۰ نفر

یک میلیون واحد صنفی بدون کد سلامت

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 433514
یک میلیون واحد صنفی بدون کد سلامت

با گذشت دو روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان تهران، بیش از 80 درصد صنوف و مشاغل کم خطر با ثبت‌نام در سامانه سلامت وزارت بهداشت مجوز بازگشایی در پایتخت گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد از مجموع سه میلیون واحد صنفی و صنعتی کشور، هنوز یک میلیون واحد برای گرفتن کد سلامت و از سر‌گیری فعالیت‌های‌شان در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام نکرده و کدی هم دریافت نکرده‌اند البته فعالیت این اصناف جدا از اصناف پر خطر مثل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و سالن های مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم‌نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریاها، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، سینماها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی و... است که در فهرست مشاغل پر ریسک طبقه‌بندی شده‌اند و همچنان در انتظار دستور ستاد ملی کرونا و صدور مجوز برای از سر‌گیری فعالیت‌شان هستند. با این همه و در حالی که صاحبان صنوف و مشاغل کم ریسک برای بازگشایی کسب و کارشان بعد از دریافت تأییدیه وزارت بهداشت متعهد و مکلف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاص هر صنف شده‌اند اما گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد برخی صنوف بدون ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و صدور مجوز و دریافت کد، کسب و کارشان را راه انداخته‌اند و برخی نیز بدون الزام به تعهدات‌شان دستورالعمل‌های بهداشتی فاصله‌گذاری هوشمند را رعایت نمی‌کنند. همین بی‌توجهی به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی طرح فاصله‌گذاری هوشمند، نگرانی‌های زیادی را در رابطه با افزایش ملایم منحنی مبتلایان به کرونا بویژه در تهران به وجود آورده است.

اگرچه فعالیت مشاغل کم خطر براساس دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده و اصنافی که کد سلامت دریافت کرده‌اند، می‌توانند کسب‌وکار خود را شروع کنند اما مسأله اساسی این است که اصنافی که کد سلامت دریافت نکرده‌اند چگونه بر فعالیت‌شان نظارت می‌شود؟ معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: حدود 80 تا 90 درصد واحد‌های صنفی و مشاغل کم ریسک در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده‌اند. وزارت بهداشت به بقیه صنوف مهلت داده تا تاریخ 5 اردیبهشت ماه در سامانه ثبت‌نام کنند و پس‌از دریافت کد سلامت و دادن تعهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجوز بازگشایی دریافت کنند اما برخی اصناف هنوز این اقدام را انجام نداده‌اند و فعالیت آنها غیر قانونی است و طبق دستور ستاد ملی کرونا این اصناف به مراجع قضایی معرفی شده و پلمب می‌شوند.

محسن فرهادی در ادامه افزود: برخی سوپرمارکت‌ها، قصابی‌ها، داروخانه ها و فروشگاه‌های مواد پروتئینی که قبل از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند مجوز فعالیت داشتند، برای دادن تعهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنوز در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام نکرده‌اند. این اصناف نیز باید تاپایان روز 5 اردیبهشت در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام و مجوز فعالیت دریافت کنند در غیر این صورت از این تاریخ فعالیت‌شان غیر قانونی خواهد بود.

 او درباره نحوه برخورد و نظارت مأموران وزارت بهداشت در روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی مشاغلی که بعد از صدور مجوزفعالیت پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: نظارت‌ها بر روند اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اصناف توسط کارشناسان بهداشت و محیط به‌طور مستقیم انجام می‌شود در کل کشور حدود 6 هزار کارشناس رسمی وزارت بهداشت اجرای پروتکل‌ها را از سوی اصناف رصد می‌کنند همچنین بازرسان اتاق اصناف نیز اضافه شده‌اند و همراه با تیم‌های تعزیرات و قوه قضائیه و وزارت صمت در روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظارت دارند.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه باز شدن اصناف به معنای عادی شدن وضعیت نیست و مردم کماکان باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، افزود: بعد از پایان زمان ثبت‌نام اصناف در سامانه وزارت بهداشت مردم می‌توانند با استفاده از کدهای رهگیری اصناف متخلف را به وزارت بهداشت معرفی کنند. این بارکدهای رهگیری با گوشی‌های تلفن همراه قابل خواندن هستند بدین ترتیب که وقتی کسی برای خرید یا انجام کاری به فروشگاه یا اداره‌ای مراجعه می‌کند می‌تواند گوشی تلفن همراهش را جلوی کد رهگیری بگیرد و به 5 سؤال وزارت بهداشت پاسخ دهد از طریق این کد رهگیری از مردم سؤال می‌شود آیا الزامات بهداشتی در آن واحد صنفی رعایت شده است یا خیر؟ اینجا بازرسی و رصد دستورالعمل‌های بهداشتی بر عهده مردم است.

فرهادی با بیان اینکه تاکنون از مجموع سه میلیون واحد صنفی و صنعتی در کشور دو میلیون واحد در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: علاوه بر اصناف و بخش‌های غیر دولتی همچنین بخش های دولتی مانند کلینیک‌های پزشکی، دندانپزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی نیز باید در این سامانه ثبت‌نام کنند در حال حاضر بیشترین واحد‌ها ی ثبت‌نامی مربوط به استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.

 به‌گفته او، جایگاه‌های پمپ بنزین کمترین میزان مشارکت را در سامانه سلامت وزارت بهداشت داشته‌اند و واحدهای صنفی کوچک از جمله خشک شویی‌ها، خواربارفروشی‌ها و تعمیرگاه‌ها بیشترین ثبت‌نام را کرده‌اند. رتبه دوم شامل واحدهای اداری مانند بانک‌هاست و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی نیز از نظر ثبت‌نام برای بازگشایی و اخذ مجوز وزارت بهداشت در رتبه سوم هستند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا برای فعالیت مشاغل پر ریسک تصمیم گرفته‌اید یا نه؟ عنوان کرد: رستوران‌ها و برخی مشاغل پرریسک نیز می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کرده و کد رهگیری دریافت کنند اما فعالیت آنها منوط به مصوبه ستاد ملی کرونا است ستاد ملی کرونا در 15 اردیبهشت برای تصمیم‌گیری در این باره تشکیل جلسه خواهد داد و با توجه به روند شیب بیماری کرونا درباره این واحد‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.