۰ نفر

تسری رکود به راسته امانت‌فروشان

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبر: 408769
تسری رکود به راسته امانت‌فروشان

کیفیت و شرایط کالاهای دست‌دومی که برای فروش گذاشته شده و البته منطقه‌ای که کالا در آن خرید و فروش می‌شود در تعیین قیمت‌نهایی فروش کالاهای دست‌دوم و سمساری مؤثر است، اما برای تعیین قیمت‌ها مصوبه یا قانونی توسط اتحادیه وجود ندارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قدیم‌ترها که دست و بال مردم بازتر بود، هر از گاهی برای اینکه رنگ و لعاب جدیدی به خانه‌ها داده شود سمسار خبر می‌کردند و بعضی از وسایل قدیمی منازل را می‌فروختند تا آنها را با وسایل نو جایگزین کنند. البته که موضوع پول نبود، چون قیمتی که سمساری‌ها روی اجناس می‌گذاشتند و هنوز هم می‌گذارند، آن‌قدر کم بود و هست که به‌کار خرید جنس نو نمی‌آمد، اما با این کار کالای استفاده شده‌ای که اغلب سالم هم بود، به جای دور انداختن به‌کار کسی می‌آمد که به آن احتیاج داشت و نمی‌توانست یا نمی‌خواست جنس نو بخرد. اما امروز شرایط نامناسب اقتصادی باعث شده بخش زیادی از مردم جز در شرایط اجبار و اضطرار، وسایل منزل خود را نه بخرند و نه بفروشند. با وجود این، هنوز تداوم فعالیت سمساری‌ها نشان دهنده وجود فروشنده و خرید در بازار محصولات دست‌دوم است. گرچه شکاف طبقات بالا و پایین جامعه باعث شده تا کسب‌وکار سمساری‌ها از رونق نیفتد، اما هنوز هم کسانی که می‌خواهند مبلمان عوض کنند، آنها که می‌خواهند مهاجرت کنند یا افرادی که می‌خواهند برای ویلای خود وسایل بخرند و توان خرید جنس نو را ندارند، یا سمسار خبر می‌کنند یا خودشان به سمساری می‌روند.

در مغازه‌های سمساری هر چیزی که فکرش را بکنید، پیدا می‌شود؛ از کالاهای معمول و مرسوم همه امانت‌فروشی‌ها مثل کمد، بوفه، مبل، فرش، پنکه، جاروبرقی، اجاق‌گاز و میز تحریر گرفته تا چراغ ماشین، انگشتر، ریموت‌کنترل تلویزیون و کفش و لباس. زمانی بیشتر مشتری‌های ‌سمساری‌ها یا کسانی بودند که دنبال کالایی خاص و قدیمی و به قول معروف آنتیک برای خانه‌هایشان می‌گشتند و یا کسانی که برای کار یا تحصیل به تهران یا هر شهر جدیدی رفته و ناچار بودند برای مدتی در آنجا اقامت کنند، اما امروز پای طیف وسیع‌تری از مردم به این مغازه‌ها باز شده و خیلی‌ها ناچارند به‌دلیل گرانی اجناس نو در بازار و کاهش توان خریدشان، وسایل مورد نیاز منزل را از میان کالاهای دست‌دوم انتخاب کنند تا خرید اقتصادی‌‌تری داشته باشند.

وضعیت بازار امانت‌فروشی

سمساری‌ها در کمک به خانواده‌ها دارای 2نقش مهم و اساسی هستند؛ آنها از یک‌سو نیاز مردم را رفع می‌کنند و از سوی دیگر کمک خوبی برای اقتصاد خانواده‌ها هستند، چون امکان خرید کالاهای مورد نیاز را با قیمت پایین فراهم می‌کنند. اما این روزها با کاهش قدرت خرید بخش کثیری از جامعه و گسترش شبکه‌های اجتماعی و به راه افتادن سایت‌های خرید و فروش کالا، بازار سمساری‌های کسادتر شده و حتی کسانی که قصد فروش کلی اسباب و اثاثیه خود را دارند نیز با باز کردن یک صفحه در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام، عکس وسایلشان را با قیمت مورد نظر ثبت کرده و آن را بدون واسطه می‌فروشند. البته به‌نظر می‌رسد که مراجعه به سمساری‌ها به‌دلیل کاهش توان مالی مردم برای خرید وسایل نو بیشتر شده باشد اما گویا اینطور نیست. رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان در این زمینه می‌گوید: به‌دلیل ضعیف‌شدن بنیه مالی مردم و افزایش کم‌‌پولی در جامعه، بازار امانت‌فروشی‌ها با رکود مواجه شده چون برخی از اقشار کم‌درآمد در خرید کالای دست‌دوم هم مانده‌اند و از سوی دیگر مابه‌التفاوت قیمت اجناس نو و دست‌دوم به اندازه‌ای زیاد شده که کمتر کسی به فروش کالا اقدام می‌کند.

سود و زیان امانت‌فروشی‌ها

حدود ۸۰۰ واحد صنفی امانت‌فروشی یا همان سمساری در تهران فعال است که بیشترشان در حوالی میدان امام‌حسین(ع) و پاسگاه نعمت‌آباد گرد آمده‌اند، اما در تمام سطح شهر تهران و بیشتر محله‌ها، سمساری‌های پراکنده وجود دارد. با همه مشکلات اقتصادی خریداران و فروشندگان، باز هم کمتر سمساری‌ای وجود دارد که تغییر شغل داده باشد و این به‌دلیل گردش مالی بالای این شغل است. یکی از کسانی که سال‌ها در این شغل فعالیت داشته به گردش میلیاردی خرید و فروش کالاهای دست‌دوم اشاره کرده و معتقد است، کالاهایی که از شمال شهر تهران خریداری می‌کند و به مردم مرکز شهر تهران می‌فروشد، سود خوبی برایش دارد، چراکه مردم در شمال شهر، تمایل بیشتری نسبت به تغییر چیدمان منزل خود دارند و البته به‌دلیل کم‌جمعیت بودن خانواده‌ها، کالاهایشان نو و بدون آسیب است؛ بنابراین می‌توان به قیمت کم از آنها خرید و به قیمت مناسب و با سود بالا به مردم مناطق دیگر فروخت. البته مشتری‌های ‌سمساری‌ها فقط از اقشار کم‌درآمد نیستند و برخی از افراد مرفه جامعه هم برای یافتن اجناس مرغوب قدیمی به سمساری‌ها مراجعه می‌کنند. کار این صنف در ایام خانه‌تکانی پایان سال و در نقل و انتقال‌های تابستان رونق بیشتری می‌گیرد و موضوع دیگری هم که در میزان درآمد آنها تأثیرگذار است موقعیت تجاری مغازه آنهاست؛ به این معنا که درآمد مغازه‌های واقع در خیابان‌های اصلی بیشتر و درآمد مغازه‌های واقع در فرعی‌ها کمتر است. فعالان این صنف بین ۲۰ الی ۳۰‌درصد حق نوفروشی دارند که قیمت لوازم نو و آکبند نیز توسط اتحادیه لوازم خانگی تعیین می‌شود.

سایه فروش آنلاین بر قیمت‌گذاری سمسارها

خیلی‌ها اسم سمسار را که می‌شنوند واژه «بزخری» به ذهنشان می‌آید که البته چندان بیراه هم نیست. سمسارها وقتی می‌خواهند جنسی را بخرند اغلب قیمتی روی آن می‌گذارند که از یک پنجم آنچه شما به‌عنوان فروشنده در ذهن دارید هم کمتر است. تا همین چندوقت پیش شما مجبور بودید قیمت پیشنهادی را بپذیرید چون در غیر این صورت راه دیگری برای فروش کالا نداشتید، اما امروز سایت‌های مجازی خرید و فروش کالای دست‌دوم به کمک مردم آمده و سمسارها ناچارند کمی کوتاه بیایند. با این حال باید سازوکار و قانونی برای تعیین قیمت باشد تا مرجع قرار گیرد. گفته می‌شود سمسارها باید جنس کارکرده را 60درصد ارزان‌تر از آکبند آن بخرند و در زمان فروش هم می‌توانند بین 20تا 30درصد روی قیمت خریدشان بکشند، اما رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان چیزی غیر از این می‌گوید. داوود عبداللهی‌فرد تعیین قیمت نهایی کالا را براساس توافق بین فروشنده و سمسار اعلام می‌کند و می‌گوید: کیفیت و شرایط کالاهای دست‌دومی که برای فروش گذاشته و البته منطقه‌ای که کالا در آن خرید و فروش می‌شود، در تعیین قیمت‌نهایی فروش کالاهای دست‌دوم و سمساری مؤثر است، اما برای تعیین قیمت‌ها مصوبه یا قانونی توسط اتحادیه وجود ندارد. وی می‌افزاید: تعیین قیمت فروش کالا هم براساس قیمت خرید و منطقه شهری است و سمساری‌ها اغلب کالا را بین 10 تا 20 درصد بیشتر از قیمت خریدشان نرخ‌گذاری می‌کنند و نه بیشتر، چون مردم هم از قیمت‌ها اطلاع دارند و هم با توجه به فعالیت سایت‌های مجازی خرید و فروش اجناس دست‌دوم، از حق انتخاب برخوردارند. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد و در صحبت‌های رئیس اتحادیه هم به آن اشاره شده، محل و منطقه شهری است که مغازه امانت فروشی در آن واقع شده است. در مناطق مرفه‌نشین بیشتر اجناسی که به سمساری‌ها فروخته می‌شوند، کاملا سالم و تمیز و در حد نو هستند و طبیعتا قیمت خرید و فروش بالاتری دارند اما در مناطق پایین‌تر کمتر کسی کالای سالم و در حد نو را می‌فروشد و بیشتر اجناسی که سمسارهای این مناطق می‌خرند نیاز به تعمیرات دارد و قیمت هم بر همین اساس تعیین می‌شود.

نبض بازار

 کاهش قدرت خرید مردم، گسترش شبکه‌های اجتماعی و به راه افتادن سایت‌های خرید و فروش مجازی کالا، بازار سمساری‌های را کساد کرده و حتی کسانی که قصد فروش کلی اسباب و اثاثیه منزل خود را دارند نیز با باز کردن یک صفحه در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام، عکس وسایل و قیمت مورد نظر را درج می‌کنند و این وسایل را بدون واسطه می‌فروشند

کاهش قدرت خرید مشتریان

 رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان: به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، بازار امانت‌فروشی با رکود مواجه شده است. برخی از اقشار کم‌درآمد جامعه حتی برای خرید کالای دست‌دوم نیز ناتوان شده‌اند. از سوی دیگر مابه‌التفاوت قیمت اجناس نو و دست‌دوم به اندازه‌ای زیاد شده که کمتر کسی نسبت به فروش کالای دست دوم اقدام می‌کند