۰ نفر

سخنگوی شورای نگهبان

۲هزار نفر به کاندیداهای تایید صلاحیت‌ شده اضافه شد

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 413854
۲هزار نفر به کاندیداهای تایید صلاحیت‌ شده اضافه شد

سخنگوی شورای نگهبان، گفت: در مرحله دوم بررسی صلاحیت ها، ۲ هزار نفر به تاییدیه‌های شورای نگهبان اضافه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، «عباسعلی کدخدایی» روز شنبه در نشست خبری گفت: مشکل عظیمی که در بحث انتخابات داریم و بارها هم گفتیم، نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که باعث وضعیت کنونی شده  است و متاسفانه هر دو طرف ناراضی هستند و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در دور اول حدود ۵۰ درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند، گفت: در مرحله دوم بررسی صلاحیت ها، ۲ هزار نفر به تاییدیه‌های شورای نگهبان اضافه شد.

اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* می دانید که ثبت نام‌ها انجام شد و هیات‌های اجرایی و مرکزی استانی کارشان را  انجام دادند و تلاش شد اطلاع رسانی انجام شود. در مرحله بعد که مرحله شورای نگهبان اول  و تا دیروز بود اقدامات انجام شد و از امروز وارد شورای نگهبان دوم می شویم و کسانی که صلاحیتشان تایید نشده می‌توانند شکایت کنند و سه روز مهلت دارند وما  ۱۰ روز فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم.

* در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند،  نزدیک ۴۵۰۰ نفر اسامی را  داشتیم تا بررسی می کردیم و مجموع افرادی که مورد تایید قرار گرفتند بالای ۵۰ درصد است و نزدیک ۲۰ و چند درصد رد داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و افزایش خواهد یافت. از مرحله قبل تا این مرحله که شورای نگهبان اول بودیم نزدیک ۲۰۰۰ هزار نفر به آمار تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان اضافه شد.

* شورای نگهبان وظیفه خود را انجام می دهد و نسبت به بررسی‌ها حساسیت داریم و تا پایان وقت مقرر قانونی احتمال افزایش هم دارد.

* در بحث تحقیقات محلی که مورد ایراد است ما در همین مرحله و مرحله قبل با تحقیقات محلی خیلی از کسانی که  به عنوان عدم احراز صلاحیت شناخته بودند به تایید برگشتند.

*{ در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه «برخی اعلام کردند  بعضی از اصولگراها را  رد صلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیتشان را  تایید کنند، آیا این موضوع صحت دارد؟» }: هم رویه، خلاف این است و هم نتیجه را می‌بینید. یک اتهام است که شاید بتوانیم پیگیری قضایی داشته باشیم. آمار را ملاحظه کنید. امروز اخبار منتشر می‌شود. اسامی برای وزارت کشور  ارسال شده و بقیه هم  ارسال می‌شود و چنین نیست. لذا باید دقت شود.

*این 10 روز اخیر شب و روز را نمی‌بینیم و به شدت شلوغیم و اکنون نیز از جلسه عمومی شورای نگهبان آمدیم.

* مشکل اساسی ما در بحث انتخابات این است که با این نظام انتخاباتی و قانون موجود انتخابات این موارد را به وجود می‌آورد و راضی به این وضعیت و گرفتاری نیستیم.

* در طرح‌هایی که برای ما اصلاح شد دو طرح قابل توجه بود که از جمله آن می‌توان به طرح الزام دولت در تعیین سر فصل جنایات های آمریکا در کتب درسی بود که مغایر قانون اساسی شناخته نشد.

* طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس نیز بررسی شد. این طرح بخش کوچکی از انتظاراتی که از قانون جامع انتخابات داشتیم را اصلاح کرده است.

* عدم مغایرت این طرح که شفافیت در حوزه بخصوص مسائل مالی داوطلبان و نظارت بر فعالیت‌های انتخابات با شرع و قانون به مجلس ارسال شد.

* طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در مقابل آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تایید شد.

*{آیا شورای نگهبان با توجه به اظهارنظرهایی مقام‌های دولتی برنامه‌ای برای شکایت از دولت دارد}: بیشتر از این بین ما و دولت را شکرآب نکنید. ما اهل شکایت نیستیم و فقط گله داریم که روند کار ما را می‌دانند و باز این چنین نکاتی را مطرح می‌کنند. البته اگر جایی افترایی به ما زده شود به ما حق بدهید که از خودمان دفاع کنیم.

* دوستان در جریان جزئیات کارهای ما هستند ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که اطلاع ندارند البته اگر جایی اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود به ما هم حق دهید که بتوانیم حق‌مان را پیگیری کنیم و اگر لازم باشد از طریق قوه قضاییه اقدام می‌کنیم.

*{در خصوص ردصلاحیت حدود ٩٠ نماینده به دلیل مسائل مالی و تعداد بالای اصولگرایان در این تعداد و اتهام جانبداری شورای نگهبان از یک جناح}: انتظار داریم مقام‌ها در خصوص اخبار صحیح اظهارنظر کنند و گلایه داریم که می‌گویند فلان نماینده به دلیل حمایت از دولت رد صلاحیت شده است؛ دولت برای ما محترم است و ما بین خودمان، دولت و مجلس جدایی احساس نمی‌کنیم و این اظهارات جفای به شورای نگهبان است.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در ذکر دلیل برخی رد صلاحیت‌ها به حمایت ضمنی برخی نمایندگان فعلی مجلس از قاچاقچیان و مفسدان اشاره کردید؛ با توجه به این امر  این سوال پیش آمده که چرا برخی پرونده‌ها مثل پرونده املاک نجومی و پرونده قائم مقام شهرداری پیشین تهران شامل این مصداق ردصلاحیت نشده است و این افراد مشخصا از تایید صلاحیت خود پیش از بررسی شورای نگهبان اطمینان داشتند}: هیچگونه تفاوتی بین اشخاص نیست؛ اگر تخلفی براساس مستندات و چهارچوب پرونده باشد هیچ فرقی برای شورای نگهبان ندارد و می‌خواهم اگر در خصوص افراد خاص پرونده یا مدارکی دارید برای این مرحله در اختیار شورای نگهبان قرار دهید. ما براساس حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود قضاوت نمی‌کنیم. ما با هیچ شخصی چه الان سمت داشته باشد چه در گذشته سمت داشته تعارف نداریم و براساس اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم.

*{ در رابطه با اینکه چه تعداد از نمایندگان مجلس در این مرحله صلاحیت خود را کسب کرده‌اند}: آمار دقیق ندارم اما حدود ٧ تا ٨ نفر احتمالا در این مرحله تایید صلاحیت شده‌اند.

*{ در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی اعلام کردند بعضی از  اصولگراها را رد صلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیتشان را تایید کنند ، آیا این موضوع صحت دارد}: هم رویه خلاف این است و هم نتیجه را می‌بینید و یک اتهامی است که شاید بتوانیم پیگیری قضایی داشته باشیم. آمار را  ملاحظه کنید امروز اخبار منتشر می‌شود و اسامی برای وزارت کشور  ارسال شده و بقیه هم ارسال می‌شود و چنین نیست لذا باید دقت شود.

*{در خصوص آغاز زودهنگام تبلیغات از سوی نامزدهای انتخاباتی}: بارها گفته‌ایم قانون در این مسأله صراحت ندارد و باید ببینیم آیا اقدام افراد از نظر عرف تبلیغات زودهنگام محسوب می‌شود.

*{ در پاسخ به ادعای برخی نمایندگان مجلس که دلیل رد صلاحیت خود را مخالفت با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لوایح چهارگانه عنوان کرده‌اند؟}: این مسأله کذب محض است و ما قطعا در خصوص این افتراها حق قانونی خود را محفوظ می‌دانیم.

*{ در پاسخ به این سوال که برخی دلیل رد صلاحیت شده‌ها عدم التزام به اسلام یا ولایت فقیه گفته شده و برخی هزینه تایید صلاحیت را ۴ میلیارد عنوان کرده‌اند آیا این‌را تایید می کنید؟}: در خصوص بخش دوم سوال دوستانی که ادعای خرید صلاحیت را مطرح کرده‌ بودند با حضور در شورای نگهبان حرف دیگری زدند که امیدواریم یادشان باشد چه گفتند. در خصوص بخش اول سوال هم باید بگویم برخی در دادگاه بدوی حکم می‌گیرند و در دادگاه تجدیدنظر تبرئه می‌شوند و اینجا هم همینطور است؛ افرادی در هیات مرکزی، اعضا اتهامی را به فرد داوطلب وارد دانسته‌اند در شورای نگهبان تبرئه می‌شود. شورای نگهبان همان دادگاه تجدیدنظر است.

*{در خصوص تعریف عدم التزام به اسلام}: وقتی این مسأله مطرح می‌شود یعنی شما عملا بخشی از احکام اسلام را رعایت نمی‌کنید و به معنای عدم مسلمان بودن نیست. اگر مسلمانی شرب خمر داشته باشد کاری کرده که عدم التزام به اسلام است و فرد همچنان مسلمان است. فردی که مدعی است ٩ متر عمامه استفاده می‌کند و عدم التزام به اسلام گرفته در شورای نگهبان حاضر شد و ما به شوخی گفتیم استفاده از این متراژ عمامه مصداق اسراف است و این هم عدم التزام به قوانین اسلامی است.

*{در خصوص رفت و آمدهای اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان}: طی یکی و دو سال گذشته اعلام کردیم که درب شورای نگهبان به روی هیچکس بسته نیست و دو روز پیش دبیرکل یکی از احزاب اینجا بود، قبل آن جمعی از فعالان سیاسی آمدند و برای ما جناح‌بندی به هیچ‌عنوان مطرح نیست و گوش ما برای شنیدن صحبت دلسوزان نظام همیشه آماده است.

*{در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور برای تایید صلاحیت داماد خود با شورای نگهبان رایزنی کرده است}: در خصوص این فرد رایزنی صورت نگرفته است.

* متاسفانه گاهی اوقات از این مسائل مطرح می‌شود کسی کلاهبرداری کرده و خود را  مامور قلابی جا زده است. این مسایل  نسبت به همه نهادها رخ می‌دهد. افرادی که در این زمینه مدعی هستند، دستگاه‌های انتظامی و نظامی هوشیارند و اگر کسی از آن اطلاع دارد مستندات را به شورای نگهبان  بدهد و  قبل از اینکه برای افراد مسلم شود که شورای نگهبان این اقدام را کرده از بیان آن خودداری کنند. ما از  کسی که ادعای دانش حقوقی دارد و نماینده است انتظار داریم  دقت کند البته شکایت و پیگیری می‌کنیم تا موضوع روشن شود. از همه افراد خواستیم که مراقب افراد کلاهبردار باشند. اگر کسی در تایید صلاحیت‌ها کاری کرده بود آن را به شورای نگهبان اطلاع دهند تا با آن برخورد شود. ما نباید از آن بعنوان اهداف سیاسی استفاده کنیم.