۰ نفر

بسیج ملی برای تأمین اقلام بهداشتی مقابله با کرونا

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۴۵
کد خبر: 423410
بسیج ملی برای تأمین اقلام بهداشتی مقابله با کرونا

حجم تصمیماتی که در دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با شیوع کرونا گرفته می‌شود، هر روز درحال افزایش است و روزانه تصمیم‌های تازه‌ای برای فراهم کردن بسترهای شکست این ویروس که هم‌اکنون در بیش از 100 کشور دنیا شیوع پیدا کرده است، اتخاذ می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، روز گذشته نیز اخبار بسیاری دراین حوزه منتشر شد که بخشی از آنها به افزایش تولید و تأمین مواد اولیه اقلام بهداشتی اختصاص داشت و بخش دیگر به تصمیماتی مربوط می‌شود که زمینه شیوع ویروس را از بین می‌برد.

افزایش تولیدکنندگان ماسک تا پایان هفته

رئیس اتاق اصناف تهران از تصمیم جدید جلسه صبح دیروز وزارتخانه‌های صمت و بهداشت مبنی بر افزایش تعداد تولیدکنندگان ماسک خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان هفته تولیدکنندگان جدید، وارد چرخه تولید ماسک می‌شوند. قاسم نوده فراهانی در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه تا پایان هفته تولید‌کنندگان جدید با دریافت مجوز در کمترین زمان، به چرخه تولید ماسک اضافه می‌شوند، گفت: برخی تولیدکنندگانی که پیش از این برای مثال تولیدی لباس داشتند با تغییر الگوی دوخت و پارچه اقدام به تولید ماسک‌های معمولی یا N95 می‌کنند. رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص توزیع مواد ضدعفونی‌کننده نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در داروخانه‌ها توزیع می‌شود ولی وزارت بهداشت معتقد است اگر داروخانه‌ها پاسخگوی نیاز مردم نباشد، شبکه توزیع دیگری را تعیین خواهد کرد.

آمادگی پتروشیمی‌ها برای تأمین مواد اولیه

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: مجتمع‌های پتروشیمی آمادگی دارند گریدهای مورد نیاز صنایع تکمیلی را برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک تأمین کنند. به‌گزارش وزارت نفت، مرضیه طهماسبی افزود: با همکاری هلدینگ‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی امکان افزایش تولید، عرضه و توزیع محصولات مورد نیاز در راستای تأمین نیاز کشور وجود دارد.

جزئیات واردات ماسک با ارز نیمایی

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: واردات ماسک و لباس یک بار مصرف با تأیید وزارت بهداشت و تخصیص ارز نیمایی امکان پذیر است. محمد قبله در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سؤال که واردات ماسک به چه صورت انجام می‌شود، گفت: تأیید یا رد ثبت سفارش ماسک بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و این وزارتخانه بر اساس موارد مورد نظر از جمله کیفیت ماسک وارداتی، در مورد تأیید و رد درخواست واردات آن اقدام می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه کالاهای وارداتی حتماً باید دارای کیفیت مورد تأیید وزارت بهداشت باشد، گفت: در شرایط فعلی که برای واردات این کالاها ارز نیمایی تخصیص می‌یابد، قطعاً باید کالای وارداتی از کیفیت لازم برخوردار باشد.

وی افزود: با توجه به ضرورت واردات ماسک و اقلامی مانند لباس یک بار مصرف (گان)، بانک مرکزی هم آمادگی دارد، بلافاصله پس‌از تأیید ثبت سفارش ارز آن را تأمین و ارز نیمایی در اختیار وارد‌کنندگان قرار گیرد. قبله اظهار داشت:‌ هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت لباس یک بار مصرف و ماسک 95 N که مورد نیاز کادر درمانی است، را از وارد‌کننده خریداری می‌کند و سپس از طریق وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو در اختیار کادر درمانی و مراکز توزیع قرار می‌گیرد.

تولید خودجوش روزانه 30 هزار ماسک

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان از نظر تأمین پارچه و همچنین تأمین منابع مالی برای تولید ماسک با مشکل روبه‌رو هستند، گفت: با وجود این، روزانه حدود 30 هزار ماسک در حرکت خودجوش صنعتگران در کشور تولید می‌شود.

مجید نامی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه هیچ خبری از تأمین پارچه برای تولید ماسک نیست، اظهار داشت: در حال حاضر تولید‌کنندگان پوشاک به‌صورت خودجوش در حال تولید ماسک هستند که عمدتاً برای مصارف مردمی کاربرد دارد و البته برخی نیز برای مصارف پزشکی قابل استفاده است.

نامی ادامه داد: میزان تولید یکی از تولیدکنندگان از چند روز پیش تا روز چهارشنبه هفته جاری به حدود 100 هزار عدد ماسک می‌رسد و تولیدکنندگان دیگر نیز در اندازه‌های مختلف تولید دارند به‌طوری که یکی از تولیدکنندگان روزانه 10 تا 15 هزار ماسک تولید می‌کنند.

صادرات آب ژاول ممنوع شد

معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد: صادرات انواع ماسک پزشکی و بهداشتی و مواد ضد عفونی و آب ژاول ممنوع شده است. به‌گزارش گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی گفت: ماسک‌ها و اقلام بهداشتی موجود در گمرکات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. معاون گمرک ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر اقلام ماسک و ضد عفونی‌کننده و دستکش در گمرکات وجود دارند، گفت: همه این اقلام صادراتی بودند که باید برگردند. وی به ارائه آماری از میزان ماسک و مواد ضد عفونی و دستکش در گمرکات کشور اشاره کرد و گفت: همه ماسک‌ها و اقلام بهداشتی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

مقابله با شیوع

همانگونه که اشاره شد، درکنار افزایش تولید اقلام بهداشتی، دستگاه‌های اجرایی تصمیماتی نیز برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس و کوتاه شدن دوره ماندگاری آن در کشور می‌گیرند. برهمین اساس لغو سفرهای نوروزی و کنترل مسافران ورودی به شهرها از جمله این تصمیمات است.

پیش فروش بلیت های نوروزی منتفی شد

مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری از منتفی شدن پیش‌فروش بلیت سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: تردد در استان‌های شمالی برای خودروهای شخصی محدود شده اما برای ناوگان عمومی و اتوبوس بلامانع است. داریوش باقرجوان در گفت‌و‌گو با مهر درباره ممنوعیت سفر با اتوبوس به برخی شهرها در پی شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این خصوص تابع تصمیمات ستاد مرکزی کروناست و به شهرهایی که این ستاد به ما اعلام کند، اجازه تردد سرویس‌های ناوگان عمومی را نخواهیم داد. وی در خصوص توقف یا ادامه پیش فروش بلیت سفرهای جاده‌ای نوروزی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز خاطرنشان کرد: پیش فروش بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی دیگر به آن معنایی که در ایام اسفند سال‌های گذشته وجود داشت، امسال وجود ندارد هرچند که همچنان برخی سایت‌های فروش بلیت فعال هستند و اگر فردی بخواهد، می‌تواند بلیت اتوبوس برای تاریخ مورد نظر خریداری کند؛ اما توصیه ما به مردم این است که نوروز امسال در منازل خود باقی بمانند.

مقابله با شیوع کرونا در آزادراه‌ها

مقام مسئول سازمان راهداری با اعلام اینکه شرکت ساخت، مسئول نظارت بر رعایت الزامات مقابله با شیوع کرونا در آزادراه‌های غیردولتی است، گفت: آزادراه‌های دولتی و بخش خصوصی موظف به رعایت این الزامات هستند. محمدرضا زمانیان در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به خبر عدم رعایت الزامات مقابله با شیوع کرونا در گیت‌های عوارضی آزادراه‌ها اظهار کرد: با توجه به ابلاغ موارد مربوط به الزامات مقابله با شیوع کرونا، تمام 22 آزادراه در حال بهره‌برداری کشور باید نسبت به رعایت این الزامات اقدام کنند.

اخذ مالیات نقل و انتقال، الکترونیکی شد

رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: ارائه خدمات الکترونیکی منجر به کاهش حضور مؤدیان مالیاتی در ادارات کل تابعه می‌شود که این امر سلامت مردم و همکاران ما را در پی خواهد داشت. به‌گزارش ایسنا، محمدرضا نوری درباره تسهیل فرآیند امور اداری و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در ادارات مالیاتی استان تهران و بخش‌های تابعه، اظهار کرد: با توجه به تأکید معاونت درآمدهای مالیاتی در خصوص برون‌سپاری فرآیند اخذ مالیات نقل و انتقال، املاک مسکونی دارای پایان کار با کاربری مسکونی واقع در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به دفاتر اسناد رسمی، اطلاع‌رسانی در این زمینه و به‌منظور تکریم ارباب رجوع و خدمات‌رسانی بهینه به‌صورت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد.

تمدید اعتبار گواهینامه تأیید صلاحیت پیمانکاران تا خرداد۹۹

براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه اعتبار تمام گواهینامه‌های تأیید صلاحیت پیمانکاران تا پایان خرداد ماه سال آینده تمدید شد. به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، دلیل این تصمیم حفظ سلامت جامعه، جلوگیری از انتشار بیماری و مراجعه حداقلی متقاضیان به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شده است.شایان ذکر است که بر اساس این بخشنامه، اعتبار گواهینامه‌های پیمانکاری که بالاترین پایه آن ۳، ۴ یا ۵ باشد و پس از ابتدای تیرماه ۱۳۹۷ منقضی شده‌ یا می‌شوند، تا پایان خرداد ۱۳۹۹ تمدید می‌شود.