۰ نفر

تهران تا چه اندازه گران است؟

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۳۸
کد خبر: 434791
تهران تا چه اندازه گران است؟

 واحد اطلاعات مجله «اکونومیست» در «هفتادمین گزارش سالانه هزینه‌های زندگی»، تهران را با 14 رتبه افزایش هزینه در جایگاه یکصد و ششمین شهر گران جهان از میان 133 شهر مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین  به نقل از اعتماد؛ در گزارش 2020 اکونومیست شهرهای آسیایی با سبقت از شهرهای اروپایی و امریکایی‌، به عنوان گران‌ترین شهرهای جهان معرفی شدند. مانند 6 سال اخیر‌، رتبه نخست گران‌ترین شهر جهان به سنگاپور تعلق گرفت. واحد اطلاعات اکونومیست براساس قیمت 50 هزار کالا در 400 گروه به رتبه‌بندی شهرهای جهان از گران‌ترین به ارزان‌ترین اقدام می‌کند.

گفتنی است رتبه تهران در سال 2014 و در میانه تحریم‌های چندجانبه علیه کشور به شصت‌و‌پنجمین شهر گران جهان رسیده بود. پیش از آن رتبه تهران 122 و در زمره شهرهای ارزان جهان بود. در این رتبه‌بندی هزینه زندگی در نیویرک با ضریب 100 به عنوان معیار رتبه‌بندی مدنظر قرار گرفته و هزینه سایر شهرها با مقایسه با نیویورک اعلام می‌شود. بر این اساس شاخص هزینه زندگی در تهران تقریبا نصف نیویورک و حدود 52 اندازه‌گیری شده است. این شاخص برای سال گذشته 46 واحد بود. شهر تهران در حالی با افزایش 14 رتبه‌ای به جایگاه فعلی خود رسید که شهرهای استانبول، کی‌یف، بانکوک و مسکو بیش از تهران در رتبه‌بندی امسال جهش داشتند.

تقویت دلار، گران شدن سایر شهرها

براساس گزارش اکونومیست، یک‌سوم از وزن هزینه‌های زندگی افراد برای تامین هزینه‌های ابتدایی و مسکن افراد صرف می‌شود. گزارش هزینه‌های زندگی در چند سال اخیر نشان می‌دهد که شهرهای آسیایی و اروپایی در چند سال اخیر و به دنبال تلاش بیشتر برای ارتقای سطح توسعه همچنین دستیابی به رشد پایدار اقتصادی‌، بالاتر از شهرهای امریکا رتبه‌های نخست گران‌ترین شهرهای جهان را از آن خود کردند. مهم‌ترین شهر آسیایی که از سال 2014 رتبه نخست این گزارش‌ها را دارد، سنگاپور است. به نظر می‌رسد افزایش رتبه کشورهای آسیایی به‌دلیل تنزل ارزش دلار در مقایسه با سایر ارزها باشد. رخدادی نظیر جنگ تجاری امریکا با چین باعث ایجاد رغبت سرمایه‌داران به حفظ سرمایه‌های خود به شکل دلار شد و ارزش دلار را در برابر سایر ارزهای جهان تقویت کرد، اما افزایش سایه کرونا بر جهان و بیم کاهش 3درصدی از رشد ناخالص جهان، سبب تقویت سایر ارزها در برابر دلار شد. هر چند در این بین نباید از تلاش‌های چین و روسیه برای کنار گذاشتن دلار از معاملات به سرعت عبور کرد. باوجود کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و کمتر شدن فاصله میان نرخ‌های بهره در اقتصادهای مهم جهان، اما همین امر نیز می‌تواند دلار را تقویت کرده و هزینه زندگی در کشورهای با ارز رایج دیگری را افزایش دهد.

واحد اطلاعاتی اکونومیست معیارهای گران بودن شهر تهران را در چند گروه کالایی از جمله رستوران، خوراکی، حمل و نقل‌، دسترسی‌های فناورانه، هزینه‌های نگهداری از کودک، ورزش‌، پوشاک‌، اجاره و خرید ملک دسته‌بندی کرد. در این دسته‌بندی هزینه‌های مربوط به خریداری و اجاره ملک و هزینه‌های سالانه مربوط به آموزش کودک بیشترین بخش درآمد افراد را به خود اختصاص دادند. بر همین اساس هزینه تحصیل کودکان در مدارس خصوصی در یک سال حدود 2 هزار و 72 دلار تخمین زده شده که با دلار 15 هزار تومان، 31 میلیون تومان می‌شود. ازسوی دیگر میانگین اجاره آپارتمان یک خوابه در وسط شهر نیز ماهانه 635 دلار یا9 میلیون و 525 هزار تومان تخمین زده شده است. این رقم برای آپارتمان یک خوابه بیرون شهر 426 دلار یا 6 میلیون و 390 هزار تومان است. میانگین قیمت هر متر مربع خرید آپارتمان در مرکز شهر نیز 3 هزار و 230 دلار اعلام شده که برای آپارتمان‌های خارج شهر با دسترسی کم به هزار و 853 دلار می‌رسد. هزینه‌های زندگی برای یک خانواده 4 نفره در شهر تهران هزار و 642 دلار و برای یک فرد تنها نیز 446.7 دلار تخمین زده شده است. هزینه‌های زندگی در تهران 60درصد و اجاره نیز 78.3درصد کمتر از نیویورک اعلام شده است.

واقعیت آمارهای داخلی

آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد میانگین تورم در 10 سال اخیر 21.76درصد است. هر چند در برخی سال‌ها مانند سال 98 تورم به عدد 41.2 رسید و در سال 95 نیز عدد 9درصد را ثبت کرد. همزمانی رخدادهای سیاسی و اقتصادی با تورم‌های بالا نشان می‌دهد که اقتصاد کشور تا چه اندازه آسیب‌پذیر بوده و تحت‌تاثیر تنش‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد. با هر تحرکی در بخش ارزی که می‌تواند نشأت گرفته از سیاست‌های داخلی باشد یا تنش‌های خارجی، بلافاصله قیمت در سایر بازارها مانند مسکن، مواد غذایی‌، خرده‌فروشی‌ها و پوشاک افزایش می‌یابد.

جزییات تورم

انتشار آمارهای تورم مربوط به گروه «کالاهای خوراکی‌، آشامیدنی و دخانیات» نشان می‌دهد که در سال گذشته‌‌، این کالاها افزایشی قیمتی در حدود 43درصد داشتند. تورم مسکن و اجاره مسکن نیز با تورمی به اندازه 33 و 23درصد همراه بوده است. مبلمان و لوازم خانگی و بهداشت و درمان نیز با تورمی به اندازه 50درصد و 26درصد دست و پنجه نرم کردند.

قیمت مسکن در تهران

آخرین آمار معاملات مسکن که توسط بانک مرکزی منتشر شده‌، گویای افزایش قیمت‌های مسکن در شهر تهران در 3 سال منتهی به اسفند سال 98 بوده است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در اسفند 95 حدود 4 میلیون و 567 هزار تومان بود که پس از شدت تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز به

15 میلیون و 568 هزار تومان در اسفند سال گذشته رسید. به بیان دیگر در این سال‌ها حدود 240درصد بر متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی افزوده شده که بر جهش رتبه تهران در میان شهرهای گران جهان تاثیرگذار بوده است.

جنگ‌زدگان؛ ارزان‌ترین شهرها

شهرهای دمشق، تاشکند‌، آلماتی، بوینس‌آیرس و کاراکاس 5 شهر ارزان سال 2020 هستند. شهرهای ارزان در جهان در کشورهایی قرار دارد که یا در جنگ داخلی قرار دارند یا با بحران‌های متفاوت مالی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند. در آن سوی میدان نیز شهرهای هنگ‌کنگ، اوزاکا، نیویورک و پاریس در رتبه‌های دوم تا پنجم گران‌ترین‌ها قرار گرفتند.