۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چالش‌های بی‌سابقه در اقتصاد آسیا/ چین قاره کهن را نجات می‌دهد؟

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱
کد خبر: 438365
چالش‌های بی‌سابقه در اقتصاد آسیا/ چین قاره کهن را نجات می‌دهد؟

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، به رغم شرایط ناگوار اقتصادی در سراسر جهان، اگر شیوع ویروس کرونا تا نیمه دوم سال 2020 مهار شود، انتظار می‌رود رشد اقتصادی آسیا مثبت باشد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بر اساس آخرین گزارش ارائه شده، اقتصاد آسیا در سال جاری قادر به دست یافتن به رشد مثبت خواهد بود؛ در صورتی که به دنبال تلاش‌های مداوم، بیماری کووید-19 تا نیمه دوم سال مهار شود و اقتصاد چین بهبود یابد.

در گزارش سالانه چشم‌انداز اقتصادی و روند یکپارچه‌سازی آسیا برای سال 2020 که توسط اجلاس آسیای بوآئو ارائه شد، پیش‌بینی می‌شود که به رغم احتمال سقوط شدید در سال جاری، رشد اقتصادی در آسیا بازگشت چشمگیری را در سال 2021 خواهد داشت.

اگر این بیماری همه‌گیر در نیمه دوم سال کاهش یابد، ممکن است که نرخ رشد اقتصادی آسیا هنوز هم مثبت باشد. اما اگر بیماری عود کند یا سیاست‌های محرک ناکارآمد شوند، احتمالا نرخ رشد آسیا به زیر صفر سقوط کند.

اگرچه رشد اقتصادی آسیا در سال 2019 به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر سقوط کرد، اما سهم آن در کل جهان به 49.5درصد افزایش یافت.  پیش‌بینی می‌شود که سهم امسال به بیش از نصف سهم جهان افزایش یابد که حدود 50.2درصد است.

به گفته دبیر کل مجمع آسیایی بوآئو و معاون وزیر امور خارجه اسبق چین، لی بائودونگ گفت: "در حال حاضر، جهان با بدترین رکود اقتصادی از زمان رکود بزرگ مواجه است و تلاش‌های هماهنگ و مشارکت‌های جهانی برای مهار چالش‌های ایجاد شده به واسطه بیماری کووید-19 از همیشه حیاتی‌تر به شمار می‌رود.

آسیا، که محرک رشد اقتصاد جهانی بوده نیز به دلیل اختلال در جریان تجارت، سرمایه‌گذاری و عرضه و تقاضای جهانی، با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است. تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای آسیا به منظور پیشبرد بهبود اقتصاد جهانی، ضروری است.

نایب رئیس مجمع آسیایی بوآئو و رئیس سابق بانک خلق چین گفت: "آسیا تا کنون کمک‌های مهمی در مبارزه جهانی علیه بیماری همه‌گیر و بازگشت رشد کرده و این نقش را در حین و پس از این اپیدمی برای روشن شدن موتور رشد جهانی بر عهده خواهد داشت."

وی در ادامه افزود: "آسیا به عنوان بخش مهمی از تجارت جهانی، تولید و سرمایه‌گذاری، در بحبوحه بیماری همه‌گیر، عواقب عمده‌ای را تجربه کرده است. با این حال، اقتصادهای آسیا با دارا بودن بازارهای عظیم و سرعت بالای رشد جمعیت با درآمد متوسط، بهبود تعادل در پرداخت‌ها و شرایط مالی، سرمایه‌گذاری مداوم انسانی و یک اقتصاد دیجیتال پررونق، قدرت بهبود بیشتری دارند."

رئیس اسبق بانک خلق چین  گفته که این کشور در زمینه مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-19، تلاش‌ها و فداکاری‌های بسیاری انجام داده و به صورت جدی در همکاری‌های بین‌المللی برای نبرد جهانی علیه ویروس کرونا شرکت کرده است.

قابل ذکر است که اقدامات انجام شده توسط چین در جهت حفاظت از مشاغل، معیشت مردم، امنیت غذایی و انرژی و ثبات زنجیره صنعتی و عرضه بوده است. اصلاحات اخیر در تخصیص منابع تولیدی مبتنی بر بازار، سیگنال مهمی را مبنی بر اینکه چین کاملا نسبت به اصلاحات بازار متعهد و در حال گسترش سطوح ابتکارات بوده، نشان داده است.

وی افزود که اقدامات چین به کاهش تاثیرات این بیماری، تحرک بالقوه و سرزندگی اقتصاد و بهبود اقتصاد منطقه‌ای و جهانی کمک کرده است.