کشور در جهان حضور دارندکه تورم همچنان بزرگ‌ترین بلای خانمان‌سوز اقتصادی آنهاست. ایران درکنار ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، آرژانتین، سودان جنوبی، لیبریا و آنگولا در رده هفتمین کشور دنیا با بیشترین میزان تورم قرار دارد.  داده‌های آماری از میزان تورم در سطح جهان نشان می‌دهد که تقریبا 75درصد کشور‌های جهان مشکل تورم را از طریق فناوری‌های مدرن مالی ازجمله عملیات بازار باز حل کرده‌اند. میزان تورم در این کشور‌ها هرگز به بیش از 5درصد نمی‌رسد. با این حال 4درصد از کل کشور‌های جهان که معادل 8کشور هستند هنوز هم بزرگ‌ترین مشکلشان تورم بسیار بالا و افسارگسیخته است. ایران هم در زمره این کشور‌هاست. این تورم آثار زیانباری از جنبه‌های اقتصادی واجتماعی در طول چند سال گذشته در ایران بر جای گذاشته است.

کشور‌هایی که مشکل تورم را حل کرده‌اند

داده‌های آماری از وضعیت اقتصادی کشور‌های جهان نشان می‌دهد در میان 185کشور دنیا 139کشور معادل 75درصد از کشورهای دنیا تورم را به‌عنوان معضل اصلی اقتصاد خود شناسایی و میزان آن را با اعمال سیاست‌های مالی به کمتر از 5درصد رسانده‌اند. اگرچه برخی از این کشور‌ها حتی با تورم منفی روبه‌رو هستند، اما این اعداد نشان می‌دهد که سیاست اصلی اقتصاد دنیا برپایه کاهش تورم متمرکز شده است. تقریبا تمام کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه در زمره این کشور‌ها هستند. در میان کشور‌های منطقه نیز کشور‌هایی مانند کویت، عربستان سعودی، ارمنستان و عراق   در جرگه همین کشور‌ها هستند.

cXcyoVWJaH5w

کشور‌هایی که در حال حل کردن معضل تورم هستند

داده‌های آماری همچنین نشان می‌دهد که میزان تورم در 15درصد از کشور‌های دنیا معادل 27کشور به 5 تا 10درصد رسیده و این کشورها نیز سیاست‌های ضد‌تورمی را با جدیت دنبال می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود این کشور‌ها نیز در آینده به جرگه کشور‌هایی بپیوندند که میزان تورم در آنها کمتر از 5درصد است.این به‌معنای آن است که مشکل تورم در 90درصد ازکشور‌های دنیا یا حل شده است یا در حال حل شدن است. در میان کشور‌های گروه دوم که در حال حل کردن معضل تورم هستند می‌توان به کشور‌های مصر، نیجریه، گرجستان، تونس، قزاقستان و نپال اشاره کرد.

کشور‌هایی که همچنان مشکل تورم دارند

 اما در مقابل 90درصد از کشور‌های جهان که مشکل تورم در آنها با استفاده از سیاست‌های مدرن مالی حل شده است،کشور‌هایی هم وجود دارندکه هنوز با تورم 5درصدی فاصله زیادی دارند.این کشورها در 2دسته طبقه بندی می‌شوند.دردسته اول 11کشور حضور دارند که میزان تورم در آنها بین 10 تا 20درصد است. این کشور‌ها 6درصد از کل کشورهای دنیا را شامل می‌شوند. با این حال میزان تورم در این کشور‌ها به میزانی نیست که  آنها را با چالش‌های بزرگ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه کند. اما دردسته دوم که بدترین عملکرد را در اقتصاد دنیا به ثبت رسانده‌اند 8کشور حضور دارند که میزان تورم در آنها بیش از 20درصد است. حتی برخی از این کشور‌ها با ابر‌تورم‌های عجیب مواجهند که تمام ساختار‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. این کشورها شامل نزوئلا، زیمبابوه، سودان، آرژانتین، سودان‌جنوبی، لیبریا و آنگولا هستند و نام ایران نیز در فهرست همین کشور‌هاست. درحال‌حاضر کشور‌های ونزوئلا و زیمبابوه به‌ترتیب با 2431 و 766درصد دچار ابرتورم هستند و میزان تورم در سودان نیز به 81.6درصد رسیده است. این 3کشور درحال حاضر دارای بیشترین میزان تورم در جهان هستند و بعد از آن کشور‌های آرژانتین و سودان جنوبی به‌ترتیب با 44 و 40درصد در رده‌های چهارم و پنجم جهان از نظر میزان تورم بالا قرارگرفته‌اند. بعد از این 5کشور لیبریا، ایران و آنگولا به‌ترتیب در رده‌های ششم تا هشتم فهرست متورم‌ترین کشور‌های جهان قرار گرفته‌اند. ایران درحالی در رتبه هفتم متورم‌ترین کشوردنیا با تورم 29درصدی قرار گرفته است که میزان تورم سالانه در سال قبل نزدیک به 40درصد بود. اقتصاد‌دانان بر این باورندکه تورم بالا درکشورها نه فقط شکاف درآمدی و فاصله طبقاتی را به‌شدت افزایش می‌دهد، بلکه منجر به  ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود. ازاثرات این پدیده دردناک این است که همه افراد جامعه برای حفظ منافع شخصی خود در برابر افزایش شدید قیمت‌ها اقدام به خرید دارایی‌هایی مثل سهام، زمین، مسکن و انواع ارزها می‌کنند.