۰ نفر

چهره جدید تورم در سفره خانوارها

۹ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبر: 405823
چهره جدید تورم در سفره خانوارها

آمارها نشان می‌دهد قیمت 4محصول از اقلام اصلی خوراکی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی یعنی گوجه‌فرنگی، خیار، پیاز و سیب‌زمینی در یک سال گذشته و همینطور یک‌ماه گذشته با بیشترین رشد مواجه بوده، طبق این اطلاعات فقط قیمت گوجه‌فرنگی در یک‌ماه گذشته 171درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، عصای جادویی دلار 4200تومانی برعکس عمل می‌کند؛ به‌طوری که طبق گزارش‌های مرکز آمار بیشترین مقدار تورم مربوط به تورم خوراکی‌هاست؛ درحالی‌که بخش اصلی فهرست کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز 4200تومانی شامل محصولات کشاورزی، دامی، نهاده‌های کشاورزی و نهاده‌های دامی است. بهانه دولت برای اختصاص ارز 4200تومانی به کالاهای اساسی این است که قیمت آنها افزایش نیابد، اما اطلاعات آماری نشان می‌دهد اتفاقا بیشترین رشد قیمت مربوط به همین کالاهاست. این آمار اثبات می‌کند دلار 4200تومانی صرفا محلی برای توزیع رانت است زیرا بخش اصلی فهرست کالاهای اساسی مربوط به محصولات خوراکی و دامی است و براساس بررسی‌هایی که برخی نمایندگان مجلس به تازگی انجام داده‌اند 70درصد این نوع ارز را وزارت جهاد کشاورزی دریافت می‌کند تا مانع افزایش قیمت مواد خوراکی و غذایی به‌عنوان کالاهای اساسی شود. بخش اصلی فهرست کالاهای اساسی را محصولاتی مانند کود شیمیایی، سموم، بذر، برنج خارجی، چای خارجی، دارو‌های دامی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، جو، ذرت، سموم شیمیایی، شکر، انواع روغن خوراکی یا انواع حبوب شامل نخود، لوبیا، لپه و عدس تشکیل می‌دهد.

رشد شدید اقلام اصلی سبد غذایی

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در آذر‌ماه امسال با بیشترین رشد مواجه بوده و با 171درصد افزایش از 3700تومان در آبان‌ماه به 10هزارو 760تومان درآذر‌ماه رسیده است؛ در عین حال اطلاعات مرکز آمار تأکید می‌کند قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در آذر‌ماه حتی به 14هزار و 150تومان هم رسیده بود، اما به‌طور میانگین قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در این‌ ماه 10هزار و 760تومان به مردم فروخته شده است.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد یک سال قبل مردم همین کالا را 107درصد ارزان‌تر از امسال یعنی به قیمت 5200تومان خریداری می‌کردند.

بعد از گوجه‌فرنگی پیاز با بیشترین رشد قیمت در ماه گذشته روبه‌رو بوده است. قیمت هر کیلو پیاز با 24.5درصد رشد به‌طور میانگین به 3990تومان رسیده و حتی در برخی مناطق هر کیلو پیاز حتی به قیمت 6100تومان هم فروخته شده است. سال قبل در همین دوره مردم هر کیلو پیاز را 2600تومان می‌خریدند. این یعنی اینکه قیمت هر کیلو پیاز در یک سال گذشته 52درصد افزایش یافته است.

خیار و سیب‌زمینی 2 قلم کالای اساسی دیگر است که با بیشترین رشد قیمت مواجه شده‌اند. قیمت هرکیلو خیار به‌عنوان یک کالای مهم در خانه ایرانی‌ها‌ ماه قبل 14درصد و هر کیلو سیب‌زمینی به‌عنوان یک خوراکی اصلی در سفره ایرانی‌ها 7.6درصد افزایش یافته است. قیمت هر کیلو خیار درآذرماه امسال به 6500تومان و هر کیلو سیب‌زمینی به 4هزار تومان رسید. قیمت هر کیلو خیار یک سال پیش 4200تومان بود، اما در هفته‌های گذشته قیمت آن حتی به 8200تومان هم رسید. هر کیلو سیب‌زمینی هم پارسال دقیقا در همین روز‌ها 2900تومان بود، اما چند هفته پیش در برخی مناطق تهران به قیمت هر کیلو5800تومان هم فروخته شد. این نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در یک سال گذشته دست‌کم 37.5درصد رشدکرده است.

رشد شدید قیمت چای خارجی

اطلاعات مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد قیمت یک بسته چای خارجی نیم‌کیلویی در یک سال گذشته 86درصد افزایش یافته و از 31هزار و 150تومان به 58هزار تومان رسیده است.‌ ماه قبل برخی شهروندان برای خرید یک بسته چای نیم‌کیلویی خارجی حتی مبلغ 68هزار تومان هم پرداخت کرده‌اند. از دیگر اقلام خوراکی که در یک سال گذشته با رشد زیادی مواجه شده‌اند می‌توان به برنج ایرانی، گوشت گوسفند، شکر و حتی شیرپاستوریزه اشاره کرد. شهروندان ایران امسال قیمت هر کدام از این کالاها را بین 40تا 46درصد گران‌تر از سال قبل خریداری می‌کنند. همه این آمارها تأیید می‌کند که تورم بخش خوراکی‌ها در یک سال گذشته بسیار شدید بوده است.