۰ نفر

درست دیدید، دوباره چک نکنید!

۹ دی ۱۳۹۸، ۶:۴۴
کد خبر: 405701
درست دیدید، دوباره چک نکنید!

شما هم مثل من هستید؟ طی چند وقت اخیر، هر زمان از فروشگاه یا مغازه‌ای خرید می‌کنم مرتب قیمت کالاها را با فاکتور چک می‌کنم که مبادا متصدی فروشگاه، موقع محاسبه اشتباه کرده باشد. مثلاً بارکد یک کالا را دو بار وارد کرده باشد یا قیمت‌ها را اشتباهی زده باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با اینکه احتمال این اتفاق‌ها خیلی کم و بعضاً نادر است، اما تا حالا نشده، بعد از خرید قیمت روی کالا را با نرخ فاکتور و حتی محاسبه درصدهای تخفیف، محاسبه نکنم. محاسبه گری من از زمانی رخ داده که قیمت انواع کالاها بالا رفته است.

اوایل که دچار چنین وسواسی شده بودم، فکر می‌کردم فقط من این‌گونه پیگیر فاکتورها هستم. اما دیروز وقتی از یک فروشگاه زنجیره‌ای خارج شدم، دیدم خانمی هم مشغول چک کردن کالاها با فاکتور است.

پرسیدم که شما هم مثل من هستید؟ تصور می‌کنید اشتباهی در خریدتان اتفاق افتاده است؟ در جواب گفت: بله، چند قلم کالا خریدم و قیمت آن 104 هزار تومان شد، دارم فاکتور را نگاه می‌کنم که چه چیزی اشتباه شده است که گویا اشتباهی هم رخ نداده است. طی این مدت هر بار که قیمت‌ها را چک کردم هیچ مشکلی ندیدم. از آنجا که این مشکل در زندگی خیلی از شهروندان بروز کرده است با برخی از کارشناسان صحبت کردیم و آنها راهکارهایی را توصیه کردند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

1-اولین نکته این است که موقع خرید به صورت ذهنی، دستی یا با تلفن همراه قیمت کالا را وارد کنید، در این صورت حدود خرید دستتان می‌آید و متوجه می‌شوید وقتی به صندوق می‌رسید چقدر پول باید پرداخت کنید. البته در چنین شرایطی برای اینکه فروشگاه‌ها تخفیف می‌دهند، قیمت نهایی از محاسبه شما پایین‌تر است.

2-از آنجا که قیمت کالاها گران شده و همین امر موجب شده است که مردم نسبت به خریدهای صورت گرفته احساس خطا در محاسبه داشته باشند، از این‌رو توصیه می‌شود، سراغ کالاهایی بروید که به آنها تخفیف خورده است. در این صورت سبد کالای شما ارزان‌تر تمام می‌شود.

3-نکته دیگری که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند این است که دیگر فاکتورها را چک نکنید، چرا که این امر دسترسی خرید شما را بیشتر خواهد کرد و همواره از خریدهایی که انجام شده احساس نارضایتی می‌کنید. ممنوعیت در دیدن فاکتورها می‌تواند بهترین راهکار باشد.

4-راهکار دیگری که کارشناسان به آن پرداختند این است که خرید از فروشگاه‌ها به صورت متناوب باشد، خریدهای کلی و ماهیانه نمی‌تواند از استرس‌ها بکاهد. قیمت‌هایی که در فاکتور می‌آید اگر کم باشد مشکل و نگرانی ایجاد نمی‌کند اما در خریدهای کلی مردم با قیمت‌های یک میلیون تومان و حتی بالاتر روبه‌رو می‌شوند.

5-خرید کالاهای ضروری هم دیگر راهکاری است که توصیه می‌شود. کارشناسان مطرح کردند در شرایطی که قیمت کالاها با جیب خانوارها هماهنگ نیست، خرید کالاهای ضروری بهترین راهکار برای مدیریت خرید و کاهش قیمت‌ها در فاکتورهای دریافتی از فروشگاه‌هاست.