۰ نفر

سنجش پاسخگویی استان‌ها به شکایت‌های کسب و کار

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۱۶
کد خبر: 416117
سنجش پاسخگویی استان‌ها به شکایت‌های کسب و کار

تهران با تولید ٢٤,١‌درصد از تولید ناخالص داخلی کشور که استان اول ایران از نظر تولید ثروت شناخته می‌شود، در رده پاسخگوترین استان‌ها به شکایات شناخته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، وزارت اقتصاد پاسخگوترین استان‌ها و ادارات ایران را نسبت به شکایات کسب‌وکار معرفی کرده است و بین میزان پاسخگویی استان‌ها به شکایات کسب‌وکار و نسبت تولید ثروت در آنها یا میزان بیکاری نسبت مستقیم وجود دارد. غیرپاسخگوترین استان‌ها جزو فقیرترین استان‌ها و همچنین استان‌هایی با بالاترین نرخ بیکاری هستند.

درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار چیست؟

درگاه ملی مجوزهای کشور که توسط وزارت اقتصاد ایجاد شده، وضع شکایت کسب‌وکاری مردم از دستگاه‌ها را به نمایش گذاشته است.

در این درگاه که با نشانی اینترنتی www.G٤B.ir در دسترس عموم مردم است، می‌توان آخرین اطلاعات مجوزهای کشور و نحوه دریافت آنها اعم از مدارک، استعلامات، ضوابط،‌ شرایط، هزینه، فرآیند، مدت زمان صدور، قوانین و مقررات را دریافت کرد.

همچنین می‌توان مشاوره تخصصی درخصوص چگونگی اخذ مجوزها، سوالات مرتبط با راه‌اندازی، ‌توسعه و نگهداری بنگاه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری را از کارشناسان خِبره دستگاه‌های اجرایی به صورت یکپارچه انجام داد.

افراد می‌توانند از وضع صدور مجوزهای مورد درخواست خود به صورت برخط مطلع شوند و درصورتی که مجوز یا استعلام مربوط به مشکل خورد، از دستگاه مرجع شکایت کنند.

در این درگاه به صورت منظم میزان شکایت‌ها نسبت به دستگاه‌ها و استان‌های کشور و پالایش اطلاعات ثبت می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که این سامانه منتشر کرده است، غیرپاسخگوترین استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، آذربایجان‌غربی، البرز و زنجان هستند. همچنین کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، مرکزی، همدان و ایلام هم در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در این میان پاسخگونبودن دستگاه‌های مربوط به کسب‌وکار در سیستان‌وبلوچستان موجب شده است که  ٦٦,٧‌درصد افراد از تقاضای خود انصراف دهند و نکته دیگر اینکه سرانه درآمد مردم این استان بنا به اعلام اداره کل دارایی و امور اقتصادی‌شان حدود ٤٦‌درصد میانگین درآمد مردم کشور است.

جالب است بدانید میزان توسعه‌یافتگی و تولید ثروت در استان‌ها با میزان پاسخگویی‌شان مرتبط است. در میان ١٠ استانی که غیرپاسخگوترین استان‌ها شناخته شده‌اند، هفت استان در رده استان‌هایی با کمترین میزان تولید ناخالص داخلی در ایران شناخته می‌شوند. مطابق با گزارش وزارت اقتصاد و امور دارایی سیستان‌وبلوچستان با سهم ١,٣، هرمزگان با ٢.١ ، آذربایجان‌غربی ٢.١، زنجان ١.١، مرکزی ٢.٢، چهارمحال‌وبختیاری ٠.٧  و همدان با ١.٤‌درصد تولید ناخالص داخلی ایران جزو استان‌هایی هستند که کمترین ثروت را در کشور تولید می‌کنند.

علاوه بر این و براساس گزارش مرکز آمار، نیمی از این استان‌ها یعنی چهار‌محال‌وبختیاری، سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان‌غربی، البرز و کهگیلویه‌وبویراحمد جزو استان‌هایی با بالاترین میزان بیکاری در ایران شناخته می‌شوند.

پاسخگوترین استان‌ها، ثروتمندترین استان‌ها هستند

این درحالی است که پاسخگوترین استان‌های ایران به شکایات اداری با اختلاف زیاد نسبت به سایر استان‌ها، کردستان و خراسان‌جنوبی هستند. پس از این دو استان خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی و همچنین مازندران، اصفهان، تهران و آذربایجان‌شرقی و فارس هم در رده پاسخگوترین استان‌های ایران به شکایات کسب‌وکار قرار دارند.  از بین ٩ استان که پاسخگوترین استان‌ها به شکایت‌های کسب‌وکار شناخته می‌شوند، پنج استان جزو توسعه‌یافته‌ترین و با ضریب تولید ثروت بالاتر قرار دارند.

تهران با تولید ٢٤,١‌درصد از تولید ناخالص داخلی کشور که استان اول ایران از نظر تولید ثروت شناخته می‌شود، در رده پاسخگوترین استان‌ها به شکایات شناخته می‌شود.  فارس با ٤.٩درصد، اصفهان ٥.٨درصد، آذربایجان‌شرقی با ٣.٣درصد، مازندران با ٣.٤‌درصد و خراسان‌رضوی با ٥.٤‌درصد تولید ناخالص داخلی ازجمله استان‌هایی با تولید ثروت بالا هستند که پاسخگوترین استان‌ها به شکایات کسب‌وکار شناخته می‌شوند.  در این میان استان‌های کردستان، خراسان‌شمالی و جنوبی با وجود پاسخگویی بالا به شکایات کسب‌وکار هنوز سهم چندانی در تولید ناخالص داخلی ندارند. با این حال، خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های موفق در کنترل نرخ بیکاری درکشور شناخته می‌شود.

پاسخگوترین و غیرپاسخگوترین ادارات ایران

در گزارش وزارت اقتصاد، همچنین ادارات و ارگان‌ها پاسخگوتر مشخص شده‌اند. بیشترین پاسخ‌های داده شده به شکایات مربوط به؛ ١- اتاق اصناف ایران ٢- وزارت راه‌وشهرسازی ٣- وزارت جهاد کشاورزی ٤- وزارت صنعت، معدن و تجارت ٥- سازمان جهاد کشاورزی ٦- شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران ٧- سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ٨- سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و ١٠- سازمان بهزیستی کشور است.

و غیرپاسخگوترین ارگان‌های ایران نسبت به شکایات معاونت امور مطبوعاتی و وزارت ارشاد؛ سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان شیلات ایران، اتاق بازرگانی، گمرک، وزارت ورزش و جوانان، سازمان استاندارد، وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.