۰ نفر

دست خالی دستفروش‌ها

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۵
کد خبر: 421149
دست خالی دستفروش‌ها

سال گذشته در چنین روزهایی، در برخی خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک کشورمان جای سوزن انداختن نبود؛ بساط دستفروشان داغ‌داغ بود؛ از پوشاک و خوراک گرفته تا ظرف‌های زیبای سفالی و غیرسفالی مخصوص هفت‌سین و تنگ‌های بلورین قد و نیم‌قد با ماهی‌های قرمز کوچکی که بازی و شیطنتشان در تنگ، گواه آمدن بهاری سرسبز و دلچسب بود. همه اینها یعنی شور و نشاط، یعنی سرزندگی، یعنی بوی خوش بهار و سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای گرم و پرهیجان فامیلی...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، امسال اما زمستان مان بوی عید نمی‌دهد؛ بوی بهار نمی‌دهد؛ این را بیش از هرجایی می‌توان از خیابان‌های اصلی و فرعی سوت و کور و خلوتی فهمید که سال گذشته همین موقع صدای دستفروشان و همهمه مردم خریدار، سرسام‌آورشان کرده بود؛ دشمن این هیاهوی سرسام‌آور دلنشین اما کروناست؛ کرونایی که جمع‌مان را پراکنده کرده و بهتر که در این وانفسا و تا ریشه‌کن‌شدنش پراکنده بماند، منتها برخی دستفروشان هنوز دلشان نمی‌آید قید فروش عیدانه‌شان را بزنند و جایش سلامتی بخرند برای خودشان، خانواده‌شان و همشهریان‌شان؛ مثالش بازارهای دستفروشی مازندران؛ هرچند این یک روی سکه است و روی دیگرش نظارت شدید مسؤولان دیگر شهرها و ساماندهی بازارهای دستفروشی است.  

غیرمجاز، اما فعال

کرونا از هفته پیش نه‌تنها مدارس و دانشگاه‌ها و اماکن و مراکز و سایت‌های تاریخی، گردشگری و فرهنگی در کشورمان را به تعطیلی کشانده، که مراکز و بازارهای شلوغ را هم خلوت و هر جمعی را پراکنده کرده، با این حال اما ظاهرا حریف بازارهای دستفروشی برخی استان‌ها مثل مازندران نشده است. بازارهای دستفروشی شهرهای این استان درحالی همچنان فعال است و محل تردد و رفت و آمد مردم و دستفروشان که گفته می‌شود تاکنون در سایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران که مرجع اطلاع‌رسانی است، هیچ‌گونه اخباری مبنی بر ممنوعیت فعالیت بازار دستفروشان دیده نمی‌شود.

حسینقلی قوانلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران اما در این خصوص به ایرنا گفته، گرچه معمولا هرساله ایام نوروز و بر حسب عادت برای درآمدزایی بخش آسیب‌پذیر جامعه اجازه برپایی این‌گونه بازارها داده می‌شود، اما فعلا فعالیت این بازارها غیرمجاز است و ما پیش از این به شهرداری و ستاد پدافند زیستی و مدیریت بحران در مورد خطرات احتمالی گسترش ویروس در تجمع بازار دستفروشان هشدار داده‌ایم. ما حتی پیشنهادهایی درباره رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله میان دستفروشان داده‌ایم که متاسفانه این مساله نیز رعایت نمی‌شود. با این حال تعطیلی بازار دستفروشان به تصمیم دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود و شهرداری‌ها مرجع رسیدگی به دستفروشان هستند که باید نسبت به این مساله ورود کنند.

با رعایت نکات بهداشتی، بله

واکنش مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران نیز به این اتفاق، جالب توجه است، چه این‌که سیدمحمد محمدی در این باره گفته، هنوز هیچ تعطیلی برای بازار دستفروشان اعلام نشده و بر اساس تصمیم گرفته شده نظارت بر بازار دستفروشان با فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها خواهد بود و به صلاحدید آنها فعال یا غیر فعال می‌شوند. وی درحالی از مجوز فعالیت بازار دستفروشان در تمامی شهرهای مازندران با نظارت شهرداری و رعایت فاصله و نکات بهداشتی خبر داده که خبری از رعایت این نکات بهداشتی در بازار نیست.

ساماندهی، روی خوش سکه

هنوز اطلاع دقیقی از تعطیلی یا فعالیت بازار دستفروشان همه شهرهای کوچک و بزرگ کشورمان در دسترس نیست، اما این را می‌دانیم که در مقابل استان‌هایی مثل مازندران با بازار دستفروشان فعال، شهرها و استان‌های زیادی فعالیت این‌گونه بازارها را تعطیل یا ساماندهی کرده‌اند. به طور مثل در شهر پرجمعیت و پرترددی چون بندرعباس که شاید بیشترین مرکز تجمع مردم در بازارهای ماهی‌فروشی آن باشد، بازار بزرگ ماهی فروش شهر جابه‌جا و به بازار جدید منتقل و ماهی‌فروشان دستفروش هم ساماندهی شده‌اند. این را علی عامری سیاهویی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بندرعباس گفته و تاکید کرده این اقدامات با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و خطرآفرین بودن بازار دست‌فروشی صورت گرفته است.

در اصفهان هم جمعه بازارها برای جلوگیری از شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شده، به‌ویژه جمعه بازارهای بعثت و خودرو.

از این هفته ساماندهی می‌شوند

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند، مرکز خراسان جنوبی، اما وعده ساماندهی دستفروشان سطح شهر را از هفته آینده به مردم داده است. احمد لطایفی به ایرنا گفته: چهارشنبه گذشته بازار بیرجند را برای حفاظت از سلامت جامعه تعطیل کردیم، اما شاهد افزایش دستفروشان در نقاط مختلف شهر به‌خصوص بازار غیررسمی سه راه اسدی شهر بیرجند هستیم، که امیدواریم از این هفته با دستور شخص فرماندار بتوانیم به طور کامل این بازارهای غیررسمی را تعطیل و در محل بازار بلوار مسافر دستفروشان را ساماندهی کنیم.

جمعه بازار زنجانی‌ها هم تعطیل شد

فعالیت دستفروشان در روزهای جمعه و دوشنبه در شهر زنجان هم از سوی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان ممنوع و تعطیل شد.

غلامحسن احمدی، سرپرست شهرداری زنجان روز جمعه در گفت‌و‌گو با ایرنا تاکید کرده این تعطیلی تا اطلاع بعدی ادامه دارد و در صورت شیوع کرونا اقدامات و برخورد جدی‌تر با دستفروشان سطح شهر نیز انجام خواهد گرفت.

از تکاب در آذربایجان غربی هم خبر رسیده بازار روز این شهر که پنجشنبه هر هفته در محیطی باز در کنار پایانه مسافربری این شهر راه‌اندازی می‌شد، برای پیشگیری از احتمال شیوع ویروس کرونا تا اطلاع بعدی تعطیل است.