۰ نفر

صورت معاملات فصلی یا گزارش فصلی چیست و چه نکاتی دارد؟

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۳۳
کد خبر: 438046
صورت معاملات فصلی یا گزارش فصلی چیست و چه نکاتی دارد؟

از آنجایی که سازمان امور مالیاتی بر تمامی رویدادهای مالی شرکت ها و سازمان ها مدیریت دارد و با توجه به قوانین متفاوت، مالیات مربوط به سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را مشخص می کند، الزامیست که نسبت به قانون های متفاوت مربوط به مالیات آگاه باشید. یکی از مواردی که در بحث پرداخت مالیات اهمیت دارد و باید نسبت به آن آگاه باشید، معاملات فصلی است.

بعد از بررسی مباحث مربوط به مالیات حقوق، این بار قصد داریم به صورت کامل نکات مربوط به معاملات فصلی را زیر ذره بین گذاشته و تمام آن چه که باید بدانید را بررسی کنیم.

گزارشات خرید و فروش فصلی چیست ؟

گزارشات فصلی یا همان صورت معاملات فصلی در اصل، تمامی گزارشاتی هستند که اشخاص حقیقی و حقوقی طبق ماده قانونی 169 و 169 مکرر باید برای سازمان اموز مالیاتی ارسال کنند!

حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که شرح ماده 169 و 169 مکرر چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طبق ماده 169 و 169 مکرر، تمامی افراد حقیقی و حقوقی باید با هدف دریافت کارت اقتصادی، لیستی از معاملات خود را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند. افرادی که به هر دلیلی برای تهیه کارت و شماره اقتصادی اقدامات لازم را انجام ندهند تا صورت حساب، شماره اقتصادی مربوط به خود و طرف معامله را در صورت حساب ها و فرم های اوراق مربوط وارد نکنند، جریمه خواهند شد.

میزان جریمه عدم دریافت کارت برای معاملات فصلی، 10 درصد از میزان معامله خواهد بود. همچنین این جریمه برای کسانی که از کارت و شماره اقتصادی دیگران با هدف تهیه نکردن کارت و شماره اقتصادی برای خودشان، نیز استفاده کنند هم در نظر گرفته می شود.

صص

ارسال گزارش معاملات فصلی به چه شکل انجام می شود؟

تمامی سازمان های تجاری و کلیه اشخاص حقیقی با هدف ارسال مدارک مربوط به معاملات فصلی باید به پورتابل سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند. برای ثبت اطلاعات در این سامانه، افراد باید مراحل لازم را رد کنند و مدارک را ارسال کنند. همچنین افراد می توانند ارسال گزارشات مربوط به خرید و فروش فصلی، در بازه زمانی درخواست تا صدور شماره اقتصادی را با شماره ملی انجام دهند.

اگر بخواهیم به عبارتی ساده تر این مورد را توضیح بدهیم، باید بگوییم که گاهی اوقات ممکن است اشخاص حقیقی و حقوقی، قبل از دریافت شماره اقتصادی معاملاتی انجام دهند که برای ارسال گزارشات فصلی آن نیاز به شماره اقتصادی دارند اما هنوز آن را دریافت نکرده اند.

در چنین شرایطی اشخاص می توانند از کد ملی خود به عنوان شماره اقتصادی استفاده کنند. این نکته را به یاد داشته باشید که از شماره ملی تنها زمانی برای ارسال گزارش می توان استفاده کرد که هنوز شماره اقتصادی دریافت نشده است. قطعا بعد از دریافت شماره اقتصادی، ارسال تمامی صورت معامله های فصلی باید با این شماره انجام شود و نباید از شماره ملی استفاده کرد.

به صورت کلی در صورتی که افراد به دلایل متفاوت، توانایی لازم در انجام این کار (تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی و ارسال آن برای سازمان امور مالیاتی) را نداشته باشند می توانند از شرکت ها، موسسات مالی و حسابداری بخواهند تا تمام مراحل این کار را انجام دهند.

صصص

مشمولین ارسال گزارشات فصلی چه کسانی هستند؟

اگر بخواهیم مشمولین ارسال گزارشات فصلی را طبق قانون معرفی کنیم در نهایت به لیست زیر خواهیم رسید:

  • کلیه اشخاص حقیقی که مشمول اجرای مالیات بر ارزش افزوده هستند
  • کلیه اشخاص حقوقی
  • کله اشخاص حقیقی که مشمول گروه اول آیین نامه ماده 95 قانون مالیات های مستقیم هستند
  • کلیه مشاغل خاص که در فصل دوم آیین نامه اجرایی ماده 95 جدید قانون مالیات های مستقیم معرفی شده اند

مدت زمان ارسال گزارشات فصلی چقدر است؟

بعد از ثبت انواع سفارش های در نرم افزار پخش مویرگی یا ثبت معاملات و امور حسابداری در انواع برنامه های حسابداری، برای ارسال گزارشات فصلی، نهایت یک ماه فرصت وجود دارد.

این گزارش باید دقیقا در همان فرمتی که سازمان امور مالیاتی تهیه کرده است، تکمیل و ارسال شود. گاهی اوقات این سوال برای افراد پیش می آید که با توجه به نزدیک بودن زمان ارائه گزارش مالی سالانه، آیا می توان از تنظیم و ارسال گزارشات فصلی جلوگیری کرد یانه.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شرکت باید برای هر دو گزارش، اقدامات لازم را انجام دهند و هر دو گزارش را به بهترین شکل با بهترین کیفیت و شفافیت بالا آماده کرده و به صورت مجزا ارسال کند.

البته نکته ای که در این قسمت وجود دارد مربوط به معاملات کوچک می باشد. در قسمتی از ماده مذکور، آمده که معاملات کوچک (معاملاتی که مبلغ آن ها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است) در گزارشات فصلی قرار نمی گیرند. یعنی افراد با انتخاب خودشان می توانند تصمیم بگیرند که گزارشات مربوط به این معاملات را هر سه ماه یک بار و به صورت کلی ارسال کنند.

یکی از رایج ترین سوالاتی که در بحث زمان ارسال صورت معاملات فصلی برای افراد پیش می آید این است که آیا می توان تمامی گزارشات فصلی را به صورت یکجا و در پایان سال ارسال کرد؟ الزامیست بدانید که مدارک مربوط به هر معامله باید در مهلت مقرر به صورت جداگانه به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود.