۰ نفر

هشدار نسبت به انحلال و تغییر ماهیت تعاونی‌های سهام عدالت

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۰۱
کد خبر: 437717
هشدار نسبت به انحلال و تغییر ماهیت تعاونی‌های سهام عدالت

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان تهران با هشدار نسبت به انحلال و تغییر ماهیت تعاونی‌های سهام عدالت و کوتاه شدن دست مردم از نظارت و اعمال مدیریت و مالکیت در شرکت‌های سرمایه گذاری؛ پرهیز از هرگونه شتاب زدگی، اطلاع رسانی شفاف و رفع ابهام از شیوه سهامداری را خواستار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اکبر حیدری بر ضرورت شفاف سازی و مشخص شدن ساز و کار مدیریت سهام عدالت تاکید کرد و گفت: در بحث آزاد سازی چون بخش غیردولتی هستیم، به نوعی به نمایندگی از مردم پیگیر مباحث آزادسازی بودیم و همواره در طول سالهای گذشته نسبت به عدم تحقق آن گله داشتیم، چون از پایان سال ۱۳۹۵ عملا این اتفاق باید صورت می گرفت ولی با تاخیر مواجه شد و در نهایت پس از پیگیری ها و تذکرهای قانونی با ابلاغیه مقام معظم رهبری این امر تحقق یافت.

وی ادامه داد: ما نیز به این مساله که فرایند و ساز و کار سهام عدالت مشخص نیست انتقاد داریم. متاسفانه علیرغم هیاهوی زیادی که در این راستا از سوی دست اندرکاران انجام می شود، اطلاع رسانی صحیح و درستی صورت نمی گیرد و مردم دچار سردرگمی شده اند؛ به همین دلیل با وجود آنکه وظیفه اطلاع رسانی به سازمان خصوصی سازی و نهادهای دولتی محول شده بود، مدیران تعاونی های سهام عدالت شهرستانی و استانی ورود کرده و در مورد آن در حال اطلاع رسانی هستند.

هشدار نسبت به انحلال و تغییر ماهیت تعاونی های سهام عدالت

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان تهران با اشاره به ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، گفت: معتقدیم در ابلاغیه مقام معظم رهبری صرفا به بحث آزادسازی سهام عدالت و عرضه آن در تالار بورس اشاره شده و ساختارهای قبلی سهام عدالت شامل شرکتهای تعاونی سهام عدالت شهرستانی و شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت استانی بر مبنای ابلاغیه ۸ ماده ای که ایشان در 12 تیر ۱۳۸۵ ابلاغ کردند، به قوت خود باقی است اما متاسفانه شاهدیم که بعضا برای شرکتهای تعاونی سهام عدالت و شرکتهای سرمایه گذاری بر خلاف ابلاغیه تعیین تکلیف و تلاش می شود که آنها را منحل کنند و تغییر ماهیت بدهند؛ در حالی که با این اتفاق ممکن است دست مردم از نظارت و اعمال مدیریت و مالکیت خود در شرکتهای سرمایه گذاری کوتاه شود.

به گفته اکبری، در حال حاضر سوالات زیادی درباره این فرایند وجود دارد و احساس می شود که نوعی شتاب زدگی بر آن حاکم است زیرا به طور مکرر تغییراتی در سامانه و سایتها در خصوص اقدامات مشاهده می شود.

پرهیز از شتاب زدگی و تدوین ساز و کارهای واقعی

وی درباره تعجیل و شتاب در اجرای این فرایند توضیح داد: ارزش پرتفوی سهام عدالت بر مبنای محاسباتی که هم اکنون کارشناسان دارند، در بدبینانه ترین حالت نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش کل بازار سرمایه از ابتدای تشکیل تا به امروز است. به طور حتم اگر ورود مردم به این بازار و ورود سهامشان به فرایندهای بازار سرمایه چه در مورد خرید و فروش و چه در مورد مالکیت به طور سنجیده انجام نشود، ممکن است به بروز اتفاقات نامناسبی منجر شود؛ به همین دلیل در ابلاغیه مقام معظم رهبری تاکید شده ضمن اینکه اقدامات آزادسازی صورت گیرد، دستورالعمل های مشخصی هم برای این موضوع تهیه و حساسیتهای لازم در آن دیده شود. از این رو احساس می کنم فعالیتهایی که تاکنون انجام شده بیشتر رسانه ای و روبنایی بوده تا فعالیتهای زیربنایی مثل تدوین ساز و کارهای واقعی این کار.

فرایند کار را مطابق ابلاغیه پیگیری می کنیم  

مدیرعامل شرکت تعاونی سهام عدالت البرز درعین حال به پیگیری های صورت گرفته از سوی شرکتهای سرمایه گذاری و شرکتهای تعاونی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: از طریق اتاق تعاون ایران و شورای عالی اصل ۴۴ و نمایندگان مجلس پیگیر موضوع هستیم و جلساتی با رئیس گروه دفتر مقام معظم رهبری داشتیم و نقطه نظرات خود را به ایشان منتقل کردیم. جناب آقامحمدی هم به بخش تعاون اعتقاد و هم به مسایل بازار سرمایه اشراف دارد و ما نیز معتقدیم که تعاون شاه کلید ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در کشور است.

ابلاغیه رهبری نقشه راه را مشخص کرده است

اکبری ادامه داد: ابلاغیه و تاکید مقام معظم رهبری نقشه راه را مشخص کرده و طبق آن، شرکتهای تعاونی سهام عدالت باید از طریق شرکتهای سرمایه گذاری نسبت به نظارت بر فرایندها به نمایندگی از مردم اقدام کنند؛ لذا مخالف شدید تحرکاتی هستیم که موجب می شود مردم از طریق شرکتهای تعاونی سهام عدالت نتوانند اعمال مالکیت و مدیریت در شرکتهای سرمایه گذاری استانی داشته باشند.

آزادسازی سهام عدالت و انتقال مالکیت سهام اتفاق افتاده است

وی در پایان با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت صورت گرفته است، تصریح کرد: این تصور که مردم باید برای آزادسازی سهام خود کاری انجام بدهند، درست نیست و بیشتر حاصل رفتارها و اطلاع رسانی های نامناسب است؛ در حالی که با ابلاغیه مقام معظم رهبری، آزادسازی سهام عدالت عملا محقق شده است؛ لذا چه کسانی که مالکیت مستقیم سهام را انتخاب می کنند و چه کسانی که تصمیم می گیرند در شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت سهامدار بمانند، در هر دو حالت آزادسازی سهامشان اتفاق افتاده و مالکیت سهام آنها منتقل شده است.