۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

FATF تصویب نشود حساب‌ بانکی ایرانی‌ها مسدود می‌شود؟

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 417603
FATF تصویب نشود حساب‌ بانکی ایرانی‌ها مسدود می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: افتتاح یا مسدود شدن حساب‌های بانکی ایرانیان در دنیا به تصویب شدن FATF بستگی ندارد.

اقتصادآنلاین _ صبا نوبری؛ مجید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره تصمیم FATF در رابطه با ایران گفت: علیرغم اینکه این نهاد اعلام کرده که ما را به سمت لیست سیاه خواهد برد و اقدامات تقابلی را مجددا اعمال می‌کند نشانه‌های متناقضی وجود دارد و باید منتظر ماند و دید که چه تصمیمی گرفته می‌شود؟

وی افزود: به لحاظ فنی همه قبول دارند خروج از بیانیه موضوع در دسترسی نیست یعنی به دلیل ساختار و سازوکار FATF امکان ندارد که ما بیانیه خارج شویم.

وی پاسخ به این پرسش که تصویب نشدن FATF مشکلی برای حساب‌های بانکی افراد در خارج از کشور مشکل ایجاد می‌شود؟ ادامه داد: اگر کشوری بخواهد با ایرانی یا کسی که پاسپورت ایرانی دارد کار نکند به طریق اولی این کار را نمی‌کند و دلیل واقعی‌تری از FATF برای کار نکردن با ایرانی‌ها وجود دارد و آن تحریم‌های آمریکایی‌ها است که ضمانت اجرایی بیشتری از  FATF دارد.

شاکری افزود: در اکثر کشورها که ایرانی‌ها حساب باز کردند اگر موضوع اقامتشان درست نشود بدون بحث FATF  حساب وی را بستند و این مسئله در سختگیری نسبت به قوانین اقامتی ترکیه هم دیده شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: به محض اینکه FATF ایران را وارد لیست سیاه کند فضای مالی ایران را رصد می‌کند ولی توسعه این فضای مالی و این ریسک انگاری منجر به این نمی‌شود که حالا باید حساب ایرانی‌ها در دنیا بسته شود بلکه باید نظارت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: اما این حرف‌ها به این معنی نیست که خوب است که ما به لیست سیاه برگردیم چون زحمت زیادی تاکنون کشیده شده است اما این اتفاق نمی‌تواند چندان در این مسائل موثر باشد.