۰ نفر

کرونا زدایی در کانون تصمیمات اقتصادی

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۴۴
کد خبر: 423126
کرونا زدایی در کانون تصمیمات اقتصادی

با وجود اینکه هنوز آثار جدی ناشی از شیوع بیماری کرونا و برهم خوردن نظم حاکم بربازار و محیط کسب و کار کشور جلوه‌های جدی خودش را نشان نداده است، اما برآوردهای اولیه نشان از آثار عمیق این واقعه بر سازوکارهای اقتصادی کشور دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در چنین شرایطی، اخبار اولیه گواه از تلاش‌ها و هماهنگی‌های دولتمردان و دستگاه‌های اجرایی کشور برای شکل‌گیری یک عزم ملی جدی برای جلوگیری از آثار گسترده بیماری کرونا بر اقتصاد کشور دارد. برهمین اساس، شواهد نشان می‌دهد که ابتدا دستگاه‌های تنظیم‌گر بازار به‌دنبال تحلیل و بررسی اولیه بازار شب عید و در نهایت، اتخاذ تدابیری هستند که بتوانند نظام تولید و توزیع کالا را روان سازند. از سوی دیگر، برای بنگاه‌های تولید و خدماتی با شوک ناشی از کاهش تقاضا رو‌به‌رو نشوند، تمامی سیاستگذاران و مجریان در حال اعلام آمادگی و اتخاذ تدابیری هستند که آثار اقتصادی کرونا براقتصاد تقلیل یابد. از جمله تصمیمات درخصوص تأمین ماسک است که هم‌اکنون در مراکز فروش کمیاب است. در روزهای گذشته دولت برای مقابله با شیوع بیشتر کرونا، دستورالعمل‌هایی را به نهادهای اجرایی ابلاغ کرده است. هدف از این دستورالعمل‌ها، تسهیل اجرای قوانین و به‌کارگیری راهکارهای جدید برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا است.

تأمین ارز واردات ماسک و لباس پزشکی

تأمین اقلام مورد نیازبیمارستان‌ها و پزشکان، در حال حاضر اولویت نخست مبارزه با کرونا است. به‌همین دلیل دولت تأمین ارز واردات ماسک و لباس پزشکی را در اولویت تخصیص ارز قرار داد. اکنون حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیرصمت از دستور رئیس جمهوری به بانک‌ مرکزی برای تأمین بدون‌پیش‌شرط ارز واردات ماسک و لباس پزشکی خبرداد. به گزارش مهر، قائم‌مقام وزیرصمت، گفت: رئیس جمهوری در دستوری صریح، بانک مرکزی را مکلف کرده تا بدون قید و شرط، ارز مورد نیاز واردات ماسک و لباس پزشکی را تأمین کند که بر این اساس، فراخوانی از سوی وزارت صنعت به واردکنندگان ارسال شده تا از تمام توان خود برای تأمین این دو قلم کالای ضروری مورد نیاز شبکه درمانی کشور، استفاده کنند.

تغییر کالاهای اولویت دار

به‌گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، با دستور صریح رئیس جمهوری به بانک مرکزی، اولویت اول تخصیص ارز کشور هم‌اکنون به تأمین ارز مورد نیاز واردات ماسک و لباس پزشکی تغییر یافته است. مدرس خیابانی از کاهش زمان تأیید ثبت سفارش برخی اقلام پزشکی دارای اولویت از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت: واردکنندگان نگران تأیید پرونده‌های خود برای واردات اقلام پزشکی مورد نیاز وزارت بهداشت نباشند؛ چراکه این کار در کمتر از یک روز کاری به‌ثمر خواهد رسید. مدرس خیابانی افزود: حمایت از تولید داخلی ماسک و لباس پزشکی، یکی از دستورکارهای جدی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ اما در عین حال به منظور تأمین کسری نیاز داخلی، واردات ماسک و لباس پزشکی با اولویت یک کالایی، در اولویت تأمین ارز قرار دارد.

قیمت ماسک‌ها 2200 تومان

مدرس خیابانی با بیان اینکه بر اساس توافق‌های صورت گرفته میان وزارتخانه‌های بهداشت و صمت، قیمت ماسک‌های قابل شست‌و‌شو و چندبار مصرف کارگاهی برای مصرف‌کنندگان، ۲,۲۰۰ تومان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: ماسک‌هایی که با هدایت و راهبری هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت، وارد کشور می‌شوند، تنها در اختیار کادر درمانی و بیمارستانی کشور قرار خواهند گرفت؛ این در حالی است که شیوه واردات و تأمین و توزیع این ماسک‌ها کاملاً در اختیار هیأت امنای ارزی خواهد بود.

تمدید مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفند ۹۸

امید علی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ را به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور تا پایان خردادماه ۱۳۹۹ تمدید کرد. به گزارش مهر، در این بخشنامه آمده است: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تمهیدات اتخاذ شده در سطح کشور به‌منظور جلوگیری از گسترش بیماری مذکور و رعایت حقوق مؤدیان محترم مالیاتی، مقرر می‌گردد: مؤدیانی که بدهی قطعی شده خود را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ پرداخت کنند، به میزان بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ (۹۰ درصد برای مؤدیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط و ۸۰ درصد برای سایر مؤدیان) از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند بود. مؤدیانی که برگ مالیات قطعی آنها از تاریخ 12/۱۱/1398 ابلاغ شده است، چنانچه حداکثر تا تاریخ 31/۳/1399 نسبت به پرداخت اصل بدهی قطعی شده خود اقدام کنند، مشمول حکم بند (۲) بخشنامه شماره 45/۹۸/200 مورخ 27/۵/1398 خواهند بود. مطابق حکم بند (۲) بخشنامه مذکور، آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که مالیات آنها از تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۸ تا پایان سال‌جاری به قطعیت می‌رسد، در صورتی که اصل مالیات و جرایم غیرقابل بخشش خود را حداکثر ظرف یک ماه بعد از ابلاغ برگ قطعی پرداخت کنند، معادل ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش آنها بخشوده خواهد شد.

 ترخیص فوری کالاهای مورد نیاز مردم

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک هم اعلام کرد: رایزنی‌ها و مذاکرات فشرده‌ای از سوی مسئولان گمرکات مرزی و ستادی برای جلوگیری از بسته شدن مرزها و بازگشایی مرزهای مشترک با برخی کشورها در حال انجام است. احمد ذاکری گفت: رایزنی‌ها و مذاکرات فشرده‌ای از سوی مسئولان گمرکات مرزی و ستادی برای جلوگیری از بستن مرزها و بازگشایی مرزهای مشترک با برخی کشورها انجام می‌شود. کارکنان گمرکات سراسر کشور بویژه گمرکات مرزی در شرایط حساس کنونی در راستای اجرای تصمیمات دولت به‌طور شبانه‌روزی در خط مقدم کنترل و بازرسی کالاهای ورودی و خروجی کشور مشغول خدمات‌رسانی بوده و علاوه بر ارائه تسهیلات به تجار و بازرگانان و واحدهای تولیدی برای ترخیص روان و فوری کالاهای مورد نیاز مردم، در ارتباط با ترخیص اقلام پزشکی و همچنین جلوگیری از خروج کالاهای مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند.

آمادگی برای تعویق اقساط صاحبان کسب و کار

در تازه‌ترین تصمیمات، شبکه بانک‌های دولتی و خصوصی کشور هم برای تعویق پرداخت اقساط تسهیلات اعلام آمادگی کردند. به‌گزارش ایرنا، «محمدرضا حسین‌زاده» رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و «کوروش پرویزیان» رئیس کانون بانک‌های خصوصی از آمادگی شبکه بانکی برای اجرای این مصوبه خبر دادند. پیرو ابلاغ بانک مرکزی در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار برای جبران ضرر و زیان برخی کسب و کارها ناشی از شیوع ویروس کرونا، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نسبت به تعویق پرداخت تسهیلات صاحبان کسب و کارهای آسیب‌ دیده از شیوع ویروس کرونا که مصادیق آن فردا از طریق کمیته منتخب دولت اعلام می‌شود و نیز وام‌های قرض‌الحسنه همه اشخاص در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ اقدام می‌کنند. بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار را در این خصوص، پنجشنبه گذشته به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

ممنوعیت دریافت نقدی عوارض آزادراهی

دریافت نقدی عوارض آزادراهی کشور با هدف رعایت بهداشت و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع شده است.

عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این مطلب گفت: به‌منظور اجتناب از تماس مستقیم رانندگان هنگام ورود رمز کارت‌های شتاب، اقلام بهداشتی از قبیل دستکش نایلونی یکبار مصرف، دستمال کاغذی و کیسه فریزر در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در صورت عدم استفاده از کارت شتاب توسط رانندگان، شماره پلاک، کلاس خودرو و سایر مشخصات شناسایی خودرو ثبت می‌شود تا برای پیگیری وصول عوارض از طریق مراجع مربوطه استفاده شود. همچنین برای کاهش مراجعات حضوری و محدود کردن تردد رانندگان در مکان‌هایی از جمله پایانه‌ها و مراکز صدور و تمدید کارت هوشمند، تا اطلاع ثانوی تمدید اعتبار کارت هوشمند رانندگان به‌صورت غیرحضوری امکانپذیر است.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اعلام کرد: با توجه به تمهیدات صورت گرفته از سوی معاونت حمل‌ونقل این سازمان برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، بستر اینترنتی تمدید کارت هوشمند رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر از سوی دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم شده است./سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای

بنیاد از دریافت 2 ماه اجاره املاکش صرفنظر کرد

در همین حال، رئیس بنیاد مستضعفان هم از دریافت اجاره‌بهای دو ماه (اسفند و فروردین) املاک تجاری بنیاد مستضعفان در کل کشورصرفنظر کرد.  به‌گزارش فارس، پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان کشور در صفحه توئیتر خود از صرفنظر اجاره‌بهای دو ماه (اسفند و فروردین) املاک تجاری بنیاد مستضعفان در کل کشور خبرداد.

در این توئیت آمده است:

کرونا نه تنها سلامت، بلکه بعضی کسب وکارها را از رونق انداخت.

در این روز مبارک میلاد مولا(ع)، بنیاد مستضعفان از 2 ماه اجاره بهای املاک تجاری خود در کل کشور به‌عنوان همراهی و ملاحظه کسبه عزیز صرفنظر می‌کند.