۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به اقتصاد کشور پس از شیوع کرونا/ بررسی شاخص‌های اقتصادی در فروردین‌ماه

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۷
کد خبر: 434898
نگاهی به اقتصاد کشور پس از شیوع کرونا/ بررسی شاخص‌های اقتصادی در فروردین‌ماه

با گذشت یک ماه از شروع سال 99 کرونا بر جنبه‌های مختلف اقتصاد کشور اثرات زیادی گذاشته است و بر برخی هم بی‌اثر بوده است.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ با شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفندماه و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها مشکلاتی هم برای اقتصاد کشور به وجود آمد.

البته بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که اگر شرایط فعلی ادامه دار نباشد این تاثیرات هم مقطعی خواهند بود و به زودی تمام می‌شوند ولی بسیاری هم معتقدند رکودی که گریبانگیر اقتصاد جهانی شده است تاثیر خودش را بر اقتصاد ایران هم خواهد گذاشت.

در کنار تحریم‌های شدیدی که مدت‌ها است اقتصاد ایران را درگیر خود کرده قطع مبادلات تجاری با کشورهایی که با وجود تحریم‌ها با ایران در ارتباط بودند ضربه زیادی به اقتصاد وارد کرده است.

رکود به سراغ بازار مسکن آمد

آخرین اطلاعات سامانه رهگیری معاملات در تهران نشان می‌دهد که رکود حاصل از شیوع کرونا در فروردین ماه امسال حجم فروش مسکن را به شدت کاهش داده و به کمتر از 1250واحد مسکونی رسانده است که بی‌سابقه بوده است.

حجم فروش مسکن در فروردین‌ماه نسبت به اسفند 98 86درصد کاهش یافته اما قیمت‌ها هم کاهشی بوده است بطوری که متوسط قیمت هر آپارتمان در فروردین 99 با 2درصد کاهش به از 15میلیون 600هزار تومان به 15میلیون و 300هزار تومان رسیده است.

تورم همچنان کاهشی است

نرخ تورم کل کشور در فروردین ماه 99 برابر 32.2درصد بود که نسبت به اسفندماه 98، 2.6درصد کاهش یافته است. البته برای اینکه کرونا بتواند تاثیر خود را بر تورم بگذارد باید زمان بیشتری بگذرد اما برخی هم معتقدند که این ویروس تاثیر تورمی نخواهد داشت.

البته از این موضوع که کاهش تقاضا در این مدت به دلیل شیوع ویروس از عوامل اصلی کاهش فشار تورم در فروردین ماه بوده است نباید غافل شد اما هجوم مردم برای تهیه برخی اقلام مثل خوراکی‌ها قیمت آن‌ها را افزایش داده است.

باید توجه کرد که در اولین ماه سال 99 دهک‌های کم درآمد بیشترین تورم را تجربه کردند که با توجه به اینکه تعطیلی ناشی از کسب‌وکارها بیشترین آسیب را به قشر ضعیف و کم درآمد جامعه وارد کرده است این موضوع می‌تواند مشکل آفرین باشد.

کرونا 643هزار نفر را بیکار کرد

بنابر اعلام مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی تا کنون 63هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری کشور ثبت‌نام کردند که نشان می‌دهد کرونا تاثیر زیادی بر بیکاری افراد داشته است.

البته دولت برنامه دارد که با پرداخت بیمه بیکاری به این افراد این مشکل را برای آن‌ها جبران کند اما مشخص نیست که چند درصد از افرادی که ثبت‌نام کردند مشمول دریافت این مقرری بشوند.

کاهش 40هزارمیلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی

رییس سازمان امور مالیاتی چندی پیش اعلام کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت از مبلغ 180هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی که برای سال 99 در قانون بودجه تعیین شده است، 140هزار میلیارد تومان قابل وصول خواهد بود 40هزارمیلیارد دیگر محقق نخواهد شد البته به این شرط که میزان تاثیر کرونا بر کسب‌وکارها به همین مقدار فصل بهار باشد.

در شرایطی که دولت به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها در معرض خطر کسری بودجه قرار دارد این خبر می‌تواند نگران کننده باشد زیرا با چشم‌پوشی از درآمدهای نفتی دولت امید خود را به وصول و افزایش درآمدهای مالیاتی بسته بود.

بازار ارز در انتظار پایان اردیبهشت

مجید شاکری، یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه با تاثیر کرونا بر بازار ارز گفت: بازار فعلا در انتظار است تا ببیند کرونا تا چه زمانی مهمان ما خواهد بود به نظر من در پایان اردیبهشت‌ماه و اوایل خرداد است که بازار واکنش خود را به اتفاقات پیش آمده نشان خواهد داد.

بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که دلار نوسان زیادی را در این مدت تجربه نکرده است و در محدوده 15500تا 15700تومان باقی مانده است.

کرونا تقاضای بیمه عمر را بالا برد

با شیوع ویروس کرونا در صنعت بیمه هم تغییراتی به چشم خورده است. به دلیل شرایطی که این ویروس به وجود آورده است تقاضاها برای بیمه عمر و درمان بالا رفته است.

همچنین رییس کل بیمه مرکزی مدتی قبل خبر داد که بیمه‌نامه‌های شخص ثالث به طور خودکار تمدید می‌شوند و افراد تا 15اردیبهشت‌ماه مهلت دارند که حق بیمه‌های خود را پرداخت کنند.

البته یک کارشناس بیمه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت که تبعات اصلی کرونا بر صنعت بیمه را در درجه اول باید 9 ماه دیگر بررسی کرد اما آمار فروردین‌ماه هم خیلی اطلاعات دقیقی به دست ما نمی‌دهند زیرا 15 روز این ماه که تعطیل بوده است و 15روز دیگر هم به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی اقدامی صورت نگرفته است پس اولین تاثیرات در اواخر اردیبهشت‌ماه خود را در آمارها نشان خواهند داد.