۰ نفر

پیامک سازان!

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۹
کد خبر: 405556
پیامک سازان!

«چه کسانی و چگونه متن پیامک‌های سازماندهی‌شده برای نمایندگان را می‌نویسند؟» سؤالی است که هر زمانی که موجی از پیامک‌ها تصمیم مجلس را نشانه می‌گیرد مطرح می‌شود؛ اینکه این افراد چه کسانی هستند و چگونه سازماندهی می‌شوند، موضوعی بود که در 2 روز گذشته با داغ شدن سیل پیامک‌ها این بار در نقد لایحه بودجه99 به نمایندگان مجددا مطرح شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، نخستین‌بار اما در بحث تصویب لوایح چهارگانه بود که بحث پیامک‌ها  خبرساز شد. هرچه احتمال پیوستن ایران به گروه اقدام مالی یا FATF   بیشتر می‌شود شیب و ادبیات پیامک‌ها تندتر می‌شد؛ در نهایت اینکه نمایندگان در زمان اصرار بر سر تصویب لایحه CFT، از تعدد پیام‌هایی که به شماره‌های همراه‌شان ارسال می‌شد به ستوه آمده بودند، پیامک‌هایی با ادبیات تند و گزنده که به‌گفته محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید جنبه نفرین داشتند و هدفشان ترساندن نمایندگان از تصویب لوایح مرتبط بود.

همصدایی نمایندگان مشهد با این دست پیامک‌ها و راهپیمایی‌هایشان در صحن علنی مجلس از یک‌سو و پیش‌شماره‌های پیامک‌های ارسال شده از سوی دیگر 2نکته‌ای بود که از سازماندهی پیامک‌ها در مشهد خبر می‌داد؛ چنانکه چندصباحی بعد محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ایران درخصوص منبع پیامک‌های ارسالی FATF  به نمایندگان مجلس این کشور گفت: «فردی که پیامک‌های فوق را برای نمایندگان مجلس ایران می‌فرستد، خلیل موحد است که در دوره پیشین شوراهای شهر و روستا عضو شورای شهر مشهد بوده و در حسینیه‌ای در مشهد مشغول فعالیت است و آشکارا اعلام کرده که کار آنها بوده و مسئله پنهانی نبوده است.»

داستان ارسال پیامک‌ها که در حمایت از یک تفکر سیاسی است و تلویحا در این جریان نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد بعد از FATF در تدوین لایحه منع خشونت زنان و ممانعت از کودک همسری و افزایش سن ازدواج دختران به بالای 18سال ادامه یافت و نمایندگان موافق این 2ایده را  ترغیب، تشویق و تهدید به رد لوایح و طرح‌های مذکور کرد. حالا هم که زمان بودجه‌نویسی است بحث مخالفت با بودجه و رد کلیات این لایحه از سوی مجلس، خواست این جریان است، درخواستی که نخستین چراغ سبزهای آن در نشست لیدر جریان پایداری کلید خورد و از طریق نماینده این جریان در مجلس با شایعه‌سازی درمورد تهدید روحانی به استعفا درصورت رد کلیات لایحه بودجه آن هم به نقل از معاون رئیس‌جمهور استمرار یافت. نکته جالب این است که در هر سه مورد مشابه و حتی مورد اخیر یعنی بررسی لایحه بودجه، آنالیز دقیقی از رأی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع موضوع صورت می‌گیرد و اولویت با ترغیب ممتنع‌ها به مخالفت و توجیه موافقان به تصمیم اشتباهشان است، این در حالی است که شمار نمایندگان وابسته به این طیف در بهارستان به 60 نفر هم نمی‌رسد و اکثریت مجلس در اختیار جریاناتی است که در مقابل هیاهوسازی‌های این طیف قرار دارند.  اینکه این جریان چگونه بدنه اجتماعی‌اش را قانع به حمایت پیامکی و برجسته کردن خواسته‌های خود می‌کند موضوعی است که در پی جواب آن بر آمدیم؛ در همین راستا با شماره‌های ارسال‌کننده این پیامک‌ها تماس گرفتیم و از چند و چون تهیه آن باخبر شدیم، پر تکرارترین پاسخ اما در دو بعد تعریف می‌شود اول هماهنگی در فضای مجازی از طریق خرده اطلاعات و بازنشر شماره نمایندگان، دیگری هماهنگی پشت فضای مجازی و در تشکل‌های همسو با خاستگاه سیاسی این پیامک‌ها همچون قرارگاه شهید احمدی‌روشن در سراسر کشور. در زیر دو نمونه از گفت‌وگوها با ارسال‌کننده پیامک‌ها  را به نمایندگان می‌خوانید.

   بر اساس تحلیل چند کارشناس تصمیم گرفتیم

شماره شما جزو شماره‌هایی است که به نمایندگان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ارسال شده است؟ چند ساله هستید و ساکن کدام شهرید و به چه شغلی اشتغال دارید؟

دانشجوی 22ساله هستم.

 هدفتان از ارسال این دست پیامک‌ها به نمایندگان مجلس چیست؟

این کاری بود که بچه‌های استان سمنان انجام دادند، ما برای اثر‌گذاری تصمیم گرفتیم نقاط ضعف بودجه را آشکار کنیم چرا که براساس تحقیقاتی که بچه‌ها انجام داده بودند به این نتیجه رسیدیم که لایحه بودجه برای کشور و برای مردم مفید نیست.

 سطح تحقیقات شما چیست؟

بچه‌ها از طریق تحلیل چند کارشناس به این نتیجه رسیدند و ما براساس تحقیقاتمان فهمیدیم این بودجه برازنده کشور نیست.این یک قراری بود که دوستانمان در قرارگاه شهید احمدی‌روشن در سراسر کشور به این نتیجه رسیدند که ما باید در این زمینه نظراتمان را بگوییم. 

 سطح کارشناسان شما چیست؟

صاحب‌نظران اقتصادی، نمایندگان مجلس و استادان دانشگاه همه هستند.

 اسامی آنها را می‌توانید بگویید؟

خیر، چون ما نظر کارشناسانه خودمان را تهیه کرده‌ایم.

متن پیام‌ها را چگونه تهیه کردید؟

بعد از نشست‌های کارشناسانه هریک از بچه‌ها با توجه به نواقصی که در کار می‌دیدند متنی را تهیه کردند. متن پیام‌ها اصلا واحد نبود و بدون توهین و اهانت به نمایندگان ارسال شده است. البته نه برای همه نمایندگان بلکه برای اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه که می‌دانستیم رأیشان به لایحه موافق یا ممتنع است ارسال کردیم.

 گفتید که بدون توهین متن پیام‌ها را تنظیم کردید. آیا انتقاداتی که سر ماجرای پیامک‌های FATF شکل گرفت سبب شد شما و دوستانتان تغییر مسیر بدهید؟

ما در زمینه FATF   هم هیچ توهینی نکردیم و شاید برخی توهین کرده باشند اما این دلیل نمی‌شود که این سبک بچه‌های قرارگاه باشد.

 چطور متوجه شدید که کدام نماینده موافق یا مخالف لایحه است؟

اینها را دوستان ما در قرارگاه خودشان فهمیده بودند و به ما اطلاع دادند.

شماره نماینده‌ها را چطور به‌دست آوردید؟

شماره نمایندگان قبل‌تر سر موضوعات مختلف در فضای مجازی منتشر شده بود که ما بتوانیم فشار پیامکی بیاوریم.

 به فشار پیامکی اشاره کردید.  قبل از بودجه هم از طریق پیامک نظرتان را به نمایندگان منتقل کرده بودید؟

نه‌تنها ما قشر دانشجو بلکه تعداد کثیری از عامه مردم در موضوعات مهمی چون FATF از طریق پیامک نظراتشان را به نماینده‌ها ارائه کرده بودند، سر آن قضایا هم شماره نمایندگان در شبکه‌های مجازی دست به‌دست شد و در دسترس همه قرار گرفت.

 به‌نظرتان فشار پیامکی مؤثر واقع شده است؟

درمورد FATF   تاحدودی اما در بحث بودجه ما مطمئن هستیم که موفق شدیم نظر چند نماینده را که مثبت بود تغییر بدهیم.

 

گفت و گوی 2

عضو تشکل  خاصی نیستیم

پیامک‌ها و شماره تماس نمایندگان را در گروه‌ها می‌گذارند و می‌گویند به نماینده شهرتان پیامک دهید. پیش شماره همراه شما 0917 است. در کدام شهر زندگی می‌کنید؟

من در شیراز زندگی می‌کنم.

 صاحب این خط خودتان هستید؟

بله.

 از این شماره پیامک‌هایی برای نمایندگان ارسال شده، هدف‌تان از ارسال این پیامک‌ها در مخالفت با بودجه چه بوده است؟

دخترم این پیامک‌ها را می‌فرستد او در انجمن‌های دانشجویی فعال است و خودم هم البته موافق نظرش هستم.

 متن پیامک‌ها را هم دخترتان می‌نویسد؟

گاهی اوقات خودم اما اغلب دخترم می‌نویسد.

 شماره‌ها را چگونه تهیه می‌کنید؟

با دخترم صحبت کنید. (گوشی را به دخترش می‌دهد) 

 چند ساله هستید و به چه کاری اشتغال دارید؟

22ساله‌ام و دانشجو هستم.

شما شیرازی هستید، اما پیامک را برای نماینده‌ای ارسال کرده‌اید که نماینده شهر شما نیست؟

بله. این پیامک آخر را ما برای اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ارسال کردیم.

 شماره‌ها را چگونه تهیه کردید؟

شماره‌ها همه جا هست‌، لازم نیست تهیه کنیم.

 شماره‌ها کجا در دستر س شماست؟

من شماره‌های نمایندگان را خیلی وقت است دارم، در گروه‌ها و کانال‌ها شماره بیشتر نمایندگان در دسترس مردم هست؛ نیازی به گشتن و تهیه آن نیست.

 اشاره کردید قبل‌تر هم این دست پیامک را ارسال کرده بودید. در کدام موضوعات بوده؟

بله، ‌یکی از مواردش FATF  بود.

 چطور شده است که به پیامک زدن رو آورده‌اید؟

وقتی نماینده‌ها در دسترس نیستند ما مجبوریم حرف‌مان را به آنها منتقل کنیم. 

 دستاوردی هم داشته؟

بله. خیلی، مثلا در ممانعت از تصویب FATF  خیلی تأثیر‌گذار بود.

 

قاعدتا شما باید با نماینده شیراز در ارتباط باشید. چرا پیامک شما به نماینده استان دیگری ارسال شده؟

من با نماینده شیراز تماس گرفتم او تماسم را قطع کرد. بودجه یک امر ملی است و به نماینده شهر ما محدود نمی‌شود.

بودجه و FATF  مباحث تخصصی‌اند شما چطور به‌عنوان یک دانشجوی 22ساله به این نتیجه می‌رسید که خوب و بد آن چیست؟

ما در این‌باره مطالعه می‌کنیم.

 چگونه مطالعه می‌کنید و داده‌هایتان بر چه اساسی است؟

از مطالبی که در کانال‌ها می‌آید و فعالان اجتماعی سیاسی در کانال‌هایشان می‌گذارند یا استوری می‌کنند، مثلا تصویب FATF   برای ما خوب نیست یا اینکه لایحه بودجه به ضرر مردم است.

چطور می‌شود که مضمون پیام‌های شما و دیگر افرادی که برای نماینده‌ها پیامک می‌زنند یکسان و مشابه است؟

از طریق همین کانال‌ها و گروه‌ها پیام اولیه‌ای می‌آید. بعد هم شماره نمایندگان را می‌گذارند و می‌گویند برای نماینده شهرهایتان ارسال کنید. بودجه چون ملی بود من برای خیلی از نماینده‌ها پیامک زدم. 

 به‌جز شبکه‌های مجازی داده‌هایتان را از کجا می‌گیرید، آیا عضو تشکل و نهاد سیاسی اجتماعی خاصی هستید؟

من عضو تشکل خاصی نیستم اما این پیام‌ها همه جا دست به‌دست می‌شود؛ مثلا به‌دست خاله من هم رسیده بود و او هم ارسال کرده است بدون اینکه من خبردار باشم.