۰ نفر

راهنمایی برای خرید جهیزیه اقتصادی

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 410521
راهنمایی برای خرید جهیزیه اقتصادی

در ادامه مطلب شماره گذشته به بررسی بخش دیگری از خرید جهیزیه اقتصادی می پردازیم. باتوجه به این که هر کسی برای انتخاب نوع دکوراسیون و چیدمان منزل خود آزادی عمل دارد اما ذکر نکاتی پیرامون چیدمان هال و پذیرایی می تواند گره گشا باشد‌.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی باید هنگام خرید کردن دقت بیشتری داشته باشیم تا با پرداخت هزینه ای معقول، کالای کاربردی و مناسبی را نیز دریافت کنیم.عقل معاش حکم می کند در هنگام خرید وسایل منزل به دوام،استحکام و جنس کالا توجه کنیم تا مجبور به پرداخت دوباره هزینه نباشیم، حتی اگر کالای گرانی را خریداری کنیم.

اما خریدهای ملزوم در دکوراسیون هال و پذیرایی چیست؟ چه وسایلی کاربردی و ضروری هستند و از خرید چه کالاهایی باید اجتناب کرد؟شناخت لوازم دکوری لوکس و جلوگیری از صرف هزینه های گزاف چه تاثیری بر روند خرید جهیزیه اقتصادی دارد؟در مطلب این شماره درباره خریدهای جهیزیه اقتصادی پیرامون هال و پذیرایی نکاتی را ذکر خواهیم کرد:

فرش،مهم ترین عنصر چیدمان!

در فرهنگ کهن و قدیمی ایرانی،فرش جایگاه مهمی دارد. این عنصر که ازدیرباز در منازل ایرانی حضور خود را به ثبت رسانیده است، همچنان در صدر جدول خرید های جهیزیه نیز قرار دارد.معمولا خانواده های طرفین بنا به توافق یکدیگر، هر کدام قسمتی از خرید فرش را برعهده می گیرند. یا ممکن است خانواده داماد به تنهایی یا خانواده عروس به تنهایی این قسمت را متقبل شوند. همه چیز به رسم و رسوم و توافقات بستگی دارد.بر همگان آشکار است که فرش ایرانی جزو فرش های برجسته دنیاست و کمتر کشوری توان رقابت با فرش های ایرانی را دارد.نکته مهم در خرید فرش توجه به رنگ و جنس آن است. جنس فرش گاهی حتی از رنگ فرش مهم تر است.چرا که فرش کاملا در زیرپا قرار گرفته و لازم است تا قدرت و استحکام الیاف خود را نمایان کند. اما بعد از گزینه استحکام، گزینه مهم رنگ است.‌ به طور کلی رنگ بندی فرش های ایرانی چشم نواز بوده و نقشه های آن از گل و طرح های اسلیمی،تا شکارگاه و درختچه های مختلف،تا ترنج و طرح های خشتی و.....متفاوت است.در انتخاب رنگ بندی فرش،سلیقه اهمیت بالایی دارد. توجه به تعداد شانه و تراکم فرش و همچنین ابعاد آن که متناسب با ابعاد منزل باشد نیز اهمیت دارد. انواع فرش های مشهد،اصفهان،کاشان،تبریز و...اکنون در بازار موجودند. برای خرید فرش تنوع طلب نباشید و فرشی را انتخاب کنید که ضمن کاربری بالا،دوام محکم و...بتواند چندین سال در منزل شما مورد استفاده قرار بگیرد. اگر از آن دسته کسانی هستید که دایم به فکر تعویض وسایل هستند توجه به نکات بالا مشکلی را حل نخواهد کرد! بلکه تنها به هزینه‌های اضافیِ شما خواهد افزود!

مبلمان: کلاسیک یا مدرن، مسئله این است!

خرید مبلمان همواره با دشواری هایی پیش روست. تنوع مدل و قیمت در بازار ممکن است شما را گیج و سردرگم کند. اما اگر در ذهن خود چارچوبی داشته باشید،به راحتی می توانید مبل خود را انتخاب کنید.یکی از نکات مهم در خرید مبلمان توجه به متراژ منزل است. اگر متراژ منزل شما بزرگ است می توانید از مبلمان های سنتی یا کلاسیک و اگر متراژ منزل شما کم‌ است گزینه مبلمان راحتی گزینه های خوبی هستند. اما در نهایت باز هم سلیقه حرف آخر را می زند. در هنگام خرید مبلمان به جنس چوب،پارچه و چرم آن توجه ویژه داشته باشید. همچنین این که در نشیمن گاه مبلمان مربوطه فوم سرد یا گرم به کاررفته نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است،چراکه فوم سرد دیرتر حالت خود را از دست می دهد و دوام بیشتری دارد.یکی دیگر از نکات مهم در خرید مبلمان هماهنگی رنگ بندی آن با رنگ های زمینه فرش شماست تجربه نشان داده است ابتدا خرید فرش و سپس خرید پرده و مبلمان را انجام دهید‌.یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید مبلمان این است که دایم منزل و تعداد افراد خانواده خود و همسرتان را تصور کرده و از خرید تعداد مبل اضافه پرهیز کنید! چیزی به جز شلوغی و سردرگمی در اثر تعداد زیاد مبلمان و انواع آن در منزل نصیب شما نخواهد شد. اگر کمی هنرمند هستید می توانید برای مبلمان منزل خود،دست به کار شوید و کوسن های مختلف با مروارید دوزی،نقاشی روی پارچه،تکه چسبانی، جواهر دوزی یا گلدوزی و روبان دوزی نیز تهیه کنید تا ضمن به نمایش گذاشتن هنر خود،از صرف هزینه های ثانویه جلوگیری کنید.ضمنا برای خرید میز ناهار خوری عجله نکنید! خیلی ها عادت دارند روی زمین غذا بخورند و این روش سنتی را طبق عادت ادامه داده اند،اگر جزو این دسته افراد هستید،هرگز برای تغییر این فرهنگ سنتی تلاش نکنید! گاهی لازم است روی بسیاری از باورهای جدید خط بطلان بکشیم! چرا که با متراژ های کم در خانه های جدید یا اسباب کشی های سالانه،خرید یک میز ناهار خوری آن هم با تعداد صندلی های زیاد! چیزی به جز دردسر برای شما نخواهد داشت.

پرده:

پرده جزو  مهم ترین عناصر زیبایی در چیدمان منزل است. خرید پرده نیز مانند سایر عناصر نیاز به زمان و وقت و انرژی دارد. این روزها انواع پرده های کلاسیک،مدرن،مخمل،کتان،زبرا،تور،حریر،ابریشم و....در بازار موجود است.برای خرید پرده ابتدا به ابعاد پنجره ها و طول و عرض دیوار منزل خود دقت و آن ها را یادداشت کنید. سپس به بازار بروید و ضمن توجه به رنگ بندی مبلمان و فرش،پرده را نیز خریداری کنید.از نکات مهم در خرید پرده می توان به قابلیت خوب شستشو در آن اشاره کرد‌.پرده ای را خریداری کنید که بتوانید آن را در پایان هرسال بشویید و شستن آن باعث آسیب به رنگ بندی یا بافت پرده نشود.

همچنین به علاقه خود و خانواده دونفره تان به نور نیز توجه کنید!

اگر خواهان دریافت نور بیشتری هستید پس پرده هایی با جنس های سبک تر را انتخاب کنید. پرده به نوعی حریم خانواده را حفظ می کند پس هنگام خرید آن‌، توجه کنید که پرده تا چه اندازه حریم امن خانه شما را حفظ می کند‌.