۰ نفر

شهادت سردار بازارهای جهانی را آشفته کرد

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵
کد خبر: 407040
شهادت سردار بازارهای جهانی را آشفته کرد

دیروز به‌دنبال انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، قیمت نفت 4درصد و طلا 1.2درصد رشد کرد و ارزش دلار آمریکا دربرابر سایر ارزهای جهانی کاهش یافت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  انتشارخبرحمله آمریکا در بغداد و شهادت سردار قاسم سلیمانی، نگرانی از تشدید تنش نظامی در خاورمیانه و خلیج‌فارس را افزایش داد و همین موضوع موجی از التهاب را در بازار‌های جهانی ایجاد کرد؛ به‌طوری که تحت‌تأثیر این رویداد قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و تا لحظه تنظیم این گزارش با 4درصد رشد به مرز 70دلار نزدیک شد. قیمت هر اونس طلای جهانی هم با 22دلار افزایش معادل 1.5درصد رشد کرد و به 1553دلار رسید.پلاتین و پالادیوم نیزبه ترتیب با 3 و 5دلار افزایش به 981 و1946دلار در هر انس رسیدند. نقره نیز با یک‌درصد رشد مواجه شد.پیش از این هنگام حمله نیروهای مقاومت و ارتش یمن به 2پالایشگاه عربستان، بازارهای جهانی نفت و طلا با چنین جهش‌هایی روبه‌رو شده بودند.

برخی خبر‌ها نشان می‌دهد تحت‌تأثیر افزایش تنش‌ها، سفارت آمریکا از شهروندان این کشور خواست فوری عراق را ترک کنند و شرکت‌های نفتی آمریکایی در حال تخلیه کارمندان دارای تابعیت ایالات متحده از تأسیسات بصره عراق هستند.

همچنین وزارت خارجه هلند از اتباع خود خواست که عراق را ترک کنند. رویترز در همین رابطه به نقل از برخی منابع اعلام کرد، شرکت‌های نفتی خارجی ده‌ها تن از کارکنان دارای تابعیت آمریکا را از بصره عراق خارج کرده‌اند و شرکت‌های نفتی اروپایی فعال در بصره، در حال تخلیه کارکنان خود از میادین نفتی این منطقه از طریق فرودگاه بصره هستند. برخی منابع خبری پیش‌بینی می‌کنند درصورت تشدید تنش‌ها احتمال رشد قیمت نفت تا مرز 80دلار هم وجود دارد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در آسیا پاسیفیک درباره افزایش تنش‌ها گفت: دیروز تازه روز سوم از سال جدید بود که یک بحران ژئوپلیتیک بر سر راه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. چطور ممکن است ایرانی‌ها پاسخ این اقدام را ندهند؟ تاسیسات نفتی و نفتکش‌ها نخستین چیزی بودند که به ذهن من رسیدند.

کاهش ارزش جهانی دلار

همزمان با افزایش ناآرامی‌ها و رشد قیمت نفت و طلا در بازار‌های جهانی، شاخص دلار در بازار‌های جهانی هم با افت مواجه شد و در مقابل ارزش ارزهای امنی مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس به بالاترین حد خود در ماه‌های اخیر رسید، ‌طوری‌که ارزش ین در برابر دلار نیم درصد تقویت شد و فرانک سوئیس نیز که جزو دیگر ارزهای امن جهان محسوب می‌شود با رسیدن به سطح ۱.۰۸ دربرابر دلار، در بالاترین ارزش 4‌ماه اخیر خود دادوستد شد.

همگام با این رویداد ارزش معاملات آتی در بورس نیویورک هم با افت مواجه شد؛ ضمن اینکه شاخص‌های اس‌اندپی و داوجونز هم تا لحظه تنظیم این گزارش با نزول یک‌درصدی مواجه شده بودند. شاخص نزدیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار سهام در وال‌استریت نیز با 1.2درصد افت مواجه شد. اغلب بازار‌های سهام در سراسر دنیا ازجمله شرق آسیا به این موضوع واکنش نشان و با نزول به‌کار خود پایان دادند.

رشد قیمت دلاردر بازار داخلی

با وجود افت ارزش ذاتی دلار در سطح جهان دیروز قیمت هردلارآمریکا در بازارآزاد تهران تحت‌تأثیر افزایش نگرانی از تشدید تنش‌ها با رشد مواجه شد و ظرف چند ساعت دست‌کم 8.5درصد رشد کرد. قیمت دلار آمریکا در روز پنجشنبه در سطح 13هزار تومان مبادله شده بود، اما در مبادلات دیروز جمعه یکباره با یک جهش هزار تومانی تا 14هزارو 200تومان پیشروی کرد و در ساعات پایانی روز به  روز محدوده 14هزار تومان بازگشت.

بانک مرکزی هنوز به موضوع افزایش قیمت دلار واکنش نشان نداده، اما به باور تحلیلگران درصورت کاهش فضای هیجانی و افزایش عرضه دلار در روزهای آینده احتمالا از التهاب بازار دلار در بازارهای داخلی کاسته خواهد شد؛ با این حال تحلیلگران بر این باورند که کاهش قیمت دلار وابسته به تحولات سیاسی و واکنش احتمالی ایران در روز‌های آینده است.

نگرانی از معاملات امروز بورس

شهادت سردار قاسم سلیمانی فضای رسانه‌های داخلی و خارجی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد، به‌طوری که دیروز به غیراز خبرگزاری‌های داخلی اغلب خبرگزاری‌های مطرح دنیا بخش عمده خبرهای خود را به این موضوع و حواشی آن اختصاص دادند. انتشار گسترده این خبر در پهنه جهانی و پرداخت به حواشی این رویداد و گمانه زنی نسبت به افزایش تنش‌ها به‌ویژه در میان خبرگزاری‌های خارجی، نگرانی‌ها را نسبت به پیامد‌های این رویداد ناگوار در میان اهالی بازار سرمایه افزایش داده؛ به‌طوری‌که از دیروز برخی سهامداران در واکنش به سقوط احتمالی شاخص بورس با استناد به دستورالعمل‌های بازار سرمایه خواستار تعطیلی 3 روزه بورس شدند. براساس این دستورالعمل‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است درصورت وقوع شرایط اضطراری و برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران دستور تعطیلی یا توقف معاملات بورس را به‌مدت 3روز صادر کند.

برخی فعالان بازار سرمایه معتقد بودند؛ ممکن است این رویداد روی معاملات بورس در روز جاری اثر منفی برجای بگذارد؛ با این حال سینا سلیمانی یک تحلیلگر بازار سرمایه در همین رابطه درکانال شخصی خود نوشت: ساده لوحانه است اگر ریسکی را که بازارسهام ایران درمورد شلیک به پهپاد آمریکایی متحمل شد؛ با ریسکی که بازار در واقعه شهادت سردار قاسم سلیمانی متحمل خواهد شد متفاوت بدانیم.

او با بیان اینکه اگر جنس این 2 رویداد را متفاوت بدانیم؛ یعنی دچار تورم شده‌ایم تأکیدکرد: سقوط پهپاد آمریکایی از موضع قدرت بود، اما شهادت قاسم سلیمانی از موضع درد و رنج و احساس است. با این حال در دل هر 2 رویداد ریسک تنش وجود دارد و بازار‌های مالی به هر 2رویداد واکنش نشان می‌دهد.

این تحلیلگراضافه کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که ریسک کدام رویداد بیشتر است، اما به‌عنوان یک تحلیلگر مالی اقتصادی باید ریسک را بسنجیم و بازارهای مالی هم این ریسک را کمی‌سازی می‌کنند و در نهایت در قیمت منعکس می‌کنند.

او با بیان اینکه ریسک با واقعه تفاوت دارد و ریسک به‌معنای اطمینان نداشتن است تأکید کرد: اگر تنش سیاسی اتفاق بیفتد نه فقط سهام، بلکه سایر دارایی‌ها هم برای سرمایه‌گذاری به درد کسی نخواهد خورد.

با این حال شاهین چراغی، عضو شورای بورس درباره درخواست برخی سهامداران مبنی بر تعطیلی 3روزه معاملات بازار سهام به‌دلیل شهادت سردار قاسم سلیمانی واکنش نشان داد و اعلام کرد: شنبه روز حمایت و‌صیانت فعالان بازار سرمایه برای ادای دین به سردار رشید اسلام است. سردار رشید اسلام، قاسم سلیمانی برایندی از یک تفکر و نهضت فکری است؛ بنابراین در طول سال‌های گذشته ما با حوادثی این‌چنینی مواجه بوده‌ایم، شهادت شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید مفتح و... همه از این‌نوع حوادث بوده است.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی با دشمنان به‌سر می‌بریم باید هوشمندانه عمل کنیم و‌ ریسکی‌‌مضاعفی را به بازار تحمیل نکنیم. تعطیلی بازارهای مالی می‌تواند امکان سوء استفاده تبلیغاتی را برای دشمنان فراهم‌ کند. مدیران سرمایه‌گذاری‌ها ، صندوق‌ها و کارگزاران به‌خوبی می‌دانند شنبه روز صیانت از سرمایه‌های کشور است و باید از کیان کشور و‌ بازار سرمایه دفاع کنند.