۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ردپای اشتغال در مناطق روستایی/ مشکلات بیمه‌ای حل می‌شود؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 415568
ردپای اشتغال در مناطق روستایی/ مشکلات بیمه‌ای حل می‌شود؟

با پرداخت ۱۱هزار میلیارد تسهیلات به مناطق روستایی و عشایری در قالب طرح‌هایی برای توسعه اشتغال در خراسان رضوی ۲۰هزار شغل ایجاد خواهد شد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ بر اساس طرح توسعه اشتغال و کارآفرینی روستایی و عشایری 1/5 میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار چند بانک قرار می‌گیرد و این بانک‌ها این منابع را به طرح‌های توسعه‌ای و اشتغالی مختلفی که تعریف شده است قرار می‌دهند.

طبق گفته معاون وزیر کار تا کنون این منابع در رسته‌های مختلف در اختیار روستاییان و عشایر مختلف در ۳۱ استان قرار گرفته است که اواویت با کارگاه‌های موجود و توسعه آن‌ها و سپس ایجاد کسب‌وکاری جدید است.

نگاهی به چند طرح استان خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین که بازدیدی از برخی پروژه‌های این طرح در استان خراسان رضوی داشته است کارگاهی برای تولید نبات و شکرپنیر یکی از مجموعه‌هایی است که مبلغ ۹۵۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است. مدیر این کارگاه می‌گوید در حال حاضر ۱۵نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند که اگر ظرفیت‌های آن تکمیل شوند ۸۰نفر می‌توانند در آن کار کنند.

وی معتقد است با افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها هزینه‌های اولیه به شدت بالارفته است و این کارگاه با مشکلات زیادی مواجه شده است.

طرح بعدی یک گلخانه در روستای مهدی‌آباد خراسان رضوی بود با دریافت ۳۰۰میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی زمینه اشتغال برای ۵نفر را فراهم کرده بود.

کارفرمای این طرح می‌گوید: بجز ۵نفر ثابت در این مجموعه که حداقل حقوق وزارت کار را دریافت می‌کنند از کارگران فصلی هم استفاده می‌شود‌ که در این شرایط به حدود ۳۰نفر می‌رسند.

یک کارگاه فرش بافی که با دریافت ۵۰۰میلیون تسهیلات به تولید فرش دستبافت تنها برای صادرات اقدام می‌کند و یک دامداری که با دریافت ۸۰۰میلیون وام و استفاده از ۲۸۰راس دام به تولید محصولات لبنی پرداخته است از طرح‌های دیگر این استان هستند که هر دو معتقدند اگر تسهیلات بیشتری تا حدود دو میلیارد دریافت کنند می‌توانند ظرفیت‌های خود را تا حد چشمگیری بالا ببرند‌.

حذف دلالان صنعت زعفران

دو کارخانه زعفران که در ابعاد گسترده‌تری به ایجاد اشتغال پرداخته‌اند از دیگر مجموعه‌هایی هستند که از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

هردوی این کارخانه‌ها با حذف واسطه‌ها و دلالان سودی که زعفران‌کاران می‌رسد را تا دومیلیون افزایش داده‌اند. البته با ظرفیت بالایی که در جهان برای استفاده از زعفران وجود دارد در صورت توسعه و حمایت بیشتر درآمد حاصل از صادرات زعفران می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک زیادی بکند.

بیمه، پاشنه آشیل طرح توسعه اشتغال روستایی

در حالی که این طرح کمک کرده است که بسیاری از زنان و مردان روستایی مشغول به کار شوند اما بیمه مسئله‌ای است که به نظر می‌رسد به آن بی‌توجهی شده است.

در حالی که کارفرمایان ادعا می‌کردند کارگران خود را بیمه کرده‌اند اما در گفت‌وگوی خبرنگار اقتصادآنلاین با این کارگران مشخص شد که برخی از آن‌ها بیمه نشده‌اند و یا کارفرما به آن‌ها گفته است پس از ۶ماه آن‌ها را بیمه می‌کند و این در شرایطیست که در قانون کار چیزی به نام کارآموزی وجود ندارد و کارگر باید بلافاصله پس از شروع کار بیمه شود.

هرچند منصوری، معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر کار هم این نقص را قبول دارد و گفته است با ایجاد طرح‌های تشویقی و تنبیهی سعی می‌کنم این مشکل را حل کرده و تا پایان سال ۱۰۰هزار نفر روستایی و عشایر را در قالب این طرح بیمه کنیم.

در پایان باید گفت به نظر می‌رسد طرح توسعه اشتغال و کارآفرینی روستایی توانسته است با تعیین خط مشی‌های جدید کمی به وضعیت اشتغال مناطق روستایی و به دور از مرکز سروسامان ببخشد هرچند نواقصی دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود.