۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی پاسخ داد؛

هدف‌گذاری تورم قیمت‌ها را کاهش می‌دهد؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۰۷
کد خبر: 439633
هدف‌گذاری تورم قیمت‌ها را کاهش می‌دهد؟

با اعلام آمادگی بانک مرکزی در اجرای سیاست هدف‌گذاری تورم، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که نمی توان در کوتاه مدت انتظار داشت که این سیاست منجر به ثبات قیمت‌ها شود، بلکه این امر مستلزم همراهی دولت، کاهش کسری بودجه، پنهان نکردن کسری بودجه، موفقیت بانک مرکزی در بازار باز، هدف‌گذاری نرخ بهره و تورم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به تازگی رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی این بانک برای اجرای سیاست هدف‌گذاری تورم خبر داده که در این زمینه محمد صادق‌الحسینی درباره چگونگی تحقق این سیاست و ملزومات آن توضیح داد: وجود بازار اوراق دولتی عمیق در سیاست هدف‌گذاری تورم از اهمیت برخوردار است که به واسطه‌ای که این بازار گسترده، بانک مرکزی امکان ایجاد عملیات بازار باز بانکی پیدا می‌کند و با این عملیات می‌تواند نرخ بهره بین بانکی را در حدی که تامین کننده نرخ تورم هدف است، تنظیم کند.

وی ادامه داد: با توجه به میزان زیاد تورم‌های موجود در اقتصاد، تحقق این سیاست اقدام سختی است. اکنون باید این سیاست به عنوان یک دوره آزمایشی اجرا شود تا اگر موفق بود بتواند در آینده هم ادامه پیدا کند.

تورم ریشه مالی دارد

در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکل تورم در اقتصاد ایران ریشه مالی دارد، گفت: این اقدام می‌تواند ابزارهایی را در اختیار بانک مرکزی قرار بدهد تا امکان تاثیرگذاری سیاست‌های مالی و انبساطی بر تورم را کاهش بدهد. اما مهم‌ترین موضوع در این زمینه این است که کسری بودجه دولت کاهش پیدا کند.

به گفته وی، بانک مرکزی با این اقدام می‌تواند کمی در کاهش شدت رشد تورم یا رشد قیمت‌ها نقش داشته باشد اما نباید این انتظار را داشت که در سال آینده تورم به نرخی که بانک مرکزی در این زمینه درنظر گرفته برسد، بلکه تورم ریشه‌های دیگری در اقتصاد دارد که باید آن‌ها هم اصلاح شوند.

تحقق هدف‌گذاری تورم به چه چیزهایی نیاز دارد؟

صادق‌الحسینی معتقد است که تحقق هدف‌گذاری تورم به شرایطی همچون وجود بازار اوراق عمیق، دانش استفاده از عملیات بازار باز، کنترل نرخ بهره نیاز دارد و اکنون در کوتاه مدت این اقدام تورم را کاهش نخواهد داد و تاثیر ملموسی بر معیشت مردم نخواهد داشت.

این اقتصاددان افزود: اینکه سیاست هدف‌گذاری تورم به ثبات قیمت‌ها کمک کند به همراهی دولت، کاهش کسری بودجه، پنهان نکردن کسری بودجه، موفقیت بانک مرکزی در بازار باز، هدف‌گذاری نرخ بهره و تورم نیاز دارد که اگر تمام این عوامل اجرا شود، می‌توان به تاثیرگذاری این سیاست در ثبات قیمت‌ها امیدوار بود.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: تاثیر این سیاست در کوتاه مدت بر ثبات قیمت‌ها دور از انتظار است، اما در کل، اجرای این سیاست و ارتقا دانش در این زمینه، اقدام موثری و مفیدی در اقتصاد است.