۰ نفر

درخواست یک قاضی برای مجازات خود

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۰۱
کد خبر: 430907
درخواست یک قاضی برای مجازات خود

یک قاضی از دادستان تهران خواست تا او را به دلیل خطا در صدور حکم یک متهم مجازات کند. این اولین بار است که یک قاضی داوطلبانه در مسیر اجرای عدالت چشمانش را بر خطای خود نمی‌بندد و خواستار مجازات خود می‌شود‌‌.‌جدی‌شدن مبارزه با فساد سیستمی در دستگاه قضا دامان قضات مشهوری‌‌ را نیز گرفت و بازپرس جنجالی دادسرای فرهنگ و رسانه را راهی زندان اوین کرد تا شهرت و قدرت قضات مانع از برخورد قضائی با آنها نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، هفتم دی سال گذشته بود که رئیس دیوان عالی کشور درباره برنامه این نهاد برای برخورد با قضات فاسد، گفته بود: اگر تحول در بدنه قوه قضائیه انجام نشود، طبیعتا تحول واقعی را شاهد نخواهیم بود.

به گفته حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم، وظیفه دستگاه قضا است که با هر نوع فسادی برخورد کند و از سوی دیگر دستگاه قضائی مصمم است درباره سلامت خود به اقدامات لازم توجه کند. رئیس دیوان عالی کشور گفت: دستگاه قضا برنامه خود را برای برخورد با قضات فاسد آغاز کرده و رئیس قوه قضائیه نیز پیگیر این برنامه است.

اما نکته مهم آن است که در همه موارد اعلامی در برخورد با قضات متخلف موردی که خود قاضی معترف به تخلفش بوده باشد، وجود نداشته است؛ اما اکنون دادیار دادسرای ناحیه ۳۴ تهران در اقدامی نادر به تخلف خود در صدور حکم بازداشت یک متهم اعتراف کرده و خواستار مجازات خود شده است.

او از دادستان تهران خواسته است به خاطر صدور حکم خطا برای متهم یک پرونده، علاوه بر پرداخت خسارت از محل حقوق ماه آینده‌اش و معرفی به دادسرای انتظامی قضات، یک روز را نیز در بازداشتگاه بگذراند تا شرایط آنجا را درک کند.

شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 34 تهران (سرقت مسلحانه و مقرون به آزار) در پایان رسیدگی به یک پرونده ضمن صدور کیفرخواست، نوشت: در پایان از معاون دادستان تقاضا دارم با توجه به اینکه بنده نتوانستم عمل به آیه «ان الله یامرو بالعدل و الاحسان» کنم و استقلال و عدالت قضائی‌ام با دستگیری متهم بدون دلیل مخدوش شد، رونوشتی از پرونده را به دادسرای انتظامی قضات ارسال تا به تخلفات بنده رسیدگی کنند.

این دادیار همچنین نوشته است: همچنین تقاضا دارم رونوشتی برای اعلام جرم و تخلفات ضابطان به مراجع نظارتی خود ارسال شود و مقدمات رفتن این‌جانب به بازداشتگاه پلیس آگاهی را فراهم کنید تا به مدت 24 ساعت در آنجا باشم تا شرایط بازداشتگاه را درک و من‌بعد در صدور دستوراتم دقت بیشتری کنم.

دادیار شعبه دوم دادسرای ناحیه 34 با توجه به تبعات حکم صادره خود تصریح کرده است: با توجه به اینکه متهمان اعلام کردند که کارگر هستند و نتوانسته‌اند حقوق بگیرند، متهمان را به دفتر معاونت دعوت کنید و یک روز از حقوق ماه آینده بنده به آنها داده تا خسارت وارده جبران شود.

برخورد دستگاه قضا با قضات فاسد معمولا در مباحث مالی و اخلاقی نمود دارد و چنین خطاهایی که سهوا رخ می‌دهند، اصولا مورد توجه قرار نمی‌گیرند. ‌

‌با توجه به اقدام این قاضی می‌توان انتظار داشت توجه و نظارت بر همه ابعاد کار قضات مورد توجه باشد و ‌اگر اشتباهی غیر‌عامدانه سبب خسارتی شد، ‌جبران‌پذیر باشد.

به‌ویژه آنکه شکایت به دادسرای انتظامی قضات حتی در موارد مهم به‌کندی رسیدگی می‌شود و مواردی این‌چنینی با توجه به طول زمان در رسیدگی‌ها نتیجه‌ای در بر ندارند.

هرچند در‌این‌باره دادستان انتظامی قضات بهمن سال گذشته با اشاره به اهتمام رئیس قوه قضائیه به اجرای حکم قضات متخلف گفت: در راستای صیانت از قداست قوه قضائیه، «قضات فاسد» به‌سرعت تعلیق، محاکمه، اخراج و به مردم معرفی می‌شوند تا عموم مردم بدانند که نظام در سلامت کامل به سر می‌برد. حجت‌الاسلام محمد موحدی‌آزاد در گفت‌وگو با تسنیم درباره اقدامات این دادستانی برای مقابله با فساد در سطح قضات، پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جدید دستگاه قضائی اظهار کرده بود: گزارش‌هایی را که می‌رسد، به‌سرعت در دستور کار قرار می‌دهیم و در رسیدگی از قضات باتجربه استفاده می‌کنیم.

حال که یک قاضی شریف در برابر یک اشتباه خود که عمدی نبوده، خواستار برخورد قضائی شده است، انتظار می‌رود دستگاه قضا با افزایش نظارت‌های خود در برابر اشتباهات این‌چنینی قضات ‌‌و با حمایت از عدالت مانع از بروز اشتباه در امر قضا شود.