۰ نفر

پیشنهادهای کارشناسی برای نجات اقتصاد از کرونا

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۲۱
کد خبر: 436129
پیشنهادهای کارشناسی برای نجات اقتصاد از کرونا

با توجه به آسیب‌های اقتصادی کرونا، کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که ابتدا باید دولت هزینه‌های جاری خود را کاهش بدهد و برای مقابله با این ویروس اجرای بودجه عمرانی که در سال جاری افزایش قابل توجهی یافته، چند ماه به تعویق بیفتد و یا اعتبارات طرح‌های بزرگ به این موضوع اختصاص پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا با خساراتی که به اقتصاد کشور به دلیل تعطیل شدن یا کاهش فعالیت مشاغلو کسب‌وکارهای خرد و کلان وارد کرده، دولت را بر آن داشت تا ستاد اقتصادی تشکیل دهد که در آن به بررسی و حل مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای کسب‌ و کارها پس از این ویروس بپردازد. از مهم‌ترین تصمیمات اتخاذ شده در این ستاد این بود که پرداخت اقساط تسهیلات سه ماهه پیش‌ رو صاحبان کسب‌وکارهایی که بر اثر شیوع این ویروس از لحاظ درآمدی آسیب دیدند و همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه تمام اشخاص بدون درنظر گرفتن جریمه‌ای به پایان دوره بازپرداخت، منتقل شد.

علاوه براین، امهال‌های مالیاتی برای حمایت از مشاغل متضرر شده از کرونا در زمینه‌هایی همچون ارسال اظهارنامه، جلسات هیئت حل اختلاف برای اشخاص حقیقی و حقوقی، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای ۱۰ رشته شغلی آسیب دیده از کرونا و بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی اعمال شد.

همچنین، وام یک میلیونی از محل یارانه برای خانوارهای یارانه‌بگیر اختصاص یافت که تاکنون طبق اعلام بانک مرکزی بیش از ۱۹ میلیون نفر خانوار این تسهیلات یک میلیونی را دریافت کرده‌اند. 

نقش بودجه عمرانی در مقابله با کرونا 

راه‌ها و پیشنهادهایی که بتوان اقتصاد را از کرونا نجات داد و یا از خسارت‌های این ویروس به اقتصاد کاسته شود، همچنان مورد توجه و بررسی کارشناسان اقتصادی است که یکی از کارشناسان اقتصاددان معتقد است که با توجه به اینکه بودجه عمرانی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است، بهتر است که اجرای این بودجه به تعویق بیفتد و این میزان برای مقابله با کرونا و کاهش خسارت‌های اقتصادی آن صرف شود. 

طبق لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال جاری به مجلس ارائه کرد حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی منابع عمومی را به بودجه عمرانی اختصاص داده و مابقی سهم هزینه جاری بود، اما در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس و نهایی شدن آن مشخص شد که از حدود ۵۷۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، تا بیش از ۸۷ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی و حدود ۴۳۰ هزار میلیارد برای هزینه جاری اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است که مبلغ ثبت شده برای بودجه عمرانی امسال نسبت به رقم پیشنهادی دولت، تا ۲۵ درصد افزایش دارد.

مستخدمین حسینی با اشاره به میزان بودجه عمرانی اختصاص یافته و تاکید براینکه دولت در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کند، اعلام کرد: برای بودجه عمرانی که معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری درنظر گرفته شده؛ تعویق دو تا سه ماهه درنظر گرفته شود. 

به گفته این اقتصاددان درست است که این اقدامات بر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت اما اولویت دولت باید سلامت مردم باشد تا مردم بتوانند کار کنند و تولید ناخالص داخلی را افزایش بدهند. 

اعتبارات طرح‌های بزرگ به کرونا اختصاص یابد

علاوه براین، یک کارشناس اقتصادی دیگر معتقد است که باید در این شرایط حساس بخشی از اعتبارات طرح‌های بزرگ را به مقابله با کرونا یا جبران خسارات اقتصادی این ویروس اختصاص داده شود.

با این تعاریف، آنچه در این زمینه حائز اهمیت است عبور از این مرحله و جبران خسارات وارد کرده این ویروس بر بخش‌های مختلف کشور است تا بتوان در آینده با نیرو و سلامت بیشتر به فعالیت‌ پرداخت و در پیشرفت کشور تاثیر گذار بود که در این زمینه، باید دیدگاه‌ها و پیشنهادهای کارشناسان اقتصادی مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.