۰ نفر

افزایش بیش از ۵۰درصدی بودجه هزینه‌ای وزارت علوم در سال ۹۹

۱۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۳۳
کد خبر: 423040
افزایش بیش از ۵۰درصدی بودجه هزینه‌ای وزارت علوم در سال ۹۹

سرجمع بودجه هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای (عمرانی) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸معادل ۵۵.۶۵درصد افزایش را نشان می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پس از رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ در نشست علنی روز دوشنبه پنجم اسفند ماه، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بررسی مجدد لایحه بودجه را در دستورکار داشت تا مجدد در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد؛ اما از آنجایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه تشکیل جلسات علنی را به دلیل شیوع ویروس کرونا نداد، مجلس برای عبور از این تنگنا از رهبر معظم انقلاب اذن گرفت تا مصوبه کمیسیون تلفیق، مصوبه مجلس محسوب و برای تایید نهایی آن را به شورای نگهبان ارسال کند.
یکی از بندهای این بودجه، مربوط به اعتبارات دارایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
در این لایحه مبلغ ۲۰۹ هزار و ۱۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریال بودجه هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای (عمرانی) سهم سال ۹۹ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است.
این در حالی است که بودجه مصوب سال ۹۸ وزارت علوم ۱۳۴ هزار و ۲۸۷ میلیارد و ۱۱۱ میلیون ریال بود.
به عبارت دیگر بر اساس اعلام محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، سرجمع بودجه هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای (عمرانی) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ معادل ۵۵.۶۵ درصد افزایش را نشان می دهد.
دولت مجاز است یک میلیارد دلار از تسهیلات تامین مالی خارجی را برای استفاده از منابع بانک ها و موسسات مالی و توسعه‌ای بین المللی به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و سازمان آموزش تحقیقات و ترویج کشاورزی با تضمین دولت و بازپرداخت آن از محل اعتبارات بودجه عمومی تامین کند.
بر اساس بند الف تبصره ۹، به دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۹۸ نسبت به دریافت تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند و در جهت تکمیل طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های متاهلین که موضوع ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه است استفاده کرده و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند.
صندوق های رفاه دانشجویان مکلف هستند نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در فعالیت‌های خود به منظور پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات با اولویت تسهیلات مربوط به احداث خوابگاه‌های متاهیلن اقدام کنند.
صددرصد وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام های شهریه دانشجویی از سال ۸۵ تا سال ۹۸ تا سقف هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به خزانه داری کل کشور واریز می شود. وجوه مذکور به صندوق رفاه دانشجویی به عنوان کمک به افزایش منابع مالی صندوق‌های مزبور اختصاص می‌یابد تا بر اساس اساسنامه مصوب، صرف پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت‌های رفاهی دانشجویی شود، اختصاص وجوهی از محل منابع این بند به صندوق رفاه دانشجویی مربوطه دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است.
در سال ۱۳۹۹ پذیرش و تامین اعتبار برای پذیرش دانشجوی جدید در مراکز و موسسات پژوهشی دولتی وابسته به دستگاه ای اجرایی به غیر از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع است.
وزارتخانه های مذکور موظف هستند ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در مراکز و موسسات پژوهشی وابسته به خود از جمله پژوهشکده و پژوهشگاه را ۲۰ درصد کاهش دهد.
به منظور افزایش فرصت‌های برابر و توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش عالی، تسهیل دسترسی به تحصیلات تکمیلی، ایجاد منابع پایدار و افزایش بهره وری در استفاده از منابع عمومی، حمایت از پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی و طرح یا پروژه های پسادکترا در جهت حل نیازهای کشور و مشارکت در طرح ها و پروژه های تحقیقاتی، صندوق توسعه علمی و پژوهش کشور تشکیل می‌شود این صندوق وابسته به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است.

تعیین تکلیف بودجه سال ۹۸

نظرپور اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های گذشته، سازمان برنامه و بودجه ۸۲.۵ درصد بودجه سال ۹۸ دانشگاه ها را پرداخت کرد.

وی همچنین درباره وضعیت بودجه سال آینده دانشگاه ها خاطرنشان کرد: حدود ۸۶ درصد اعتبارات در سال آینده به پرداخت حقوق و قراردادهای حجمی اختصاص داده می شود و فقط ۱۴ درصد بودجه برای سایر امور از جمله کارهای پژوهشی خواهد بود.