۰ نفر

رشد مشاغل خدماتی، کلید کاهش نرخ بیکاری

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۹:۰۳
کد خبر: 408627
رشد مشاغل خدماتی، کلید کاهش نرخ بیکاری

آمار منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در پاییز امسال 1.2درصد کاهش یافته است که 0.2درصد آن مربوط به کاهش درصد مشارکت و 1درصد آن مستقیما به کاهش بیکاری مربوط است.

شاید این سوال به وجود بیاید که با وجود وضعیت اقتصادی پیش آمده در کشور چگونه نرخ بیکاری در حال کاهش است؟ اما باید بررسی کرد که بیشترین سهم اشتغال مربوط به کدام بخش است و این مشاغلی که دارد بیشتر می‌شود از جنس مشاغل بلندمدت و پایدار است که برای آن حق بیمه رد می‌شود یا از جنس مشاغل زیرزمینی و غیررسمی؟ درست است که آمارها می‌گویند حق بیمه‌ها در حال کاهش است اما حق بیمه‌ها مروبط به مشاغل رسمی است و به نظر می‌رسد آنچه ما با آن مواجه هستیم افزایش و رشد مشاغل غیررسمی است.

باید دقت کرد در اقتصاد مردم بیکار نمی‌مانند یعنی صبر نمی‌کنند که دولت به داد آن‌ها برسد و از آنجایی که در پاییز امسال بیشتر سهم اشتغال مربوط به بخش خدمات با 50درصد بوده است به نظر می‌رسد اشتغال های غیررسمی مربوط به بخش‌های خدمات از جمله خدمات پلتفرم‌هایی مثل از اسنپ، تپسی تا الوپیک و .. بیشتر شده است.

 اتفاقا در دنیا هم این پلتفرم ها دارند نقش بسیار جدی در کارآفرینی ایجاد می‌کنند و ماهیت دنیای اشتغال دارد عوض می‌شود و به سمت پلتفرم‌ها و مشاغل کوتاه مدت می‌رود به نحوی که بستری را برای افراد فراهم کند تا با استفاده از مهارت‌های خود با مشتریان ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها خدماتی ارائه دهند.

متاسفانه سیستم اشتغال و قوانین اشتغال در کشور ما نگاهی سنتی دارد که بر اساس ان اگر کسی قراردادی را ببندد باید سال‌های سال در همان کار مشغول باشد. برای مثال شما می‌بینید که پدران ما 65سال مشغول کاربودند و تنها سه شغل عوض کردند اما الان جوانانی را می‌بینیم که تنها با 3 یا 4 سال سابقه کار 2 یا 3 شغل عوض کرده‌اند.

این رشد اشتغال به دلیل این است که مشاغل غیررسمی دارند بیشتر می‌شوند و متاسفانه ما قوانینی که بتوانیم با کمک آن ها به تحرک یا گردش این بخش بکنیم را نداریم و حتی برنامه ریزی ما هم به گونه‌ای نیست که بخواهیم به بخش خدمات که اتفاقا بخش اشتغال‌زایی هم هست کمک کنیم و به آن بی توجه هستیم.

به نظر می‌رسد بخش خدمات دارد رشد جدی می‌کند زیرا سال 91 هم همینطور بوده است البته بخش‌هایی مثل کشاورزی وقتی نرخ ارز تفاوت جدی داشته باشد شروع به رشد می‌کنند و پاییز هم فصلی است که اشتغال در آن بیشتر می‌شود اما با این حل نباید از اهمیت بخش خدمات و وضع قوانینی برای بهبود شرایط کار در آن چشم‌پوشی کرد.

 *کارشناس اقتصادی