۰ نفر

رابطه فساد با درآمدهای مالیاتی چیست؟

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۰:۱۴
کد خبر: 406476
رابطه فساد با درآمدهای مالیاتی چیست؟

آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که کشورهای فاسد، درآمد مالیاتی کمتری دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «هزینه‌های فساد عمیق است. دلارهایی که شما به عنوان مالیات پرداخت می‌کنید، به راه‌های مختلفی گم می‌شوند و به جای آنکه به مدرسه‌ها، جاده‌ها و بیمارستان‌ها برسد؛ سر از جیب‌های برخی افراد در می‌آورد.» صندوق بین‌المللی پول در گزارشی درباره فساد چنین می‌نویسد.

بر اساس این گزارش، این روند نه تنها برای مردم بلکه برای دولت‌ها هم آسیب جدی دارد و توان دولت‌ها برای کمک به رشد اقتصاد و انتفاع تمام شهروندان را کاهش می‌دهد.

هیچ کشوری در برابر فساد ایمن نیست. صندوق بین‌المللی پول داده‌های اقتصادی ۱۸۰ کشور جهان را تحلیل کرده و دریافته است که هرچه یک کشور فاسدتر باشد، درآمد مالیاتی آن کمتر است. چرا که مردم به جای مالیات دادن، رشوه می‌دهند. از یک طرف آن‌ها به مامورهای مالیاتی، رشوه می‌دهند و از طرف دیگر وقتی مردم باور داشته باشند که دولت‌شان فاسد است؛ به راه‌های مختلف از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

نمودار زیر نشان می‌دهد در کشورهایی که با سطح اقتصادی برابر، کمترین میزان فساد در آن‌ها وجود دارد، درآمدهای مالیاتی به اندازه ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی بیشتر از کشورهایی است که بالاترین سطح فساد را دارند.