۰ نفر

زمین در منطقه آزاد قشم متری چند؟

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۰۶
کد خبر: 415470
زمین در منطقه آزاد قشم متری چند؟

پیشنهاد شده در ساحل جنوبی منطقه زمین به قیمت متری یک و نیم میلیون تومان به متقاضیان برای ساخت هتل فروخته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مدیرعامل منطقه آزاد قشم اظهار کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته با توجه به وجود متقاضیان برای خرید زمین در این منطقه، پیشنهاد شده در ساحل جنوبی منطقه زمین به قیمت متری یک و نیم میلیون تومان به متقاضیان برای ساخت هتل فروخته شود که البته این موضوع باید در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مصوب شود.

بر اساس این گزارش، حمیدرضا مومنی در نشستی خبری اظهار کرد: به منظور رونق در منطقه آزاد و ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی پیشنهاد کرده‌ایم که برای ساخت هتل در این منطقه و در واگذاری زمین از ابتدا پول نگیریم اما پس از این که ساخت و ساز به پایان رسید و مجتمع به بهره برداری رسید با همان قیمت متری یک ونیم میلیون تومان، متقاضیان بهای زمین را پرداخت کنند.

وی افزود: این موضوع باید در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح و مصوب و مجوز آن گرفته شود که امید است در سال آینده این مجوز صادر شود.

مومنی همچنین یادآور شد: ذاتا با فروش زمین برای اداره منطقه آزاد مخالف هستم مگر این که برای احداث زیر ساخت‌های منطقه باشد. از طرف دیگر برای این که فروش زمین در مناطق آزاد نداشته باشیم باید درآمدهای این مناطق پایدار باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم همچنین در خصوص واگذاری زمین در فضای ژئوپارک برای پرورش میگو تصریح کرد که در آذر سال گذشته با سازمان امور اراضی توافق شده بود که اگر قرار است واگذاری در قشم صورت گیر متقاضیان مربوطه به منطقه آزاد بیایند از اینجا استعلام بگیرند و ما با توجه به شرایط منطقه و درخواست آنها برای کاربری زمین واگذار می‌کنیم اما پس از این که این توافق صورت گرفت مسوولان استانی به این توافق پایدار مانند و ۱۲۰۰ هکتار زمین در فضای ژئو پارک و همچنین فضاهای میراثی واگذار کرده اند که در هر دو صورت تخلف شده است.

به گفته وی، در واگذاری زمین برای پرورش میگو در فضای ژئوپارک و فضای میراث فرهنگی مسوولان مربوطه اعلام کرده‌اند که استعلام گرفتند اما مستندات ما نشان می‌دهد که استعلام نگرفته‌اند لذا با توجه به دستور رئیس جمهوری پیگیر هستیم که این واگذاری لغو و ساخت و ساز مربوطه متوقف شود.

مومنی با اشاره به این که مناطق آزاد به صورت درآمد هزینه‌ای اداره می‌شوند اظهار کرد: از سال ۷۲ در منطقه آزاد قشم به مقیاس امروز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان زیر ساخت از قبیل تولید برق، جاده، بنادر و فرودگاه با درآمدهای منطقه آزاد تامین شده است در صورتی که در همه جای دنیا زیر ساخت فراهم می‌کند و منطقه را تحویل می‌دهند.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد برای امسال در منطقه آزاد قشم پیش بینی شده که تاکنون ۷۰ درصد آن محقق شده است.

وی افزود: طبق قانون ۱۵ درصد از درآمد سالانه مناطق می‌تواند از طریق فروش زمین تامین شود که امسال ۶۰ میلیارد تومان فروش زمین داشته‌ایم همچنین مابقی درآمدهای پیش بینی شده مناطق آزاد باید از طریق سایر درآمدها و گمرک تامین شود.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر بانک خارجی در منطقه آزاد قشم فعال نیست و با توجه به شرایط هم فعلا این امر محقق نمی‌شود.

مومنی همچنین ضمن تاکید بر این که در زمینه قاچاق منطقه آزاد هیچ مسئولیتی ندارد و کاره‌ای نیست تصریح کرد: آخرین آمار قاچاق در کل کشور ۱۳ میلیارد دلار اعلام شده که سال گذشته ۲.۵ میلیون دلار میزان قاچاق کشف شده در منطقه آزاد قشم بوده است که در مقابل رقم کلی حجمی ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که حقوق و عوارض دولتی برای ورود کالا در مناطق آزاد صفر است قاچاق در منطقه آزاد نداریم اما کالاهای غیر قانونی و غیر شرعی که وارد می‌شوند باید برخورد شوند همچنین برای ورود این کالاها که در مناطق آزاد هستند و به سرزمین اصلی منتقل می‌شوند منطقه آزاد مسئولیتی ندارد و گمرک و نیروی انتظامی در زمینه ورود کالا به سرزمین اصلی مسئول هستند.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم همچنین از این موضوع که مزایای مناطق آزاد اخیرا تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی قرار گرفته است گلایه و اظهار کرد: با توجه به تصمیمات مالیاتی و گمرکی که در مناطق آزاد گرفته می‌شود در حال از دست دادن مزیت اصلی منطقه آزاد هستیم و نسبت به بنادر و مناطق کشورهای همسایه خلیج فارس مزایای اقتصادی‌مان را از دست می‌دهیم.

وی گفت: طبق قانون واحدهای فعال در منطقه آزاد ۲۰ سال معافیت مالیاتی دارند که اکنون بیش از ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی که بیش از ۲۰ سال در منطقه آزاد کار کردند با سازمان مالیاتی در زمینه پرداخت مالیات با مشکل مواجه شده‌اند که این موارد باید مورد توجه قرار گیرد تا جذابیت‌های اقتصادی برای فعالیت در مناطق آزاد از دست نرود.