۰ نفر

کدام کسب‌ و کارها دوام می‌آورند؟

۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۴۸
کد خبر: 431359
کدام کسب‌ و کارها دوام می‌آورند؟

شیوع ویروس کرونا باعث شد که بسیاری از کسب‌و‌کارها رویای افزایش سود را کنار گذاشته و تنها به فکر حفظ حیات کسب‌وکار و دوام آوردن در شرایط فعلی باشند. اما تاثیر شرایط فعلی بر کسب‌و‌کارها پیچیدگی‌های مربوط به خود را دارد.

برای مثال اگر قرار بود کل اقتصاد با ۵۰درصد ظرفیت کار کند، شرایط بسیار متفاوت می‌بود چراکه امروز برخی از بخش‌های اقتصاد تقریبا به طور کامل تعطیل شده‌اند درحالی‌که بخش‌های دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، درواقع پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا هرچند تمام اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده اما شدت اثر آن بر بخش‌های مختلف تفاوت قابل توجهی دارد. در نتیجه این پرسش پیش می‌آید که کدام کسب‌و‌کارها در بحران فعلی از تاب‌آوری بیشتری برخوردارند؟

اگر برآورد مجله اکونومیست را مدنظر قرار دهیم، باید گفت که بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی بیش از دیگر بخش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و بخش کشاورزی و آموزش هم کمترین آسیب را از شیوع ویروس دیده‌اند.

درست است که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند اما باید درنظر گرفت که بسیاری از فعالیت‌های آموزشی به‌صورت مجازی تداوم یافته‌اند. در بلندمدت، آنطور که مجله اکونومیست می‌نویسد، شرکت‌هایی بهتر دوام می‌آورند که به روندهای شدت گرفته در واکنش به بحران اخیر توجه کنند.

نخست اینکه عطش برای به‌کارگیری فناوری‌های تازه در میان کسب‌و‌کارها بیشتر شده است. تجارت الکترونیک، پرداخت دیجیتالی و دورکاری همگی طی چند‌ هفته اخیر به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنین زنجیره تامین شرکت‌ها به گونه‌ای تغییر خواهد کرد که تولیدکنندگان از نظر جغرافیایی به بازارهای مصرفی نزدیک‌تر باشند.

علاوه بر این، اتوماسیون و جایگزینی نیروی کار با ربات‌ها هم شدت می‌گیرد. اما در کوتاه‌مدت کدام شرکت‌ها دوام می‌آورند؟ اگر تولیدکننده مواد شوینده هستید احتمالا همین حالا هم با افزایش تقاضا مواجه شده‌اید اما برای بسیاری از شرکت‌ها اوضاع متفاوت است.

رستوران‌ها ممکن است هنگام بازگشایی از شیوه‌های تازه‌ای برای جذب مشتری بهره ببرند(از چینش متفاوت صندلی‌ها و ایجاد فاصله میان میزها گرفته تا حتی ارائه تست کرونا) تا مشتری‌های دل‌چرکین را به رستوران بازگردانند. اگر چنین ایده‌هایی کمی ‌خارج از تصور به نظر می‌رسند، باید متذکر شد که همین هفته یکی از روزنامه‌های سراسری کشور همراه با روزنامه به مشتریان دستکش هدیه می‌داد.

هرچقدر کسب‌و‌کارها بهتر بتوانند با ذهنیت تازه مصرف‌کنندگان کنار بیایند، شانس بقای خود را افزایش خواهند داد. اما مورد مهمتر احتمالا دسترسی به کمک‌های دولتی است. در این زمینه شرکت‌های بزرگ شانس بهتری دارند چراکه توان چانه‌زنی آن‌ها در مقابل دولت به مراتب بیشتر است.

از خطوط هواپیمایی گرفته تا خودروسازان می‌توانند دولت را متقاعد کنند که به نجات آن‌ها بیاید، اما کسب‌وکارهای کوچک برای بهره‌مندی از کمک‌های دولتی کار سخت‌تری در پیش خواهند داشت. در نتیجه اگر امیدی به دریافت کمک‌های دولتی ندارید، باید با شدت بیشتری ورود به تجارت الکترونیک را مدنظر قرار دهید و همچنین بکوشید که خود را با انتظارات تازه و احتمالا بهداشتی مشتریان وفق دهید. البته ناگفته نماند که آنچه درباره آثار اقتصادی ویروس کرونا و شیوه‌های برخورد با آن گفته می‌شود، بیشتر براساس حدس و گمان است تا داده‌ها و اطلاعات دقیق.