۰ نفر

نرخ بیکاری 1.2درصد کاهش یافت

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۶:۵۰
کد خبر: 407194
نرخ بیکاری 1.2درصد کاهش یافت

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار که از سوی مرکز آمار ایران در پاییز سال ١٣٩٨ منتشر شد، نشان می‌دهد روند تغییرات نرخ بیکاری در فصل پاییز امسال به نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧ معادل 0.2 درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این در حالی است که بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر ١٠,٦ درصد از جمعیت فعال، اعلام شده است. درپاییز ١٣٩٨، به میزان ٤٤,٣ درصد جمعیت

١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) 0.2 درصد کاهش داشته است.

خدمات پیشی گرفت

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٤٤٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٧٢ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که درپاییز ١٣٩٨، بخش خدمات با ٥٠,٠ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢,٩ درصد و کشاورزی با 17.1 درصد قرار دارند. در بخش دیگری از این گزارش به نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله اشاره شده که حاکی از آن است که ٢٥,٨ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند.

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) 1.2 درصد کاهش یافته است.

 بررسی نرخ بیکاری جوانان ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز ١٣٩٨، 17.9 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد حکایت از آن دارد که این نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٧، به میزان 1.4 درصد کاهش یافته است.

آماده باش برای کار

همچنین سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیشتر گویای آن است که در پاییز ١٣٩٨، ١٠,٦ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 36.5 درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند. سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که 10.6 درصد از جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط رو ستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم ا شتغال ناقص در پاییز 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.1 درصد کاهش پیدا کرده است. در پاییز 1398 سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 43.3 درصد بوده است.

این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 2.6 درصد افزایش داشته است. در همین فصل سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 24.4 درصد گزارش شد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.5 درصد افزایش داشته است.

بیشتر از استاندارد کار می‌کنند

نکته قابل توجه آنکه سهم شاغلان 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد، 36.5 درصد از شاغلان، به‌طور معمول، 49 ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می کنند. این شاخص نسبت به‌فصل مشابه سال قبل هیچ‌گونه تغییری نداشته است.

در نهایت می‌توان گفت نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله وبیشتر نشان می‌دهد که 10.6 در صد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. این نرخ در پاییز 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش 1.2 درصدی را تجربه کرده است.