۰ نفر

نه کرونا و نه تحریم، 25 سال نمی‌مانند

۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 415206
نه کرونا و نه تحریم، 25 سال نمی‌مانند

سفارت چین پس از نگرانی‌هایی که در پی شیوع ویروس کرونا در ایران ایجاد شد، با برگزاری یک نشست خبری تلاش کرد فضا را کمی آرام کرده و تا اندازه‌ای به پرسش‌های متفاوت خبرنگاران پاسخ دهد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، سفیر چین در تهران در همان ابتدای سخن خود این اطمینان را داد که چین توانایی این را دارد که با ویروس کرونا مقابله کند و با جدیدترین ابزارها به‌دنبال پیشگیری و مبارزه با آن است.

«چانگ هوا» با بیان اینکه ترس از ویروس خطرناک‌تر از خود آن است، گفت: برای مبارزه با شیوع این ویروس، دولت چین مبارزه سراسری را شروع کرده و با جدیدترین ابزارها به‌دنبال پیشگیری و مبارزه با آن است. رئیس‌جمهوری، فرماندهی مبارزه با این ویروس را بر عهده دارند و تأکید ایشان سلامتی مردم است.سفیر چین در تهران با تقدیر از حمایت وزیر امور خارجه از دولت و ملت چین بعد از شیوع این ویروس، خبر داد: دولت چین مسئولانه و شفاف اطلاعات شیوع این ویروس را به دولت‌ها و سازمان‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند.

  سوء‌استفاده از شیوع ویروس کرونا را محکوم می‌کنیم

او همچنین با بیان اینکه ۹۹ درصد بیماران کرونا‌ویروس در داخل چین هستند، گفت: اقدامات و سیاست‌های کشورها برای کنترل و پیشگیری از این ویروس را درک می‌کنیم؛ اما سوءاستفاده یکی، دو کشور را محکوم می‌کنیم. اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا را غیرمسئولانه می‌دانیم و سخنگوی وزارت خارجه هم مواضع ایران را دراین‌باره تشریح و تأکید کردند که اقدامات آمریکا سوءاستفاده‌گرانه است. شیوع این ویروس چالشی است که همه کشورها برای گسترش‌نیافتن آن باید کمک کنند. چنین بیماری‌هایی قبلا در آمریکا و آفریقا هم رخ داده بود؛ برای مثال شیوع آنفولانزا H1N1 در سال ۲۰۰۹ از آمریکا به ۲۱۴ کشور سرایت کرد. سفیر چین در تهران با بیان اینکه کنترل شیوع این ویروس نیازمند همکاری جهانی است، گفت: وزیر بهداشت ایران هم به ما گفت ویروس به گذرنامه نیاز ندارد یعنی ویروس مرزهای کشورها را نمی‌شناسد که کشوری فقط منافع خود را در نظر بگیرد و برای دیگران کاری نکند. امیدواریم این یکی، دو کشور نیز همکاری کنند و نه آنکه از این بیماری سوء‌استفاده کنند.

چانگ هوا خاطرنشان کرد: نسبت مرگ‌و‌میر این ویروس از برخی ویروس‌های آنفولانزا هم پایین‌تر است. ۲۴ هزار نفر از چینی‌ها امروز مبتلا به این بیماری هستند، اما مرگ‌و‌میر حدود ۴۰۰ نفر شده‌ است. تعداد بیماران بهبودپیدا‌کرده در چین از قربانیان بیشتر است. البته این ۴۰۰ نفر قربانی برای ما هم بسیار تأسف‌برانگیز است.

 او در ادامه درباره مسافرانی که از چین به ایران آمده‌اند، گفت: از تعداد گردشگران چین که امسال وارد ایران شدند، آمار دقیق ندارم، اما سال گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار گردشگر چینی به ایران آمدند. این اعداد نسبت به تعداد چینی‌هایی که به خارج سفر می‌کنند، بسیار پایین است.سفیر چین در ایران گفت: روز سوم ژانویه که سردار سلیمانی ترور شد، در اصفهان بودم و به‌دلیل افزایش تنش در منطقه، تعداد زیادی از گردشگران از ایران رفتند، به‌ویژه بعد از حمله ایران به پایگاه آمریکایی در عراق. از‌این‌رو کاهش تعداد گردشگران چینی در تعطیلات سال نو چینی به‌دلیل ویروس نیست.چانگ هوا ادامه داد: شرکت هواپیمایی ماهان و شرکت‌های هواپیمایی چینی و برخی آژانس‌های مسافرتی نیز به من اعلام کردند تعدادی از گردشگران سفرشان به ایران را کنسل کردند. فکر می‌کنم چون تعطیلات عید بهار هفت روز است، درحال‌حاضر گردشگران به چین بازگشته‌اند.

  ویروس کرونا تأثیرات جدی بر اقتصاد چین ندارد

چانگ هوا درباره تأثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد چین هم گفت: شیوع این ویروس اثرات کوتاه‌مدتی دارد که به زمان موفقیت ما در مقابله با این ویروس بستگی دارد. به‌دلیل تعطیلات سال نو چین، بازار بورس از سوم فوریه گشایش یافت. دو بازار بورس شانگهای و شنژن، هشت درصد کاهش یافت، اما بازار بورس دیروز یک درصد و امروز سه درصد رشد داشته است. این نشان‌دهنده عبور مردم از این دوره التهاب و هراس و اطمینان به اقتصاد چین است. آمارهای بازار آسیا - پاسفیک هم نشان‌دهنده شاخص‌های بازار بورس است. وضعیت چین با گذشته فرق می‌کند. هم‌اکنون چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست. این ویروس تأثیرات جدی بر اقتصاد چین نمی‌گذارد.

این دیپلمات چینی در بخش دیگری از سخنان خود روابط ایران و چین را مشارکتی راهبردی خواند و گفت: در سال ۲۰۱۸، حجم روابط اقتصادی ایران و چین ۳۱ میلیارد دلار بوده است. از ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۹، روابط اقتصادی دو کشور ۲۲ میلیارد بود که نسبت به سال ۲۰۱۸، ۳۰ درصد کاهش یافته که این به دلیل دخالت‌های کشورهای سوم است که سبب شده روابط اقتصادی دو کشور در برخی زمینه‌ها متوقف شود. آمریکا به دلیل همکاری شرکت‌های چینی با ایرانی‌ها آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. در رسانه‌های ایران دیدم که حجم روابط دو کشور ۶۰ میلیارد دلار است که مناسبات کنونی یک‌سوم آن است. چین بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ایران و ۱۲۰ کشور جهان است.

  چین تنها کشوری است که از ایران نفت می‌خرد

سفیر چین در تهران در پاسخ به پرسشی درباره کاهش خرید نفت از ایران ازسوی چین در یک سال گذشته هم گفت: همکاری دو کشور زیر فشارهای کشور سوم است و این نوع دخالت از لحاظ قوانین بین‌الملل غیرقانونی است. ما به‌طور جدی با تحریم‌های یک‌جانبه و دخالت آن در همکاری کشورها مخالفیم. با وجود فشارهای بی‌سابقه، چین تنها کشوری است که در این شرایط نفت ایران را می‌خرد. آمار زیاد مهم نیست. سیاست چین در آینده نیز در‌ این‌ زمینه تغییر نمی‌کند.

  از «ماهان» بپرسید

سفیر چین در تهران در پاسخ به پرسشی درباره انتقال مسافران چینی از کشورهای منطقه و همچنین ایران به کشورشان ازطریق ایرلاین‌ ایرانی ماهان، از پاسخ مستقیم و صریح امتناع کرد و گفت: آمار دقیقی در‌این‌باره ندارم. در جلسه‌ای که با رئیس شرکت هواپیمایی ماهان داشتم، گفتند تعداد مسافران بسیار کم است که به دلیل افزایش تنش در منطقه است. بهتر است این سؤال را از همان شرکت بپرسید.این دیپلمات چینی همچنین درباره آخرین اخبار در مورد پرونده سانحه نفت‌کش سانچی و نتیجه بررسی‌ها، نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کرد و  گفت: آن حادثه بسیار ناراحت‌کننده و تأسف‌بار بود و بار دیگر به خانواده قربانیان، ابراز تسلیت می‌کنم. من حدود شش ماهی است که به ایران آمده‌ام و به همین دلیل نیز اطلاعاتی درباره آن سانحه ندارم. شنیدم پس از این حادثه که چند کشور از جمله چین، ایران و ژاپن را درگیر کرده بود، بررسی‌ها انجام شده است، اما از آنجا که آن زمان سفیر چین در ایران نبودم، درباره آن اطلاعی ندارم.

  نه ویروس و نه تحریم 25 سال به طول نمی‌انجامند

چانگ هوا همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی‌بر آنکه چین برای همکاری استراتژیک ایران و چین در بُعد اقتصادی که به‌واسطه تحریم‌ها تا حدودی دچار افت شده، در آینده چه برنامه‌ای دارد؟ پاسخ داد: ایران را به‌عنوان یک شریک مهم برای چین در چارچوب یک‌کمربند- یک‌جاده می‌دانیم. ایران یک متن پیشنهادی همکاری درازمدت به چین داده است که جزئیات آن برای فضای عمومی قابل بیان نیست، اما در آینده هم طرف ایرانی و هم طرف چینی این اراده محکم و ظرفیت را دارند که همکاری با یکدیگر را تقویت کنند. او افزود: فکر نمی‌کنم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران بتواند به مدت 25 سال به طول انجامد و همین‌طور فکر نمی‌کنم شیوع ویروس کرونا به‌مدت 25 سال ادامه داشته باشد.