۰ نفر

سفره‌های هفت‌سین کوچک شد

۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶
کد خبر: 422744
سفره‌های هفت‌سین کوچک شد

بعضی از مشاغل فصلی هستند و مخصوص اسفند و قبل از عید. فروش ماهی قرمز، پرورش و فروش سبزه، ساخت ظروف سفالی، تنگ ماهی، جام‌ها و ظروف شیشه‌ای، پخت و فروش سمنو و... از این دست مشاغل هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ این کارهای فصلی به راحتی می‌توانند به دلایل گوناگون دستخوش مسائل اقتصادی یا اجتماعی و حالا بیماری کرونا قرار بگیرند و با مشکل مواجه شوند. چند سال است که خرید گل و گیاه برای سال نو به یک رسم میان ایرانی‌ها تبدیل شده است و بازار گل و گیاه در این ایام حسابی داغ می‌شود. سبزه و ماهی قرمز نیز که با وجود حرف و حدیث‌های همیشگی پیرامون آنها، هنوز پای ثابت سفره‌های هفت سین هستند روزهای پایانی اسفند امسال اما رنگ و بوی همیشگی را ندارد. بازارها خالی است. خیابان‌های منتهی به بازار گل ستاری که در این روزهای اسفند از همیشه پرترافیک‌تر بودند، حالا رنگ و بویی از عید ندارد. شاید تک و توک افرادی پیدا شوند که گلدان به‌دست از داخل گلفروشی بیرون بیایند. شاپور، شاگرد یکی از غرفه‌های گل می‌گوید: «امید داشتیم که هر چه به آخر اسفند نزدیک شویم، اوضاع بهتر شود. اما هیچ‌کس نیست. سال قبل همین روزهای اسفند، اینجا نمی‌شد سوزن انداخت. ظهر نشده گل‌هایمان تمام می‌شد. حالا اما ظهر می‌شود، عصر می‌شود، شب می‌شود و گل‌ها و گیاه‌هایمان فروش نمی‌رود.»

آقای سلطانی، گلدان‌های پامچالش را رنگ به رنگ در جعبه‌های 12تایی می‌چیند و در همان حال می‌گوید: «اوضاع خوب نیست. فکر نمی‌کنم بهتر هم بشود.» 

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در این‌باره می‌گوید:«این روزها گلفروش‌ها دست‌هایشان را روی هم گذاشته‌اند و نمی‌دانند چه کنند. مردم هیچ خریدی نمی‌کنند و خودشان را در خانه‌هایشان قرنطینه کرده‌اند.» او ادامه می‌دهد: «همه مراسم عروسی به هم خورده است. مجالس ختم برگزار نمی‌شوند، هیچ‌کس مهمانی نمی‌رود. تقریبا هیچ متقاضی‌ای در بازار گل وجود ندارد.»  او ادامه می‌دهد: «این روزها که نزدیک نوروز است، گلفروشی‌ها پر از گل هستند، اما فروش آنها 70درصد افت کرده است. این معضل فقط مختص گلفروش‌ها نیست و همه اصناف ضربه خورده‌اند.  شاهرخی می‌افزاید: «امسال هوا عالی است و تولید واقعا فراوان است. قیمت را ارزان‌تر از سال قبل پیش‌بینی کرده بودیم. با این حال قیمت‌ها از پیش‌بینی‌ها هم کمتر شده. قیمت‌ها نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود 40 تا 50درصد کاهش یافته است.» او درباره وضعیت فروش سبزه عید می‌گوید: «از قبل شرایط مهیا شده بود تا امسال حدود 8میلیون سبزه برای نوروز فروخته شود. به همه هم اعلام کردیم که امسال بیشتر تخم نارنج بکارند. با این کار گندم، عدس و ماش نیز اصراف نمی‌شود. تخم نارنج را از کارخانه‌هایی که آب نارنج می‌گیرند، گرفته‌اند. اما حالا همه این سبزه‌ها روی دستشان باد خواهد کرد.» همچنین به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه، «برای شب عید 7 تا 8میلیون سنبل، لاله، شب‌بو و رز خریداری شده بود. حالا اما همه‌‌چیز به هم خورده است.» او ادامه می‌دهد: «مغازه‌دارها شب عید روی این فروش حساب کرده بودند. باید عیدی کارگرهایشان و خرج زندگی را می‌دادند. اما شاید در یک هفته آخر شرایط شیوع بیماری تغییر کند و مردم هم گلی بخرند. فقط به همین امیدواریم.»

ماهی‌های قرمز روی دست پرورش‌دهندگان

تنگ‌ها و آکواریوم‌های فروش ماهی قرمز نیز امسال در شهر دیده نمی‌شوند. البته در چند سال اخیر کلا بحث بر سر خریدن یا نخریدن ماهی قرمز زیاد بوده است. دوستداران محیط‌زیست می‌گویند ماهی قرمز باعث انتقال بیماری می‌شود. عمر آنها نیز در تنگ‌های کوچک خانگی و با شرایط نگهداری نادرست بسیار کوتاه می‌شود. حتی آزادسازی آنها بعد از ایام نوروز نیز می‌تواند دردسرساز باشد و درصورت ورود آنها به آب‌های آزاد، امنیت غذایی دیگر موجودات دریایی را تهدید کنند. همین هم هست که می‌گویند این ماهی‌ها را نباید خرید. سال گذشته همین مسائل باعث شد که خرید ماهی قرمز 30درصد کاهش یابد. و حالا با وجود نگرانی مردم از بیماری کرونا و انتقال آن از این ماهی‌ها، خرید آنها باز هم کمتر شده و سفره هفت سین مردم را کوچک‌تر کرده است. البته متخصصان می‌گویند بیماری کرونا از این ماهی‌ها منتقل نمی‌شود و مشکل جای دیگری است.

علی نوروزی، 10سال است که در رشت استخر پرورش ماهی دارد؛ هم ماهی گوشتی و هم ماهی قرمز. او  می‌گوید: امسال 25هزار ماهی قرمز پرورش داده‌ایم که همه‌شان روی دستمان باد کرده است. دلیلش هم تنها کروناست. به‌خاطر اینکه مردم برای خرید بیرون نمی‌آیند. سال‌های قبل فروش تقریبا خوبی داشتیم. اما حالا وضعیتمان نامعلوم است.» او ادامه می‌دهد: برای درآمدمان از این ماهی‌ها برای شب عید حساب کرده بودیم. حالا باید از دوست و فامیل قرض بگیریم تا روزگارمان بگذرد. او که فروشنده عمده ماهی قرمز است، می‌گوید: فقط 2 نفر یکی از تهران و دیگری از قزوین زنگ زده‌اند و یکی‌شان 500 و دیگری هزار تا ماهی خواسته‌اند. تنها متقاضی‌مان فقط همین‌ها بوده است.» او ادامه می‌دهد: «اگر بتوانیم این ماهی‌ها را نگه می‌داریم برای سال بعد، اما خیلی بعید است چون ماهی قرمز خودخوری می‌کند و بیشترشان بعد از مدتی می‌میرند.»

او درباره دیگر پرورش‌دهندگان نیز می‌گوید: وضع همگی همین است. بعضی‌ها در مقدار بالا ماهی خریده‌اند و به اندازه یک یا 2 میلیارد تومان ضرر خواهند کرد. یکی از آنهایی که ماهی‌های زیادی پرورش داده، وحید مهدی‌زاده از پرورش‌دهندگان ماهی قرمز در روستای سقالکسار رشت است. او می‌گوید: «ما کارمان فقط تولید و پرورش ماهی قرمز است. امسال 500هزار ماهی گلی پرورش دادیم و به‌نظر می‌رسد زحمات یک سالمان به هدر رفت.» سال‌هاست کسب‌وکار خانوادگی‌شان پرورش ماهی قرمز است. در طول سال ماهی‌ها را پرورش می‌دهند به امید فروش شب عید. می‌گوید: «هزینه‌های زندگی یک سال‌مان را از همین فروش ماهی در شب عید درمی‌آوریم و تا شب عید سال بعد، دیگر درآمدی نداریم. حالا هم ماهی‌ها را صید کرده‌ایم و آماده‌اند. اما خریدار نیست.» او می‌گوید: مشتری‌های ثابتی از تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز و... داشتیم که می‌گویند از طرف سازمان‌های بهداشتی به آنها اجازه فروش ماهی را نداده‌اند. ماهی‌ها را نمی‌توان برای سال بعد هم نگه داشت. هوا که گرم‌تر شود، قورباغه‌ها و پرنده‌ها به این ماهی‌ها رحم نخواهند کرد.» می‌گوید: «تا اینجا حداقل 100میلیون ضرر کرده‌ام و می‌دانم دیگر مشاغل مثل فروشندگان تنگ و سفال که هر کدام چک داشته‌اند و امیدشان به فروش این 20روز بوده، حالا ضررهای زیادی کرده‌اند.»