۰ نفر

حذف صفر از پول ملی بر واقعیت اقتصاد بی‌تاثیر است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۲۲
کد خبر: 437673
حذف صفر از پول ملی بر واقعیت اقتصاد بی‌تاثیر است

نماینده مردم شازند در مجلس گفت: حذف صفر سرانجام اصلاحات اقتصادی است، به عبارتی حذف صفر گام آخر است و نه قدم اول و بر واقعیت اقتصاد بی‌تاثیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی ابراهیمی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کرد که در شرایط کنونی اقتصاد یک عملی خنثی است، چرا که هیچ تغییر اساسی و بنیادی در ساختار اقتصادی را شامل نمی‌شود و بر واقعیت اقتصاد بی‌تاثیر است.

وی افزود: بر خلاف صحبت موافقین که حذف صفر از پول را سرآغاز اصلاحات اقتصادی می‌دانند، باید بیان کرد که حذف صفر سرانجام اصلاحات اقتصادی است.

نماینده شازند در مجلس تصریح کرد: در شرایطی که نقدینگی کل کشور طی چند سال گذشته بطور متوسط سالانه بیش از 20 درصد رشد داشته است و هم اکنون از تولید ناخالص داخلی پیشی گرفته است، آیا حذف صفر موثر خواهد بود؟ قطعا خیر.

ابراهیمی بیان کرد: زمانی که شاهد افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که باعث افزایش پایه پولی و در نتیجه تورم می‌شود، هستیم حذف صفر  نتیجه‌ای نخواهد داشت، وقتی نظام بانکی ما در یکی از بدترین شرایط خود قرار دارد حذف صفرها تنها اتلاف هزینه‌هایی گزاف است.

وی تاکید کرد: اکنون در اقتصاد کشور ثبات ارزی بصورت پایدار و مداوم وجود ندارد و رشد اقتصادی کشور برای سال‌جاری و آینده در خوشبینانه ترین حالت، منفی پیش بینی می‌شود، پس در  واقع حذف صفرها تاثیری در اصلاحات اقتصادی کشور ندارد.

نماینده شازند در مجلس  با بیان اینکه اقتصاد اصول خود را دارد، افزود: اصلاحات و اقدامات باید ساختاری باشند و نه سطحی. حذف صفر پاک کردن صورت مسئله یعنی همان راه‌های مقابله با تورم است چرا که مقابله با تورم را باید با سیاست‌های پولی و ارزی و اصلاح نظام بانکی مرتفع کرد و نه با عواملی که فقط برای کوتاه مدت جنبه روانی دارند.

 ابراهیمی بیان داشت: حذف صفر تنها از لحاظ روانی و محاسباتی تاثیر دارند و تاثیری برای افزایش ارزش پول ملی نخواهد داشت، هم اکنون در معاملات روزمره مردم صفر حذف شده‌اند.

وی بیان کرد: به طور نمونه نمونه کالایی به ارزش 30 هزار تومان، در کلام 30 تومان و کالایی به ارزش یک میلیون تومان، یک تومان بیان می‌شود، پس به لحاظ روانی سال‌ها است که مردم صفرها را در معاملات خود حذف کرده‌اند، ولی حذف صفرها باعث کاهش قیمت‌ها نشد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: باید مشخص کنیم آیا به دنبال افزایش ارزش حقیقی پول ملی هستیم یا صرفا به دنبال افزایش ارزش اسمی آن، اصلاحات تورمی باید از خود بانک مرکزی شروع شود، یعنی نهادی که سیاستهای پولی و ارزی را مشخص می‌کند یعنی نهادی که در تعیین نرخ سود، میزان نقدینگی، انتشار و خلق پول نقش اصلی و اساسی را دارد چرا که در غیر این صورت راه بازگشت مجدد صفر هموار خواهد بود و هیچ تضمینی وجود ندارد که صفر مجدد برنگردند همانند تبدیل ریال به تومان که مشکلی را حل نکرد، پس بهتر نبود با این‌گونه اقدامات بی اثر به غرور ملی بیش از این لطمه وارد نکنیم؟