۰ نفر

رئیسی: حمایت لفظی از تولید باید به حمایت عملی تبدیل شود

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
کد خبر: 436612
 رئیسی: حمایت لفظی از تولید باید به حمایت عملی تبدیل شود

رئیس قوه قضائیه گفت: بِروزرسانی و اتمام کار پرونده‎های قضایی معوقه در همین روزهای ابتدای سال امکان‌پذیر است اما همکاران دقت داشته باشند که رسیدگی به این پرونده‎ها نباید موجب معوقه‎شدن پرونده‎های جاری شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز شورای عالی قوه‌قضائیه با تسلیت وفات حضرت خدیجه (س)، به مجاهدت‌های ایشان در کنار پیامبر عظیم‌الشأن اسلام برای نشر معارف دین و موفقیت رسالت نبوی پرداخت و آن بانوی مکرم را الگوی جامعه اسلامی در انفاق و ایثار معرفی کرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: مردم ما در 8 سال دفاع مقدس و دفاع از حریم و حرم و همچنین در صحنه مقابله با ویروس منحوس کرونا و رزمایش کمک مؤمنانه نشان دادند در اندیشه، سلوک و رفتار به حضرت خدیجه (س) ارادتمندند و با تأسی از ایشان جلوه های زیبایی از همیاری و دگرخواهی در پرتو خداخواهی را به نمایش گذاشتند.

رئیسی با اشاره به نظر متخصصان درباره احتمال آغاز موج دوم ویروس کرونا و تداوم شرایط موجود، بر لزوم توجه به عوامل موفقیت در دوران مواجهه با موج اول شیوع تأکید کرد و اظهار کرد: اولین چیزی که موجب نمایش موفقیت ایران اسلامی در مواجهه با ویروس کرونا در دنیا شد، تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و سیره و سلکوک شخصی ایشان بود که همه ظرفیت های کشور را برای تلاش همدلانه بسیج کردند.

رئیس قوه قضاییه افزود: اقناع افکار عمومی توسط رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی دومین عامل مهم در این موفقیت بود که باعث شد مردم عزیز ما در کنار حافظان سلامت خوش بدرخشند و عامل دیگر به میدان آمدن همه ظرفیت های دولت، نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی بود که همه از این آزمون سربلند بیرون آمدند.

رئیسی ادامه داد: امیدواریم هرچه زودتر شر ویروس کرونا از سر بشریت و همه کشورها به ویژه امت اسلامی کم شود اما ادامه این وضعیت هرچه باشد، حفظ عوامل موفقیت در مرحله نخست شیوع بیماری می‌تواند در شرایط جدید و حتی شرایط پساکرونا نیز ما را صیانت بیشتری بخشد.

رئیس قوه‌قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نشست‌های هم‌اندیشی اخیر خود با اقشار مختلف از جمله کارگران و اصحاب تولید، توجه به نیروی کار در سال جهش تولید را مهم دانست و با تأکید بر لزوم پیگیری رفع موانع تولید از سوی همه دستگاه ها، تصریح کرد: نفس حمایت و پشتیبانی لفظی از تولید کافی نیست و باید در عرصه اقدام و عمل هم تلاش کرد.

رئیسی افزود: در نشستی که چندی پیش با پرستاران برگزار شد، آنها تأکید کردند با این که این روزها مورد حمایت و تقدیر ملت هستند اما مشکلاتی دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته و یکی از بزرگ ترین مشکلات شان عدم اجرای قوانینی بود که برای حمایت از این عزیزان تصویب شده است.

حجت‎الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص توضیح داد که این سازمان پس از دستور ریاست قوه قضاییه، موضوع مطالبات پرستاران را پیگیری کرده و بخشی از مطالبات آنها بالغ بر 200 میلیارد تومان پرداخت شده و بخش دیگری نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: جلساتی به‎منظور بررسی مسائل و مشکلات کارگران از جمله رقم دستمزد آنها در سال 99 با حضور آنها و کارفرمایان برگزار شده است که گزارش آن را تقدیم رئیس دستگاه قضا خواهد کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به موضوع افزایش قیمت خودرو و التهابات ناشی از آن در جامعه نیز اشاره کرد و گفت که در این خصوص با معاون اول رئیس جمهور مکاتبه کرده و سازمان بازرسی منتظر دریافت توضیحات مقامات ذیربط در این زمینه است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنانش با بیان این که برای حمایت از فضای کسب و کار هم قانون ویژه‌ای تصویب شده، بر لزوم اجرای کامل قوانین و پیگیری حسن اجرای آنها از سوی دستگاه های قضاوتی و نظارتی تأکید کرد.

رئیسی در عین حال از همکاران خود در دستگاه قضا در سراسر کشور که سال گذشته با حمایت از تولید و تولیدکنندگان برای رفع مشکلات و احیای هزار کارخانه، کارگاه و واحد تولیدی تلاش کردند تقدیر کرد و ارتباط آنها با کارآفرینان و کارگران را ضامن تحقق جهش تولید دانست.

  رئیس قوهقضائیه همچنین با تقدیر از اقدام جهادی همکاران دستگاه قضا در سراسر کشور برای رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‎های معوقه در سال گذشته، اظهار داشت: کاری که دادگستری تهران و دادگستری‎های استان‎ها برای تعیین تکلیف سریع پرونده‎های کثیرالشاکی انجام دادند، بسیار با ارزش بوده و حجم مکاتبات مردمی با دستگاه قضایی را کاهش داده است.

رئیسی با تأکید بر لزوم تداوم این روند در سال 99 برای به سامان رسیدن هرچه سریع‎تر پرونده‎های معوقه، خاطرنشان کرد: به روزرسانی و اتمام کار این پرونده‎ها در همین روزهای ابتدای سال امکانپذیر است اما همکاران قضا دقت داشته باشند که رسیدگی به این پرونده‎ها، نباید موجب معوقه‎شدن پرونده‎های جاری شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدام خصمانه آمریکا برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران اظهار داشت: اقدام آمریکاییها برای مردم آزاده جهان و فرهیختگان شگفتیآور است که از یک سو می‌گویند از برجام خارج شدهایم و از سوی دیگر بعد از دو سال می گویند در این قرارداد شریک هستیم.

رئیس قوهقضائیه این رفتار را نشانگر تعارض آمریکاییها در تصیم‌گیری دانست و افزود: رفتار برخی کشورهای اروپایی هم برای جهانیان سوال برانگیز است که چرا در اوج مسأله کرونا که آلمان گرفتار آن شده و میزان مرگومیر در آن بالاست و مردم این کشور دنبال نجات جان خود هستند، آنها دنبال نشان دادن عنادشان با حزب الله و جریان مقاومت مردمی هستند.

رئیسی با بیان این که امروز جبهه مقاومت از مرزهای لبنان فراتر رفته و جبهه بین‌المللی مقاومت شکل گرفته است، برپایی راهپیمایی میلیونی اربعین و شکل‌گیری حرکت‌های مردمی علیه آمریکا و تروریست‌ها و حامیانشان در عراق و سوریه و دیگر کشورهای منطقه را از دستاوردهای این جبهه دانست.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: امروز اخراج آمریکا از منطقه خواست همه مردم منطقه است و شاید زدوبندهای سیاسی باعث تأخیر در تحقق این مطالبه شود اما به برکت خون مطهر شهدای مقاومت به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی تحقق می یابد و اخراج آنها از منطقه قطعی است.