۰ نفر

صف و ازدحام در سایه قرنطینه

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۴۵
کد خبر: 424827
صف و ازدحام در سایه قرنطینه

شایعه قرنطینه شدن پایتخت در 2روز گذشته به‌ویژه از صبح دیروز بخش زیادی از شهروندان را برای تأمین مایحتاج خود به تکاپو انداخت و باعث شد فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالاهای اساسی، نانوایی‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و داروخانه‌ها با افزایش تقاضا مواجه شوند.

در حوالی ظهر دیروز، حجم تقاضا به‌گونه‌ای بود که اکثر نانوایی‌ها و پمپ‌بنزین‌ها شاهد تشکیل صف‌های طولانی خرید شدند صف‌هایی که پیش‌تر فقط در دهه 60خورشیدی نمونه آن را شاهد بوده‌ایم؛ آن‌هم در شرایطی که مراجع ذیربط کل شایعه قرنطینه‌سازی‌ پایتخت را رد کرده بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، انتشار وسیع شایعات مربوط به قرنطینه شدن پایتخت باعث شده بخش بزرگی از خانوارها که تاکنون به‌صورت خودخواسته در قرنطینه خانگی مانده بودند برای تأمین نیازهای ضروری از خانه خارج شوند و به شلوغی نانوایی‌ها، فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و پمپ‌بنزین‌ها دامن بزنند درحالی‌که هنوز رسماً خبری در مورد قرنطینه کردن شهرها و به‌ویژه پایتخت منتشر نشده و حتی درصورت اعلام قرنطینه نیز این دستور شامل حال مکان‌های مربوط به تأمین نیازهای روزمره مردم نخواهد شد. به‌عبارت‌دیگر حتی اگر فرمانی برای قرنطینه شدن شهرها صادر شود، فعالیت نانوایی‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها مشمول محدودیت نمی‌شود و مردم اجازه خواهند داشت به‌صورت کنتر‌ل‌شده   نیازهای خود  را تأمین کنند.

ماجرای یک شایعه

از روز جمعه که خبرهای مربوط به نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام‌رضا(ع) منتشر شد، انتشار شایعه‌هایی درباره قرنطینه پایتخت هم قوت گرفت؛ زیرا سرلشکر محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه این جلسه اعلام کرده بود: « ازجمله تصمیمات این است که کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها را که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود، انجام دهند که این کار هم در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی خواهد شد.» این اظهارات به سرعت در فضای مجازی دستمایه انتشار شایعاتی مبنی بر قرنطینه‌شدن پایتخت شد؛ البته جامعه این شایعات را چندان جدی نگرفت و مراجع ذیربط نیز خبر قرنطینه شدن شهرها را، البته به شکلی که در شایعات اعلام شده بود، تکذیب کردند؛ اما دیروز، خبری جعلی مبنی بر قرنطینه‌سازی‌ تهران به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) در فضای مجازی داغ شد که حتی تکذیب آن نیز نتوانست از اثرگذاری آن کم کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ابتدا خبر قرنطینه‌سازی‌ تهران بدون ذکر منبع در یک کانال تلگرامی منتسب به یکی از سایت‌های اصولگرا منتشر و پس از ویرایش  متن آن ایرنا به‌عنوان منبع خبر ذکر شد. در این میان برخی از کاربران فضای مجازی و حتی رسانه‌هایی که به تحقیق و رعایت امانت‌داری در انتشار خبر پایبند بوده‌اند نیز بعد از جست‌وجوی این خبر در ایرنا، با خبری متعلق به چندین روز پیش درباره احتمال قرنطینه شدن تهران مواجه شده و آن را به‌عنوان خبر جدید منتشر کردند و ناخواسته به تنور شایعات دمیدند. در یکی از این شایعات به نقل از دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان تهران اعلام شده بود تمام مسیرهای ورودی به استان تهران از طرف قم، کرج، چالوس، جاده هراز و فیروزکوه تا اطلاع ثانوی مسدود شده اما این خبر هم تکذیب شد و یک منبع آگاه با رد این شایعه گفت: هنوز تصمیمی درباره قرنطینه استان تهران اتخاذ نشده و فقط هم‌اکنون در ورودی‌های استان تهران از مردم تست کرونا گرفته می‌شود.

تأمین نیازهای مردم مشمول قرنطینه نمی‌شود

در جریان تشدید اقدامات احتیاطی برای مقابله با انتشار کرونا، توصیه هیأت دولت، ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت این است که مردم از حضور در تجمعات و فعالیت‌ها و ترددهای غیرضروری پرهیز کنند. این احتمال وجود دارد که ورود و خروج در شهرهای درگیر با کرونا با محدودیت‌هایی مواجه شود، اما با فرض این اتفاق، باز هم آن‌گونه که قائم‌مقام وزیر صنعت می‌گوید: با سازمان راهداری و پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگی لازم انجام شده تا هیچ محدودیتی در حمل‌ونقل اقلام اساسی و مایحتاج مردم اعمال نشود. حسین مدرس خیابانی در حاشیه جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران گفت: در جریان اقدامات مقابله‌ای با انتشار کرونا، تولید، توزیع، تأمین و لجستیک اقلام اساسی موردنیاز مردم به‌هیچ‌عنوان تعطیل نمی‌شود و مردم بابت  این موضوع نگرانی نداشته باشند. همچنین منصور عالی‌پور، نایب‌رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید: برای تأمین کالا هیچ مشکلی وجود ندارد و فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای از صبح تا پاسی از شب در این ایام و حتی در تعطیلات فروردین نیز برقرار خواهد بود.از سوی دیگر قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز می‌گوید: در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار مقرر شده فقط مشاغل غیرضروری بتوانند با اختیار خود تعطیل شوند و فعالیت مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی طبق روال عادی ادامه داشته باشد و مردم بدانند که محل‌های فروش کالاهای اساسی و موردنیاز آنها تعطیل نخواهد شد.

تهران زیر ضرب شایعه

از صبح دیروز پایتخت شلوغ‌تر از روزهای قبل به‌نظر می‌رسید؛ به‌گونه‌ای که اغلب پمپ‌بنزین‌ها با صف خودروها مواجه بودند و نانوایی‌ها هم شلوغی غیرمعمولی را تجربه می‌کردند. همچنین داروخانه‌ها که اخیراً سهمیه مواد ضدعفونی‌کننده را نیز توزیع می‌کنند از دیروز شلوغ‌تر از قبل بودند. یکی از متصدیان داروخانه در مناطق مرکزی تهران می‌گوید بسیاری از مراجعه‌کنندگان به‌دنبال خرید ماسک، الکل و ویتامین‌هایی نظیر ث و دی هستند که اخیر در فضای مجازی شایعه شده برای بهبود کرونا مؤثر است. همچنین اظهارات چند نانوا در تهران حاکی از این است که افراد برخلاف معمول متقاضی خرید تعداد بیشتری نان هستند و گویا شایعات قرنطینه‌شدن کامل شهر را باور کرده‌اند. این در حالی است که حتی سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز دیروز تأکید کرد: تعطیلی فروشگاه و پمپ‌بنزین‌های پایتخت کذب محض است و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.

از مراجعه مکرر به پمپ‌بنزین بپرهیزید

دیروز علاوه بر فرمانده انتظارمی تهران بزرگ، روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز شایعه تعطیلی جایگاه‌های توزیع فراورده‌های نفتی را تکذیب کرد‌؛ اما باز هم شلوغی پمپ‌بنزین‌ها ادامه پیدا کرد. ابراهیم بعاجی، عضو هیأت مدیره کانون جایگاه داران کشور این شلوغی را ناشی از دستورالعمل شرکت ملی پخش مبنی بر الزام انجام سوخت‌گیری توسط اپراتورهای پمپ بنزین دانسته و به مردم پیشنهاد کرده است با پرکردن باک خودروی خود، از مراجعه مکرر به پمپ‌بنزین‌ها خودداری کنند. او در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده است: بعد از شیوع کرونا، میانگین فروش پمپ‌بنزین‌ها تا 50درصد کاهش یافته و وضعیت درآمدی آنها مساعد نیست درحالی‌که با الزامی‌شدن سوخت‌گیری توسط اپراتورهای جایگاه، باید نیروهای بیشتری استخدام کنند؛ چراکه فعلا هر اپراتور مسئولیت فروش 4نازل را برعهده دارد و طبیعتا قادر نیست به‌طور همزمان به همه مشتریان این نازل‌ها خدمات بدهد. بعاجی با تأکید بر اینکه جایگاه‌داران قادر نیستند اپراتورهای بیشتری را به خدمت بگیرند، پیشنهاد داده است: دولت و شرکت ملی پخش، مسئولیت تامین دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در جایگاه‌ها را بپذیرند تا خود مردم با رعایت اصول بهداشتی اقدام به سوختگیری کنند.