۰ نفر

ترکان: برخی نمایندگان در مجلس تجارت و دلالی می‌کردند

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۸:۴۰
کد خبر: 408663
ترکان: برخی نمایندگان در مجلس تجارت و دلالی می‌کردند

باتوجه به نزدیکی به زمان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ذره‌بین افکار عمومی، نخبگان و فعالان سیاسی روی نحوه چیدمان و تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان برای لیستی است که نهایتا توسط مردم باید انتخاب و وارد مجلس شوند.

  تفاوت این دوره با دوره‌های پیشین مجلس، شاید حساسیت‌های موجود در کشور از نظر اقتصادی و بحران‌هایی که تحریم‌ها از هر جهت بر زندگی مردم سایه انداخته است، باشد. می‌توان گفت صندوق‌های رای در این بازه از زمان نقش مهمی در تعیین شرایط کشور دارند. چراکه کرسی‌هایی که در مجلس توسط نمایندگان پر می‌شود و وضع قوانین مناسب با توجه به شرایط و خواسته‌های مردم می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در این راستا گفت‌وگویی با اکبر ترکان، مشاور پیشین رئیس‌جمهور داشته است که در ادامه می‌خوانید:

فکر می‌کنید انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی چه تفاوتی با دوره‌های پیشین داشته باشد؟

الگوی اصلاح‌طلب و اصولگرا و جناح بندی‌های سابق امروز معنای خود را از دست داده و باید در چارچوبی دیگر رقابت شکل بگیرد. رقابت بر مبنای ارائه روش‌های درست برای مقابله با چالش‌های محیطی شکل می‌گیرد و الگوی اصلاح‌طلب اصولگرا در این دوره دیگر پاسخگو نیست.

نمایندگان جدید بر چه موضوعاتی باید متمرکز باشند؟

در حوزه اقتصادی نیازمند تکیه به ظرفیت‌های داخلی هستیم، چون تحریم‌ها ادامه دارد و ممکن است کم یا زیاد شود اما فعلا بر سر جای خود باقی هستند. بنابراین برای اقتصاد کشور باید امروز توجهات ویِژه‌ای انجام دهیم. توجهات در صورتی امکان‌پذیر است که به دنبال توسعه صنایع معدنی برویم، توسعه صنایع معدنی باید یکی از محورهای اقتصادی این دوره باشد، دیگر حوزه‌ای که باید به آن بپردازیم اصلاح نظام مدیریت انرژی است، هرچه می‌گوییم مدیریت انرژی، مردم از افزایش قیمت واهمه پیدا می‌کنند، در صورتی که می‌توان بدون افزایش قیمت هم مصرف انرژی کشور را یک سوم پایین آورد. راندمان‌های ما باید به بالای 50 درصد برسد. ما در شبکه‌ها و خطوط انتقال برق هم اتلاف داریم. اصلاح نظام مدیریت انرژی کار بزرگی است که باید انجام شود، در مورد بعدی هم به توسعه صنایع مرتبط با نفت و گاز بپردازیم. در بخش صنعت حوزه دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، حوزه صنایع پتروشیمی است که نیمه تمام مانده‌اند و نیاز به راه حل دارند. توجه ما باید به سمتی باشد که تحریم‌ها فعلا ادامه دارند و ما با این شرایط باید اقتصاد را درمان کنیم.

روابط با کشورهای همسایه با توجه به تحریم‌های آمریکا تا چه حد امکان‌پذیر است؟

همکاری با همسایگان از موارد مهمی است که باید انجام شود؛ ایران 15همسایه دریایی و خشکی دارد که تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به آنها آسیب زیادی برساند. بخش کمی از داد و ستد ایران با همسایگان خود چه در خشکی و چه در دریا، تحت نفوذ ایالات متحده است، صرفا با یک اشاره آمریکا روابط تجاری ما با کشور‌های دیگر آسیب نمی‌بیند و ما از طریق بنادر در دریای خزر به دریای سیاه وصل هستیم و حوزه دریای سیاه شرکای تجاری خوبی برای داد و ستد با ایران هستند که اتفاقا تحت نفوذ آمریکا هم نیستند. ایران از طریق «آکتائو» از شمال به چین متصل است و تجارت ایران با چین می‌تواند از محور شمالی صورت بگیرد. کار با همسایگان از موضوعات مهمی است که در شرایط تحریم می‌تواند کمک شایانی به کشورکند. اگرچه چین و روسیه ملاحظاتی در مورد آمریکا دارند اما اینطور نیست که گوش به فرمان کامل آمریکا باشند و می‌توانند با ما روابط قوی‌تر از شرایط فعلی داشته باشند. هند در حال حاضر با سرعت خوبی رو به رشد است، آمریکا و چین در حال حاضر دارند در رتبه سوم اقتصاد جهان قرار می‌گیرند. هند می‌تواند محور دیگری برای بهبود روابط و اقتصاد خارجی ما باشد. بنابراین باید در اقتصاد خارجی و روابط بین‌الملل که در مرحله اول همسایگان هستند و در مرحله دوم هم چین، روسیه و هند قرار دارند، تلاش بیشتری داشته باشیم. این کشور‌ها در روابط تجاری تجاری با ایران می‌توانند سهم بالایی را عهده‌دار شوند.

مهم‌ترین ضعف نمایندگان در این دوره از مجلس چه مواردی است؟

نماینده‌هایی که این دوره می‌خواهند به مجلس وارد شوند باید بتوانند در حوزه‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردم به نظام کمک کنند. تعدادی از نماینده‌ها هم هستند که در دوره‌های پیشین مجلس کارنامه خوبی از خود ارائه ندادند به‌طوری که دائما مشغول داد و ستد‌های تجاری و دلالی بودند.

به نظر شما نظارت شورای نگهبان می‌تواند به طور کامل جلوی ورود این افراد را که شما دلال می‌خوانید به مجلس بگیرد؟

من از همین جا از شورای نگهبان خواهش می‌کنم، نمایندگانی که حتی سهوا در روابط تجاری و دلالی لغزیدند تایید صلاحیت نشوند و راه ورود دوباره آنها را به مجلس ببندد. هر کسی که لغزیده باید برود و کوچک و بزرگ و جناح و گروه نمی‌شناسد. ما دو دسته سوء مدیریت و سوء نیت داریم. به‌عنوان مثال فردی در مدیریت خود خطا کرده باشد می‌توان از سوء مدیریت گذشت کنیم اما به هیچ عنوان نباید از سوء نیت گذشت کرد، از هیچ سوء نیتی نباید چشم پوشی شود. اگر نماینده‌ای را می‌شناسیم و می‌دانیم او سوء نیت در مورد مسائل کشور دارد و از قدرت نمایندگی برای روابط غلط استفاده کرده، نباید به هیچ عنوان شرایط را برای ورود دوباره این نماینده به مجلس فراهم کنیم. درواقع با نمایندگانی که سوء نیت دارند باید مستقل از اینکه خط آنها چیست؟ با آنها رفتار شود، اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی ندارد، هرکسی لغزیده باید برود تا بتوانیم در این مسیر از خون شهدا پاسداری کنیم. من از هردو جناح افرادی را سراغ دارم که بر سر مسائل و منافع کشور دلالی می‌کنند و لغزیده‌اند.

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت این افراد چگونه باید عمل کند؟

نامه‌های برخی از نماینده‌ها هنوز روی میز من است، در این نامه‌ها افرادی را معرفی کرده‌اند برای مدیریت و کارهای مختلف. نامه‌هایی از نمایندگان دارم که در کارهای اقتصادی منطقه خود دخالت کرده‌اند و این نمایندگان نباید باز هم به مجلس وارد شوند. شورای نگهبان دستش پر از این نامه‌هاست، ما نباید به هیچ عنوان اصطلاح خودی و غیرخودی به کار ببریم و در بررسی خطا هیچ اصلاح‌طلب و اصولگرایی وجود ندارد. هرکسی که لغزیده است جایی در مجلس ندارد.