۰ نفر

سخنگوی دولت:‌

آمار بیماریابی کرونا افزایش یافته است

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲
کد خبر: 438382
آمار بیماریابی کرونا افزایش یافته است

سخنگوی دولت گفت: ما با فاصله گذاری هوشمند و اقدامات دیگری که انجام دادیم، شاهد کاهش مرگ و میر و افزایش بیماریابی هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر ، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در روز یکشنبه در ادامه جلسات متناوب ستاد مقابله با کرونا که این بار با حضور رهبر انقلاب برگزار شد، آخرین شرایط و روندها را برسی کردیم.

وی گفت: خدمت مردم عزیز بگویم که بی تردید مطمئن باشند که دولت با تمامی توان در این روزها به حفظ زندگی و معیشت مردم و حفظ جان مردم اهتمام داشته‌ است.

سخنگوی دولت افزود: شرایط پیچیده ای است و حتما قابل درک است برای مردم. ما در شرایط بد اقتصادی دنیا و شرایط تحریمی، باید از جان مردم هم در مقابل بیماری و هم در مقابل بیکاری حفاظت کنیم. مردم مطمئن باشند که تمامی ارکان دولت شبانه رو پای کار هستند و برای این نقطه عطف تلاش می‌کنند.

ربیعی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با رعایت فاصله گذاری هوشمند و اقدامات دیگر، خوشبختانه شاهد کاهش مرگ و میر ولی متاسفانه افزایش بیماران که ناشی از افزایش بیماریابی است، مواجه هستیم. دو منحنی در کشور داریم که یکی رو به بالا و دیگری با شیب ملایم در حال کاهش است.

وی تصریح کرد: کیس های سرپایی در حال افزایش هستند که این موضوع ناشی از برنامه بیماریابی فعال وزارت بهداشت با همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها بوده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: ما توانسته‌ایم به مرز ۳۰ هزار تست در روز برسیم و برنامه داریم تا به عدد یک و نیم میلیون تست برسیم تا بتوانیم برنامه غربالگری خود را تمام کنیم.

ربیعی ادامه داد: قبلا هم گفته بودم که ۸۳ درصد مردم در حال رعایت فاصله گذاری هستند. در کنار رعایت فاصله گذاری هوشمند، افزایش تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات بیمارستانی که به کمک کارگران محقق شد، در کنار برنامه غربالگری فعال و همچنین تلاش کادر درمان عوامل موفقیت ما بودند. ما باید این عوامل موفقیت را همچنان حفظ کنیم.

وی گفت: ما باید برگشت به کار را با فاصله گذاری مناسب آغاز کنیم. این عوامل موفقیت قطعا رمز موفقیت ما در مسیر گذار از آثار ناشی از کرونا خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: با توجه به شرایط اقتصاد و بهداشتی پنج سناریوی محتمل پیش‌رو داشتیم. ما باید میان آزاد کردن رفتارها که مرگ بیشتر را ناشی می‌شد و یا قرنطینه کامل انتخاب می کردیم.

ربیعی عنوان کرد: یک سناریو نیز سناریوی بدون مداخله بود که اساسا ما آن را دنبال نکردیم و برخی کشورها هم که دنبال کردند، بعدا آن را تغییر دادند. سناریوی مداخله کم، مداخله متوسط و یا سخت گیری حداکثری با همان قرنطینه کامل نیز دیگر سناریوهای فرا روی ما بود.

وی تصریح کرد: اگر سناروی اول را انتخاب می‌کردیم، ۱۱۱ هزار نفر ناشی از آن فوت می‌کردند، در صورت انتخاب سناریوی دوم ۳۳ هزار نفر، سناریو سوم ۱۸ هزار، سناریوی چهارم ۱۱ هزار و در در مورد سناریوی پنجم میزان کمتری جام خود را از دست می‌دادند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: ما میان سناروی چهارم و پنجم دست به انتخاب زدیم و در روزهایی سخت‌گیری‌های بیشتر و در روزهایی سخت‌گیری کمتری داشتیم. انتخابات سناریوی مناسب و آماده شدن کادر درمان و تجهیزات بیمارستانی سبب شد مرگ‌های ما از نرخ جهانی کمتر باشد. ما هنوز هم در حول و حوش سناریوی چهارم حرکت می‌کنیم کنیم و در شهر سفید به سمت سخت‌گیری کمتر حرکت خواهیم کرد. در شهرهایی که در طول ۱۴ روز شرایط مطلوب بود، ما به سمت سناریوهای پایین‌تر حرکت می‌کنیم.

ربیعی ادامه داد: ما از مردم می خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. رمز پیروزی و موفقیت ما در کنترل بیماری و پیشگیری از به خطر افتادن جان مردم و در کنار آن به خطر افتادن شغل و معیشت مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که یک همکاری همگانی است و یک جنبش عظیم همکاری و اعتماد متقابل است. منظور ما از داشتن اعتماد این است که آنچه متخصصان می‌گویند را عمل کنیم.

وی گفت: هنوز در شرایط عادی نیستیم. نباید با توجه به منحنی نزولی مرگ بگوییم که شرایط عادی شده‌ است.

سخنگوی دولت افزود: متاسفانه در استان خوزستان شاهد افزایش تعداد مبتلا و مرگ برای سه روز بودیم و این نشان می‌دهد پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری رعایت نشده است.

ربیعی عنوان کرد: شاخص آماری نشان می‌دهد که شاخص همکاری در خوزستان زیر ۵۰ درصد بوده و این نشان می‌دهد با عدم مراعات جان انسان‌ها به خطر می‌افتد. این یک هشدار برای سایر شهرها است که نشان می‌دهد با عدم رعایت پروتکل‌ها، شرایط آنها تغییر و جان مردم تهدید می‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت ورزش ماموریت داده شد تا ورزش‌های غیر تجمعی را بررسی و نتیجه را به ستاد بیاورد ولی تصمیم برای آن است که همچنان محل ورزش‌های تجمعی بسته باشد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: آموزش ما، مدارس و آموزشگاه‌های ما هیچ‌گاه تعطیل نشد. ستاد ملی مقابله با کرونا بر گسترش زیرساخت‌های موجود و تداوم آموزش مجازی تاکید داشته‌ است.

ربیعی ادامه داد: خوشبختانه آموزش تعاملی در کنار آموزش صدا سیما مکمل هم بودند و نباید این زیرساخت را کنار بگذاریم و باید آن را تقویت کنیم و این تصمیم در ستاد مورد تاکید قرار گرفت.

ربیعی گفت: به لحاظ اینکه برخی از دانش آموزان عزیز ما امکانات اینترنتی یا به وسیله ارتباطی دسترسی نداشتند و ممکن بود از آموزش عقب بمانند باید برای اینها فکری می‌شد. بحث آموزش های غیر نظری بود و برای آنها هم باید فکری می شد و در مقاطع بالاتر و دبیرستانی نیاز به گفتگو و تعامل رو در رو با معلمان احساس می‌شد. ما به جز مدارس کودکان استثنایی که برای آن تدبیر خاصی اندیشیده خواهد شد تصمیم گرفتیم که از ۲۷ اردیبهشت کلیه مدارس را با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی کنیم، اما حضور هیچ دانش آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود. دانش آموزان می توانند ساعاتی از هفته دروس خاصی را انتخاب کنند و در آن ساعات به مدارس مراجعه کنند.

وی افزود: خانواده هایی که از حضور فرزندانشان در مدارس احساس نگرانی می کنند و فکر می کنند که می توانند در منزل جبران تحصیل را انجام دهند، فرزندان آنها هیچ نیازی به حضور در مدرسه نخواهند داشت. این اختیار به خود مردم واگذار شد و در حقیقت غرض از این تصمیم مشارکت دادن مردم در انتخاب شیوه آموزش بود. شیوه تعاملی ما همچنان ادامه خواهد داشت و صدا و سیمای ما نیز کماکان برنامه های خود را ادامه خواهد داد، منتها ما مدارس را باز کردیم تا اشکالات رفع شود و در جاهایی که دروس عملی است کار پیش برود.

سخنگوی دولت درباره بازگشایی دانشگاه ها نیز گفت: درباره بازگشایی دانشگاه ها ما در جلسه اخیر به تصمیمی نرسیدیم و قرار شد که برای هفته آینده درباره دانشگاه ها هم تصمیماتی را اتخاذ کنیم. به نظر می‌رسد که الگوی آموزش و پرورش برای آموزش عالی هم تا حدودی کارگشاست. به خصوص در جاهایی که نیاز به کارگاه است و کلاس های عملی باید برگزار شود. در آموزش عالی مسئله خوابگاه ها هم مهم است و باید خوایگاه ها درست بررسی شوند ولی به هر حال در جلسه آینده ستاد ملی کرونا تصمیماتی درباره آموزش عالی اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: در جلسه اخیر مقرر شد کلیه مساجد، مراکز مذهبی و هیئت‌ها از یک طرف و از طرف دیگر صنوق و رستوران ها و جاهایی مثل آرایشگاه ها و امثالهم بعد از ماه مبارک رمضان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و به صورت تدریجی بازگشایی شوند. اگرچه در برخی مناطق سفید هم اکنون با رعایت دستورالعمل ای بهداشتی این بازگشایی ها انجام شده است.

ربیعی گفت: ما در آستانه شبهای قدر هستیم. این شبها با شبهای عادی که با کوبش عقربه ای ساعت اندازه گیری می شوند متفاوت است. ما در حساس‌ترین شب‌های قدر قرار داریم که شرایط خاص کشور بیش از هر چیز به دعا و تضرع در پیشگاه ربوبیت نیاز دارد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا اشاره فرمودند یکی از ضررورت ها و نیازهای اصلی مردم ما راز و ناز با خداوند متعال است. رهبری معظم به دو نکته در جلسه ستاد اشاره کردند که یکی گسترش بحث گسترش شبکه بهداشت بود که خوشبختانه این امر در دولت های یازدهم و دوازدهم نسبت به سالهای قبل گسترش یافته بود و در جلسه ستاد هم تاکید شد که گسترش شبکه بهداشت به طور جدی دنبال شود.

وی افزود: نکته دومی که ایشان اشاره کردند آثار مثبت معنویت و نیاز معنوی جامعه در مقابله با شرایط سخت کرونایی است. بدون تردید برگزاری مراسم شبهای قدر و ایجاد امکان برای دعا و نیایش با پروردگار در این شبهای عزیز و همزمان با مبارزه ملی با کرونا موثر خواهد بود. معنویت جامعه و اتکای به خداوند متعال قطعا در افزایش روحیه برای مبارزه با کرونا موثر خواهد بود. دولت پیش از این هم نسبت به این موضوع دغدغه داشت و برای شبهای قدر نیز با همکاری وزارت کشور، سازمان صدا و سیما و وزارت بهداشت تدبیری اندیشیده خواهد شد تا با جمعیتی کاملا محدود و در مراکزی محدود مراسم احیا برگزار شود تا مردم قادر باشند از معنویت جمعی که از دعا به دست می آید با پخش زنده این مراسم ها  از طریق صدا و سیما بهره‌مند گردند.

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، آیا ستاد ملی کرونا در زمینه بازگشایی اماکن مذهبی تصمیم جدیدی اتخاذ کردند؟ عنوان کرد: وزیر کشور با کمیته اجتماعی و سیاسی و وزیر بهداشت مطالعاتی انجام می دهند و جلسه مشترکی برگزار خواهد شد و نتیجه این جلسه در جلسه بعدی ستاد مطرح خواهد شد. ما باید از دیدگاه های افراطی اجتناب کنیم که معتقدیم نه نظر مراجع و نه نظر مقام معظم رهبری است‌. تجمع و عدم رعایت فاصله نباید به وجود بیاید.

وی در رابطه با سوال دیگری در رابطه با صدور مجوز واگذاری سهام عدالت و نگرانی های پیرامون متضرر شدن مردم در راستای کم اطلاعی از این موضوع، تدبیر دولت چیست؟ افزود: عدد تقریبی اعلام شد و کمک کرد افراد از ارزش سهام خود مطلع شوند. مردم به سادگی می توانند مراجعه کنند. افرادی که نیاز به فروش دارند می توانند با تدابیر اندیشیده شده این کار را انجام دهند. ۳۶ شرکت بورسی درجه یک انتخاب شدند و مشمولین می‌توانند براساس ضوابط اعلامی به اینها مراجعه کنند.

سخنگوی دولت بیان کرد: البته تنها ۳۰ درصد سهام قابل فروش است و به صورت تدریجی در آینده می توانند مابقی را بفروشند که به توان بازار بستگی دارد. اطلاع رسانی بیشتر ادامه خواهد داشت.

وی در رابطه با سوال دیگری در رابطه با محدودیت های مجدد در خوزستان و آبادان و احتمال اعمال محدودیت در شهرهای دیگر اضافه کرد: این تصمیمات امر ثابتی نیست و در استان خوزستان قابل تغییر است. گزارش‌ها حاکی از آن است که برای عزاداری ها و عروسی‌های جمعی کاهش مراعات را داشتیم. به طور طبیعی برای حفظ جان افراد به سختگیری‌ها بر می‌گردیم که برای همه کشور جاری و ساری است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص بدرفتاری مرزبانان ایرانی با مهاجران افغان تصریح کرد: ابراز تأسف و تسلیت به بازماندگان حادثه‌دیدگان و قربانیان مرز ایران و افغانستان دارم. این حادثه موجب دلشکستگی همگان شد. ما بیش از ۳ میلیون از افرادی که ساکنین کشور افغانستان بودند را پذیرا شدبم و حتی در بحث کرونا آنها را مانند همه ایرانی ها دانستیم. با وجود بیکاری در کشور هیچگاه اقدام به طرد و بازداشت گسترده نکردیم. هیچگاه در اردوگاه‌ها بدرفتاری نداشتیم. حتی در اشغال افغانستان کنارشان بودیم.

ربیعی ادامه داد: ما با افغانستان هم فرهنگ هستیم و در این مدت به رغم تمام مشکلات حتی زمان جنگ میزبان افغانستانی ها در ایران بودیم یک حادثه که معلوم نیست به چه دلیل صورت گرفته موجب تخطیر روابط ما باشد. با این وجود با اهمیت به روابط، با دولت این کشور آمارگیر خود را برای روشن شدن مسایل اعلام کردیم. به نظر می رسد نارسایی های در تردد افراد در مرزها وجود دارد که وظیفه مرزبانان افغانستان نیز هست. تشکیل یک کمیته مشترک را پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به اطمینان که این حوادث نتواند رخ دهد. اجازه نخواهیم داد این اتفاق تحت تاثیر بیگانگان قرار گیرد. آنچه اهمیت دارد این است که باید به ترددهای قانونی در مرزها سامان بدهیم و دو طرف همراهی کنند.

وی در رابطه با سوال دیگری در خصوص انتخاب نخست وزیر عراق و ارزیابی خود از تاثیر آن در روابط منطقه خاطرنشان کرد: دولت ایران از تشکیل دولت عراق و انتخاب نخست وزیر عراق استقبال می کند و همواره از دولت و ملت عراق حمایت کردیم. امیدواریم در دوران نخست وزیری ایشان بیش از هر دوره دیگری ادامه داشته باشد. با احترام به حق انتخاب مردم عراق آماده تعمیق همه جانبه روابط هستیم. بار دیگر به مصطفی الکاظمی، دولت و پارلمان عراق این انتخاب را تبریک می‌گویم.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با موضع دولت در خصوص زندانیان ایرانی_ آمریکایی و برداشت رسانه های خارجی از این موضوع مبنی بر اینکه این موضع را حمل بر مذاکره با آمریکا دانستند، گفت: آنچه در مورد تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر بر همان پیشنهاد دو سال گذشته دکتر ظریف بود.‌ وزیر خارجه کشورمان قبلا گفته بودند که ما آمادگی تبادل و آزادسازی همه زندانیان در همه عالم و نه فقط در آمریکا را داریم. تاکید می کنم تصمیم‌گیری و مجاب شدن طرفین برای آزادسازی و تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نیازی به میانجی گری و مذاکره ندارد. اگر عزم و اراده برای این کار باشد فرآیند انجام آن از طریق دفتر حفاظت منافع سوئیس می تواند صورت گیرد.‌ بنابراین بحثی در خصوص برداشت های مختلف وجود ندارد.

دولت توان جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس را ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اعضای هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز مجلس می گویند دست پنهانی اجازه انتشار گزارش تحقیق و تفحص را در صحن علنی مجلس نمی دهد چون به مذاق دستگاه ها و مسئولان دولتی خوش نیامده است. قرار بود این تحقیق و تفحص این هفته در دستور کار مجلس باشد که نماینده حامی دولت جلوی آن را گرفته است. دلیل مخالفت دولت برای قرائت گزارش تحقیق و تفحص در صحن مجلس چیست؟» اظهار داشت: دولت تمام اختیارات و وظایف مجلس را به رسمیت می شناسند. یکی از اختیارات مجلس تحقیق و تفحص است که یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است و براساس قانون و آیین نامه داخلی مجلس طی فرآیندی صورت می گیرد.

وی افزود:  مجلس در اعمال اختیارات خود از استقلال برخوردار است و مایل هستم اعلام کنند چه کسی مانع این گزارش شده است و هر زمان مجلس بخواهد قرائت کند من به عنوان نماینده دولت می گویم هیچ مانعی برای این کار نداریم و دولت اصلا در اموری که چه چیزی قرائت شود یا نشود دخالت ندارد و اساسا چنین چیزی صحت ندارد و دولت نقشی در دستورات کار هفتگی مجلس ندارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در مورد وزارت بازرگانی تمایل به تصویب داشتیم و مجلس تصویب نکرد پس آنجا بگوییم مخالفین دولت؟ اصلا چنین چیزی نداریم و اصلا اینگونه برداشت که نماینده حامی دولت نگذاشت و.. درست نیست. مجلس هویت یکپارچه دارد و گرایش های سیاسی مختلف در آن هستند و قوه مجریه به هیچ عنوان دخالتی در تعیین دستور کار برای مجلس ندارد و دستورات را به نوبت مطرح می کنند.

ربیعی تاکید کرد: حتی تغییر دستور کار هفتگی مجلس به موجب قانون و آیین نامه مجلس طی فرآیندی است که ۵۰ نماینده باید درخواست کنند. اینکه بنا بود این هفته در دستور باشد یا نه مربوط به خود مجلس است و اساسا دولت قدرت جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس را ندارد.

وی افزود: از تعابیری مانند دست پنهان و ... اجتناب کنیم. خوشبختانه در شرایط فعلی گردش اطلاعات به گونه ای بوده و آنقدر زیاد شده است که هیچ دست پنهانی پنهان نمی‌ماند.

ربیعی در خصوص رأی منفی نمایندگان مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بارها اعلام کردیم تشکیل وزارت بازرگانی برای ما مهم است،  در شرایط تحریم و وضعیتی که کرونا برای ما به وجود آورده آرایش و ساختار متناسب با شرایط فعلی قطعا اجتناب ناپذیر است. ما باید وضعیت را به سمتی می‌بردیم که امر بازرگانی یعنی خرید و فروش در جایی متمرکز می‌شد. دولت برای اینکه بازار را در کنترل قیمت و عرضه ی به موقع دربیاورد، نیازمند این وزارتخانه بود.

وی ادامه داد: مدیریت متمرکز بخش بازرگانی در وزارت بازرگانی قطعا ازمشکلات موجود می‌کاست اما با تصمیم مجلس دولت ناچار است با ساختارهای فعلی نبود وزارت بازرگانی را جبران کند. به همین دلیل در وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاح ساختار و ارتباط با سایر وزارتخانه ها را برای پیشبرد اهداف مان ادامه خواهیم داد تا بتوایم نیازمندی ها را برطرف کنیم اگرچه این اقدامات نمی‌تواند جای وزارت بازرگانی را بگیرد. ما به نظر نمایندگان احترام می‌گذاریم و اگرچه احساس خلا می‌کنیم اما رای نمایندگان برای ما محترم است.

ربیعی درباره مراسم شب های قدر نیز گفت: همانگونه که اعلام کردم صدا و سیما و دو وزارتخانه محل هایی را مشخص می‌کنند که مراسم شب های قدر برگزار شود و حس دعای جمعی در خانه به مردم انتقال داده شود.

وی در خصوص گرانی و نابسامانی در بازار خودرو و مسکن گفت: این موضوعات در جلسه امروز بحث شد. در مورد مسکن اولویت ما طبقاتی است که مسکن مورد نیاز آنهاست مانند کارگران، معلمان و بازنشستگان. این گروه ها اولویت ماست اما به هر حال بازار مسکن نیز مانند بازار سکه و ارز از هیچ منطقی پیروی نمی کند.

وی ادامه داد: پول های سرگردان وارد هر بازاری که می شوند ممکن است باعث گرانی شوند اما امروز شاهدیم که این پول ها به سمت بازار بورس رفته و از این مسئله خوشحالیم و تلاش می کنیم که بورس زمین نخورد و کماکان جذابیت را داشته باشد.

ربیعی با اشاره به طرح های دولت برای مسکن گفت: ما تاکنون یک میلیون ثبت نام مسکن داشته ایم. اگر این مسکن در اختیار اقشار ضعیف که نیاز بیشتری به مسکن دارند قرار بگیرد، افزایش قیمت تأثیر چندانی برای آنها نخواهد داشت.

سخنگوی دولت پایدار کردن جریان تولید مسکن را یکی دیگر از سیاست های دولت در حوزه مسکن دانست و گفت: ما تلاش داریم تا تولید مسکن جریان داشته باشد و به نیازمند واقعی پاسخ دهیم. به عنوان مثال از فرهنگیان ۱۷۰ هزار نفر برای مسکن ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۷۵ هزار نفر واجد شرایط بودند. با تولید مسکن و کمک به اقشار نیازمند مسکن که پول زیادی ندارند، سال های خرید مسکن برای نیازمندان را کوتاه می کنیم.

وی افزود: فعال شدن بورس یکی از روش هایی است که می تواند از هجوم پول به سمت بازار مسکن جلوگیری کند.

ربیعی در خصوص شرایط بازار خودرو نیز گفت: قرار شد یک بسته کنترل قیمت با توجه به جلسات ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت و کمیته خودرو تهیه شود که فکر می‌کنم این بسته ساماندهی بازار خودرو در این هفته آماده شود. تولید خودروی ما کم نشده و روزانه ۴ هزار دستگاه در سایپا و حدود همین عدد نیز در ایران خودرو تولید داریم که حدودا به ۸ هزار خودرو می رسد.

سخنگوی دولت باز بودن یک هفتگی سایت پیش فروش خودرو را یکی دیگر از راهکارها در عرصه بازار خودرو دانست و گفت: سعی می کنیم سایت های فروش خودرو باز باشد تا این شگردی که یک عده سریع تر وارد این سایت شوند و خرید را انجام دهند، وجود نداشته باشد و اگر ثبت نام ها زیاد شد با روش هایی مانند قرعه کشی، به شفاف سازی این بازار می پردازیم.

ربیعی در خصوص افزایش قیمت خودرو نیز گفت: افزایش قیمت در خودروهای مختلف متفاوت است اما سعی شد توسط کمیته‌ای که اعلام کردیم و بر اساس یک فرمول ثابت یعنی «تورم سالانه، قیمت پایه و با در نظر گرفتن سایر پارامترها از جمله کیفیت خودرو»، قیمت خودروها مشخص شود که یک افزایش طبیعی را خواهد داشت اما قطعاً متفاوت است از آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم. ما از بهمن ۹۷ هیچ افزایشی به طور رسمی نداشتیم اما چند سایت هستند که قیمت‌سازی می‌کنند البته برخی از این سایت‌ها بسته و به عده‌ای دیگر اخطار داده شد و در صورت تداوم، مراجع قضایی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با مجموع این تصمیمات فکر می‌کنم بتوانیم با آنچه امروز شاهد آن هستیم در قیمت خودرو که هیچ منطقی هم ندارد و قیمت‌ها در فضای مجازی بالا می‌رود، مقابله کنیم البته شاید افزایش تولید نیز بتواند به کنترل قیمت خودرو کمک کند.