۰ نفر

کرونا و کسب و کارهای آسیب‌دیده

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱:۵۹
کد خبر: 429087
کرونا و کسب و کارهای آسیب‌دیده

وضعیت اقتصادی اکثریت جامعه ما بر پایه درآمدهای ماهانه و روزانه استوار است، وضعیت تورم افسار گسیخته از یک طرف و عدم کسب درآمد از سوی اکثر مردم طی دو ماه اخیر موجب شد تا کسب و کار دچار آسیب شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، همانطور که مطلعید، با ورود ویروس منحوس کرونا در کشور از اواخر بهمن ۱۳۹۸ و نگرانی‌های فراوان شیوع این بیماری پس از فوت و بیمار شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز ما و گسترش تدریجی آن در مناطق مختلف کشور، به واسطه همه‌گیری و حالت بحرانی ایجاد شده، دولت تصمیم گرفت تا با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات مؤثر، از شیوع بیشتر آن با هدف مهار ویروس کرونا و به منظور کاهش تلفات و آسیب کمتر به جمعیت انسانی و اقتصاد کشور و آن هم در پایان سال و آغاز سال جدید اقدام کند.

با شکل‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا و عوامل اجرایی این ستاد در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها، به تدریج با گذشت زمان تصمیمات مؤثری جهت مهار هر چه سریع‌تر این بیماری اتخاذ و به مرحله اجرا در آمد.

 هر چند که برخی از این تصمیمات یا کارشناسی کاملی نداشته و یا ناقص اجرا شده است، ولی بسیاری از آن‌ها موثر در شیوع بیشتر این بیماری در کل جامعه بوده است.

تاکنون تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و اقدامات عوامل اجرایی این ستاد و نیروهای مسلح در سطح ملی، استانی و شهرستانی در سراسر کشور از یک سو و همراهی بسیار بسیار خوب اکثریت مردم، باعث جلوگیری از شیوع آن در مرحله مقابله از بحران شده و وضعیت کنونی کشور با روندی کنترل شده در حال گذر از بحران است.

 هر چند که در این مرحله از بحران کرونا (مرحله گذر از بحران) هم نباید از تداوم و استمرار اقدامات مؤثر برای مهار کامل بحران کرونا غافل بود.

گرچه تمامی اقدامات صورت گرفته با هدف حفظ جان مردم و سلامتی روحی و جسمی افراد جامعه بوده که آن هم قابل تقدیر است، ولی اجرای شعار ماندن در خانه، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از رفتن به محل کار، پرهیز از سفر، تعطیلی اکثریت بازارها و مغازه‌ها و تعطیلی تقریبی بیشتر فعالیت‌های اجتماعی بجز در موارد ضروری، در طی دو ماه گذشته بار مالی و فشار اقتصادی فراوانی بر خانواده‌ها وارد کرده است.

وضعیت اقتصادی اکثریت جامعه ما بر پایه درآمدهای ماهانه و روزانه استوار است و امر و معاش خانوارها نیز از این محل تأمین می‌شود، وضعیت تورم افسار گسیخته از یک طرف و عدم کسب درآمد از سوی اکثر مردم طی دو ماه اخیر بواسطه ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه و همراهی با دولت از سوی دیگر، باعث شده تا همین روزنه کوچک اقتصادی که با تلاش خود مردم برای رفع مشکلات خانواده‌ها وجود داشت، دچار آسیب شود.

در صورت تداوم همین وضع یا اثرات منفی کرونا چند ماه پس از مهار آن بر اقتصاد کشور، باعث شده تا مردم در معیشت خود، پرداخت بدهی‌ها به سایرین، پرداخت اقساط بانکی که می توانست با کسب درآمد تا حدودی جبران شود، دچار مشکل شود و بیم آن می‌رود همین مسئله باعث اثرات روحی و روانی جبران ناپذیری بر پیکره جامعه در ماه‌های آتی و حتی پس از مهار کرونا شود و یا اینکه اکثر کسب و کارها را تعطیل و یا دچار ورشکستگی کند.

بار مالی ناشی از مصرف حامل‌های انرژی به‌خاطر تحقق شعار در خانه ماندن، خسارت‌های وارد به حمل و نقل عمومی بخصوص مسافر‌برهای درون شهری و برون شهری، هتل‌ها و اماکن اقامتی، واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ، اصناف و کسبه، مغازه‌دارها، اماکن و سالن‌های ورزشی، دست‌فروش‌ها و کسبه بازارهای سنتی، کشاورزان و دامداران و مواردی از این قبیل از جمله موارد بارمالی و ضررهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور است.

هر چند که در روزهای اخیر دولت قول‌هایی برای حمایت از برخی اقشار آسیب‌دیده ناشی از بیماری کرونا داده است، ولی این مسئله بستگی به این دارد که آیا مبالغ درنظر گرفته شده کافی و دربرگیرنده تمامی اقشار آسیب دیده است یا خیر، آیا شناسائی اقشار آسیب‌دیده به درستی انجام خواهد شد یا خیر و لایه‌های پنهان آسیب‌ها که بیشتر آسیب‌های واقعی است را چه کسی شناسائی خواهد کرد.

چقدر مصوبات و قول‌های داده شده محقق خواهد شد؟ میزان اثرگذاری این حمایت‌ها در کاهش آلام اقتصادی اقشار آسیب دیده چقدر خواهد بود، همه این موارد بستگی به میزان همت دولت جهت جلب رضایت عمومی مردم آسیب دیده ناشی از کرونا دارد.

اگرچه در حال حاضر تمامی تمرکز دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، ستادهای استانی و شهرستانی برای مهار بیماری کرونا هست، ولی بیان این مسئله باعث برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثرتر دولت در آینده خواهد شد.
طبیعی است فاصله‌گذاری اجتماعی و استمرار آن تا مهار بحران کرونا در کشور جهت حفظ سلامت عمومی جامعه امری ضروری است، ولی در حین و پس از بحران کرونا همان‌طور که مردم به درستی همکاری خوبی در مقابله با بحران کرونا با دولت داشته‌اند.

 حمایت مؤثر دولت از خانواده‌ها و تمامی اقشار آسیب‌دیده و یا کسانی که در اثر بحران کرونا متحمل آسیب‌های اقتصادی فراوان شده‌اند، می‌تواند باعث تسکین روحی آلام مردم در شرایط بد اقتصادی جامعه و در یک کلام باعث انسجام اجتماعی در حین و پس از بحران کرونا به عنوان مکمل راهکارهای مدیریت بحران کرونا که لازمه حال و آینده کشور است، شود.