۰ نفر

چطور خانه‌نشینی امکان پس‌انداز را فراهم می‌کند؟

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۵۱
کد خبر: 439252
چطور خانه‌نشینی امکان پس‌انداز را فراهم می‌کند؟

کرونا تمام راه‌های گردش، تفریح،‌ سفر و خرید را بسته اما به جای تمام آنها یک امکان را مهیا کرده است. این روزها فرصت خوبی است تا فکر پس‌اندازی که تا پیش از این ممکن نبود را عملی کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرناپلاس، همه‌گیر شدن ویروس کرونا، اگرچه رنج بسیاری با خود آورد و برنامه‌های زندگی همه ما را مختل کرد اما بهتر است همیشه در مواجه با هر مشکلی، تمام ابعاد آن را بررسی کنیم و به نکات مثبت هم، نیم نگاهی داشته باشیم. با آمدن این ویروس، اکثر ما مجبور به خانه‌نشینی و قرنطینه اجباری شدیم. برنامه‌های سفر، تفریح و گردش‌ لغو، رستوران‌ها تعطیل و فروشگاه‌ها بسته شدند. دیگر امکان چندانی برای صرف هزینه و پول نیست اما در مقابل، یک امکان وجود دارد و آن پس‌انداز است. راه‌های امکان پس‌انداز در این ایام را بررسی کنیم.

پس‌انداز چشم‌گیر نرفتن به سفر

سفر یکی از پرهزینه‌ترین برنامه‌های تفریحی است که در ایام لغو شد. هر ساله تعطیلات نوروز حجم زیادی از سفرهای سالانه را به خود اختصاص می‌دهد اما امسال با وجود کرونا، بسیاری از خانواده‌ها برای حفظ سلامت خود، اطرافیان و هموطنان‌شان از رفتن به سفر منصرف شدند و ماندن در خانه را بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری دیدند. این شرایط همچنان ادامه دارد و اگرچه از نظر قانونی دیگر منعی برای رفتن به مسافرت وجود ندارد اما هنوز هم اکثر خانواده‌ها میلی به سفر ندارند. در شرایطی که امکان و تمایل سفر به عنوان یک برنامه تفریحی وجود ندارد، بخش زیادی از سپرده خانواده برای برنامه‌های تفریحی بدون مصرف مانده است که می‌تواند پس‌اندازی چشمگیر و قابل توجه باشد. پس همین حالا هزینه در نظر گرفته شده برای سفر خود را پس‌انداز کنید تا قلک‌تان حسابی سنگین شود. 

پول خریدها در قلک سپرده‌ها

بعد از سفر، خرید نیز جز هزینه‌های بالای ماهانه هر خانواده است. البته منظور این گزارش، خریدهای ضروری و خورد و خوراک نیست. مدت‌هاست که تمام فروشگاه‌ها جز مارکت‌ها، داروخانه‌ها و میوه فروشی‌ها تعطیل هستند و امکان خرید وسایلی مانند پوشاک، لوازم خانگی، اسباب بازی و خریدهای این چنینی وجود ندارد. برای اینکه بتوانید حجم پس‌انداز خود را بالا ببرید کافی است هزینه‌هایی که برای خرید هر وسیله از جمله کیف یا کفش در نظر گرفته بودید را کنار بگذارید تا در آخر ماه، مبلغ قابل توجهی را پس‌انداز کرده باشید.

ذخیره کردن هزینه رستوران

اگر رفتن به رستوران را به عنوان یک تفریح آخر هفته برای خانواده‌ها در نظر بگیریم، هر خانواده چهار نفره برای هر بار صرف غذا در رستوران باید هزینه‌ای حدود ۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را کنار بگذارد. بسته به نوع غذا و رستورانی که انتخاب می‌شود، این بازه قیمتی مشخص شده است. این مبلغ تنها برای یک بار رستوران‌گردی در ماه محاسبه شده است. در این روزها که امکان رستوران‌گردی برای ما فراهم نیست می‌توانیم این مبلغ را در قلک پس‌اندازمان بریزیم.

نصف شدن مصرف بنزین

از دیگر هزینه‌های ناچیز اما متداوم در این ایام، هزینه بنزین مصرفی است. در روزهایی که خروج از خانه بسیار کمتر شده است و دیگر خبری از سفرهای چند روزه و گردش در اطراف شهر نیست، مصرف بنزین به کمترین میزان خود رسیده است. طبق آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین در ۱۵ روز اول فروردین ماه سال ۹۹، درست در زمان تعطیلات و ایامی که پیش از کرونا بیشترین میزان مصرف را داشته به ۴۴ میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی میانگین مصرف روزانه بنزین حدود ۹۴ میلیون لیتر بوده است.

شما می‌توانید با کنار گذاشتن تمام این هزینه‌ها، در پایان دوران همه‌گیری ویروس کرونا، پس‌انداز قابل توجهی داشته باشید.