۰ نفر

کدام مسئولان مبتلا به ویروس شده‌اند؟

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 420749
کدام مسئولان مبتلا به ویروس شده‌اند؟

کرونا، از معدود بیماری‌هایی است که تعدادی از مردم ایران، از «عادی» تا «مسئولان» را بدون هیچگونه تبعیضی درگیر خود کرده. پس از گذشت چند روز از شیوع این بیماری در کشور که ابتدا قم و سپس گیلان و تهران را فرا گرفت و کم کم به سراسر کشور هم رسید، مشخص شد که این بیماری تنها نصیب مردمان عادی نشده است. تعدادی از مسئولان نظام، یا مبتلا به این بیماری شده‌اند یا مشکوک به آن در قرنطینه بسر می‌برند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اگرچه در برخی موارد تردید زیادی در صحت اخبار وجود دارد اما طبق آخرین خبرهایی که از سوی خود مسئولان یا نزدیکان آنان منتشر شده، تعدادی از آنان درگیر این بیماری هستند و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه 13 تهران از نخستین مسئولانی بود که با ماسک در جلسه شورایاران حاضر شد. پس‌از چند روز خبر رسید که رحمان‌زاده دچار کرونا شده و هم‌اکنون هم روند درمانی خود را طی می‌کند. حضور رحمان‌زاده در کنار محسن هاشمی رفسنجانی در جلسه آن روز شهرداری، بیش از همه خبرساز شد و احتمال سرایت این بیماری به رئیس شورای شهر تهران وجود داشت. اما محسن هاشمی پس‌از انجام آزمایش‌های اولیه، خبر از منفی بودن نتیجه تست کرونای خود داد. الهام فخاری یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران بود که در نشست آن روز شورایاری حضور داشت و امکان ابتلای او به این بیماری ویروسی هم مطرح شد اما فخاری پس‌از دو روز بستری شدن در بیمارستان، از منفی بودن جواب آزمایش خود خبر داد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت از مسئولانی است که به قرنطینه رفته است. او یک روز پس از آنکه همراه علی ربیعی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، تست کرونایش مثبت درآمد و با انتشار ویدئویی این خبر را تأیید کرد و از امید به کنترل کرونا و تداوم مقابله با این بیماری خبر داد. با اعلام مثبت بودن کرونای حریرچی، ابتلای علی ربیعی که در آن جلسه در کنار او حضور داشت، در فضای مجازی پیچید. اما پس از یک روز از انتشار این شایعه، دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد پاسخ آزمایش علی ربیعی منفی است و خوشبختانه او به کرونا مبتلا نشده است.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری هم از مبتلایان به ویروس کرونا است. فریبا ابتهاج مشاور رسانه‌ای ابتکار، در این‌باره به سایت انتخاب خبر داد که جواب آزمایش وی مثبت اعلام شد و خانم ابتکار هم‌اکنون برای سپری کردن دوران بیماری در منزل بستری است.

در بین نمایندگان مجلس هم، قمی‌ها بیش از همه در خطر بیماری کرونا قرار داشتند. در این میان امیرآبادی فراهانی که در جلسه هفته پیش مجلس با علائم کرونا روبه‌رو شده بود، بعد از دادن آزمایش اعلام کرد که نتیجه منفی بوده است. مجتبی ذوالنوری دیگر نماینده قم اما خبر از مثبت بودن تست کرونای خود داده است. او در روز پنجشنبه با انتشار ویدئویی گفت:‌ تست کرونایم مثبت شده و با آنکه این ویروس فراگیر است اما جای نگرانی نیست؛ من در قرنطینه هستم و ان‌شاءالله ملت ما بر کرونا غلبه خواهد کرد. قطعاً کرونا مغلوب مردم شریف ایران شده و مملکت از وجود این ویروس بزودی و با رعایت موازین بهداشتی، پاکسازی خواهد شد.

از میان چهره‌های شاخص قم، آیت‌الله شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعیان هم مشکوک به ابتلا به کرونا بود؛ چرا که مجتبی فاضلی مسئول دفتر ایشان به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. پس از به قرنطینه رفتن آیت‌الله شبیری زنجانی، خبر رسید که خواهر ایشان نیز به‌دلیل کرونا به رحمت خدا رفت. پس از این دو اتفاق، ایشان تحت آزمایش قرار گرفت و نتیجه ابتلا به کرونای این مرجع تقلید منفی اعلام شد.

کرونا به سراغ منتخبان مجلس یازدهم هم رفت. محمدباقر قالیباف، از جمله این افراد بود که البته خبر ابتلایش به کرونا و بستری شدنش در بیمارستان فیروزگر شایعه‌ای بیش نبود و پس از یک روز تست کرونای نماینده تهران منفی اعلام شد. سیدعلی آقازاده و محمدعلی رمضانی دستک، منتخبان رشت و آستانه اشرفیه در انتخابات دوره یازدهم مجلس هم مبتلا به کرونا هستند که در این میان حال رمضانی وخیم گزارش شده است. فاطمه رهبر منتخب تهران هم روز چهارشنبه برای تست کرونا به بیمارستان رفته بود که نتیجه آن هنوز اعلام نشده است.

سید هادی خسروشاهی درگذشت

در بین اسامی شخصیت های  مبتلا به کرونا، یک فوتی هم وجود دارد. حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی صبح پنجشنبه در بیمارستان مسیح دانشوری و در سن ۸۱ سالگی به‌دلیل مثبت بودن تست کرونا، جان به جان آفرین تسلیم کرد. حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی فرزند آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی، از علما و محققین معاصر است که سفیر ایران در واتیکان و ریاست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مصر را در کارنامه داشته است. رئیس جمهوری و سید حسن خمینی در پیام‌هایی جداگانه درگذشت خسروشاهی را تسلیت گفته‌اند.

حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی، در سال 1317ش در تبریز، در خانواده‌ای آراسته به دین، علم و فقاهت، به دنیا آمد. تألیفات و آثار وی به زبان فارسی و عربی (علاوه بر صدها مقاله در نشریات اسلامی ایران و جهان اسلام) منتشر شده است. آثار وی که بالغ بر هشتاد جلد می‌شود، بیش از چهل جلد آنها تاکنون بارها در داخل و خارج کشور چاپ شده است. علاوه بر تألیفات و ترجمه‌ها، 120 جلد کتاب دیگر نیز با تحقیق، توضیح یا مقدمه و اشراف ایشان در ایران، ایتالیا و مصر چاپ و منتشر شده است. وی پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به‌مدت دو سال نماینده امام خمینی(ره) در وزارت ارشاد اسلامی بود. سپس به سفارت ایران در واتیکان انتخاب شد و مدت پنج سال در خارج از کشور به فعالیت پرداخت. تأسیس مرکز «فرهنگی اسلامی اروپا» در رم و تأسیس ماهنامه‌ای به زبان انگلیسی به نام «انکوائری» و هفته نامه‌ای به عربی به نام «العالم» در لندن- با همکاری وزارت ارشاد اسلامی- از آثار این دوران است. خسروشاهی مدت سه سال هم رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مصر (قاهره) بود و در سال 1382ش به ایران مراجعت کرد و به‌عنوان مشاور وزیر در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی به تحقیق و بررسی پرداخت.