۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کاهش قیمت نفت در شرایط تحریمى بزرگترین معضل اقتصادى کشور است/ دلار با معجزه گران نخواهد شد

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۰۹
کد خبر: 423257
کاهش قیمت نفت در شرایط تحریمى بزرگترین معضل اقتصادى کشور است/ دلار با معجزه گران نخواهد شد

یک عضو اتاق بازرگانى تهران با اشاره به فشار مضاعف کرونا بر اقتصاد ایران در شرایط تحریمى درباره آینده قیمت دلار اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین معضل اقتصادى کشور کاهش قیمت نفت است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ سیدرضى حاجى آقامیرى در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانى توضیح داد: رکن اول اقتصاد، ارتباط است که در شرایط فعلى با توجه به شیوع ویروس کرونا نه تنها رفت‌وآمدها در کشورهایى که در دایره کرونا قرار دارند با محدودیت مواجه شده، بلکه حمل‌ونقل کالا نیز با محدودیت جدى همراه شده است.

او با اشاره به شرایط تحریمى کشور، شیوع کرونا را فشار مضاعف بر اقتصاد ایران دانست و گفت: در حال حاضر افت قیمت نفت در کنار کاهش شدید ارتباطات تجارى مهم ترین چالش اقتصادى ایران است؛ از طرفى دولت به خاطر شرایط تحریمى، سعى داشت در بودجه سال ٩٩ با افزایش مالیات‌ها کسری بودجه از محل کاهش درآمد نفتى را جبران کند که با بروز بیمارى کرونا، این راه نیز دچار مشکل شد.

میرى افزود: در حال حاضر با کاهش درآمد شرکت‌ها و کارخانه‌ها، بسیارى از واحدهاى تجارى و تولیدى انتظار دارند تا دولت از طریق عدم دریافت مالیات فشار آن‌ها را کاهش دهد؛ بنابراین اگرچه قرار بود مالیات کمک درآمد دولت شود اما حالا در این شرایط بحرانى دولت باید با کاهش مالیات‌، کمک حال صنایع و واحدهاى تولیدى شود.

این عضو اتاق بازرگانى تهران در بخش دیگرى از صحبت‌های خود به تاثیر این ویروس بر بازارهاى کشور اشاره کرد و گفت: کاهش بازدهى بازار سهام در پى بسته شدن تمامى چشمه‌های اقتصادى و تجارى، محدودیت واردات و صادرات و نیز افزایش نرخ ارز از جمله آثار مشهود کرونا بر اقتصاد کشور است؛ ضمن اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت باید معجزه‌ای رخ دهد تا جلوى جهش قیمت دلار را بگیرد.

میرى تاکید کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران در شرایط کیش قرار گرفته که امیدواریم دولت با اخذ تدابیر صحیح جلوى مات شدن آن را بگیرد، همچنین ممکن است دولت در چنین وضعیتى اقدام به چاپ اسکناس کند درحالیکه این کار نتیجه‌ای جز افزایش نرخ تورم به صورت افسارگسیخته نخواهد داشت.