۰ نفر

پساکرونای هوایی در انتظار تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۴۵
کد خبر: 437052
پساکرونای هوایی در انتظار تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا

با اینکه بسیاری از محدودیت‌های زمان شیوع و اوج کرونا برداشته شده و کسب وکارها با شرط رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا دوباره از سرگرفته شده است اما محدودیت‌های پروازی همچنان برقرار است در حالی که مسئولان صنعت هوایی می‌گویند این سازمان برای برقراری پروازهای بیشتر آماده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کاهش پروازهای داخلی و خارجی موضوعی است که همه کشورها با شیوع کرونا آن را تجربه کردند.خسارت کرونا به اقتصادی جهانی میلیاردها دلار برآورد می‌شود و می‌توان گفت در کشورهای درگیر با این بیماری و حتی کشورهای دیگر، بخش‌های اقتصادی آسیب زیادی دیده است. اما به طور مشخص می‌توان گفت کرونا بیشترین آسیب را به صنعت هوایی جهان وارد کرده و هواپیماها را زمینگیر کرده است. به نظر می‌رسد کرونا فعلاً قصد جدایی از ایرلاین‌ها را ندارد. تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی «یاتا» نشان می‌دهد که حداقل ۴۰ درصد از مسافران، سفر‌های هوایی خود را دست کم به مدت شش ماه به تعویق خواهند انداخت.

اختیارات بیشتر

با کاهش سفرهای هوایی، در ایران نیز مانند کشورهای دیگر با شیوع کرونا سفرهای هوایی کم شد و در اسفندماه که اوج سفرها در سال‌های قبل بود، فعالیت ایرلاین‌ها 70 درصد کاهش یافت. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی  می‌گوید: فعالیت شرکت‌های هوایی بواسطه کاهش تعداد مسافران همچنان افت 70 درصدی دارد.

به گفته جعفرزاده «ازسرگیری حداکثری فعالیت ایرلاین‌ها به زنجیره‌های مختلفی در خارج ازصنعت هوایی وابسته است. امکان سرویس دهی به پروازهای خارجی و داخلی باید در سراسر کشور و در استان‌ها فراهم شود تا استقبال ازپرواز تحقق پیدا کند.»

به نظر می‌رسد بعد از راه اندازی کسب و کارها و شروع به کاردوباره بسیاری از مشاغل متولیان صنعت هوایی نسبت به تشدید سختگیری های ستاد ملی مبارزه با کرونا نسبت به از سرگیری کامل پروازهای داخلی و خارجی گله‌مند هستند. در همین ارتباط علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرده «شرایط بسیار سخت خواهد بود تا بتوانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم و نیاز به اختیاراتی داریم تا در سال «جهش تولید» بتوانیم دوباره این صنعت را پویا کنیم.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز به اقدامات پیشگیرانه این سازمان برای از سرگیری حداکثری پروازها اشاره دارد و این اقدامات را برای عادی‌سازی پروازها عنوان می‌کند اما بر این موضوع هم تأکید می‌کند که «احتمالاً بازگشت به شرایط عادی زمانبر خواهد بود.»

هر سال با فرا رسیدن ماه رمضان البته سفرهای هوایی هم مانند بخش‌های دیگر حمل و نقل با کاهش تقاضا مواجه است.سخنگوی سازمان هواپیمایی این موضوع را تأیید می‌کند که «استقبال از سفرهای هوایی در ماه رمضان کاهش دارد اما کاهش این حجم از پروازها قطعاً به خاطر کرونا است نه ماه رمضان.» اما کارشناسان صنعت هوایی به این نکته اشاره می کنند که در سفرهای خارجی تا کشورهای دیگر عادی‌سازی پروازها را در پیش نگیرند ما نباید انتظار بازگشت به شرایط عادی را در پروازها داشته باشیم.

2 پرواز خارجی در هفته

در حال حاضر بجز دو پرواز هما به‌صورت یک بار در هفته به مقصد لندن و پاریس، بقیه پروازهای خارجی پروازها موردی و پروازهای پشتیبانی است که معمولاً برای بازگرداندن شهروندان ایرانی از کشورهای دیگر انجام می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی می‌گوید:«علاوه براین دو پرواز مسافری، پروازها باری به مقصد شرق آسیا توسط یکی از ایرلاین‌ها در حال انجام است.»

ستاد باید تصمیم بگیرد

یکی از مسئولان سازمان هواپیمایی با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های سازمان با شیوع کرونا تأکید دارد که وظایف سازمان کاملاً مشخص است. ما وظیفه داریم پروتکل‌های بهداشتی که ستاد از ما خواسته را اجرا کنیم و بر اجرای آن توسط ایرلاین‌ها نظارت کنیم. تا آنجا که به ما مربوط است اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز اعلام کند از فردا پروازها به حالت قبل بر می‌گردد ما کاملاً آماده انجام تمام پروازها هستیم. اما در خصوص عای‌سازی پروازها سازمان ملی مبارزه با کرونا تصمیم می گیرد نه ما.

این مقام سازمان هواپیمایی به این موضوع اشاره دارد که «وقتی کسب و کارها دوباره ازسرگرفته شده می‌توان عادی‌سازی پروازها را هم با تأخیر کمتری شروع کرد.»

اما سخنگوی سازمان هواپیمایی معتقد است «تا زمانی که مکان‌های گردشگری، تفریحی، توریستی و زیارتی برای سفر منع شده است وسرویس دهی در این مکان‌ها انجام نمی‌شود، بعید است سفرهای هوایی در آینده نزدیک، افزایش تقاضا داشته باشد.»

مسئولان سازمان هواپیمایی می‌گویند تمام اقدام‌های انجام شده در پروازها بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت و نیز سازمان بهداشت جهانی انجام می‌گیرد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.آنها می‌گویند ضرر شرکت‌ها فقط از کاهش پروازها نیست بلکه نگهداری هواپیماها به هزینه زیادی نیاز دارد.همچنین هواپیماها باید مداوم از نظر استاندارد بررسی شوند که انجام این بررسی و چک کردن‌ها هزینه شرکت‌ها را افزایش داده است.

فاصله رعایت می‌شود

با اینکه شرکت‌های هوایی خواستار بازگشت پروازها به شرایط عادی هستند اما وزیرراه و شهرسازی تأکید دارد که «شرکت‌های حمل و نقلی موظف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستند و شرکت‌های هواپیمایی نیز موظفند با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماهای خود پرواز کنند.هر ایرلاینی که از این ظرفیت عبور کند، تخلف کرده و سازمان هواپیمایی کشوری پیگیر موضوع خواهد بود.»

اما یکی از مسافران پروازهای داخلی در توئیتر خود نوشت: «برای کار ضروری‌ مجبور به سفر هوایی داخلی شدم. خبری از توزیع ماسک‌ نیست. فاصله‌گذاری هم رعایت نمی‌شود. مسافران همه‌ در صندلی‌های کنار هم نشسته‌اند.»  شرکت‌های هوایی می‌گویند متقاضی پروازها کم است و در این شرایط پروازها با ظرفیت کامل انجام نمی‌شود و فاصله‌گذاری به این ترتیب رعایت می‌شود.

البته بازگشت به شرایط عادی پروازها مانند بسیاری کسب و کارها منوط به تصمیم‌گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا است و ایرلاین‌ها باید منتظر تصمیم ستاد برای پروازهای بیشتر باشند.‌‌