۰ نفر

پرداخت خسارت به 3500واحد مسکونی در خوزستان

۷ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۴۵
کد خبر: 405359
پرداخت خسارت به 3500واحد مسکونی در خوزستان

مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته پرداخت خسارت به 3هزارو 500واحد آسیب دیده از باران اخیر در دولت مصوب شد که 2هزارو 500واحد تعمیری و یک هزار واحد احداثی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کیامرث حاجی‌زاده ظهر امروز در جلسه‌ای که به منظور بررسی نحوه برآورده خسارت وارده ناشی از بارندگی شدید و آبگرفتگی در سطح استان خوزستان برگزار شد، با اشاره به مشکلات زیر ساختی موجود در استان، اظهار کرد:  شبکه فاضلاب اهواز بالغ بر 60 سال قدمت دارد، لوله‌های آن قدیمی و لایروبی نشده است.

وی افزود: شهرداری اگر برای دفع آب‌های سطحی پول  ندارد  اما باید موجودی خود را در جهت رفع مشکلاتی که اولویت دارند هزینه کند البته این به آن معنا نیست که زیبا سازی شهری مهم نیست اما اولویت با دفع آبهای سطحی است.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه مدیران ما در استان اعتقادی به پیشگیری ندارند، گفت: برخی مدیران حاضر هستند هزینه کنند که بحران را کم کنند اما برای پیشگیری از بحران کاری نمی‌کنند.

پرداخت خسارت به 3500 واحد خسارت دیده

حاجی‌زاده عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته پرداخت خسارت به  3 هزارو 500 واحد آسیب دیده  از باران اخیر در دولت مصوب شد که 2 هزارو 500 واحد تعمیری و یک هزار واحد احداثی هستند.

وی با بیان اینکه در مرکز شهر اهواز  منازلی وجود دارند که به لحاظ ایمنی شرایط خوبی ندارندگفت: این منازل نیز جزو منازلی هستند که پرداخت خسارت شامل آن‌ها نیز می‌شود.

حاجی‌زاده با اشاره به میزان تسهیلاتی که به منازل خسارت دیده‌ پرداخت می‌شود، افزود: برای احداث واحدهای شهری  مبلغ 12 میلیون تسهیلات بلاعوض و 50 میلیون وام با کارمزد 4 درصد برای آنها در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه مبلغ 12 میلیون به منظور اسکان موقت آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: برای احداث واحدهای روستایی آسیب دیده نیز  مبلغ 10 میلیون تسهیلات بلاعوض، مبلغ 40 میلیون وام با کارمزد 4 درصد برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و مبلغ 10 میلیون برای اسکان موقت آن‌ها پرداخت می‌شود.

حاجی‌زاده گفت: مبلغ 5 میلیون تومان بلاعوض و 10 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد برای تعداد 2 هزارو 500  واحدهای مسکونی شهری، روستایی و تجاری تعمیری در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: مبلغ 5 میلیون بلاعوض و 15 میلیون وام با کارمزد 4 درصد به منظور خرید لوازم معیشتی، سرمایه‌ای و خانگی برای تعداد 3 هزارو 500 خانوار مصوب شد.

عملیات لایروبی از امروز آغاز شود

حاجی زاده خطاب به شهرداران و مدیران آبفا در سطح استان، گفت: در صورت داشتن و یا نداشتن اعتبار عملیات لایروبی را ملزم هستید از امروزآغاز کنید؛ اولویت لایروبی در تمام مناطق سه،چهار شهری است که دچار مشکل هستند و با کمترین بارندگی دچار بحران می‌شوند.

سیستم دفع فاضلاب ما در کل استان مشکل دارد

در ادامه صادق حقیقی پور مدیر شرکت آبفا خوزستان با بیان اینکه سیستم دفع فاضلاب ما در کل استان مشکل دارد، اظهارکرد: تنها 38 درصد از جمعیت استان از سیستم شبکه فاضلاب مدرن بهره می‌برند.

وی افزود: ظرف دو سال گذشته حدود 430 کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب و  830 کیلومتر اصلاح شبکه آب انجام شد.

مدیر شرکت آبفا خوزستان با بیان اینکه سیل اخیر 550 میلیاردتومان به شبکه آب و فاضلاب خسارت وارد کرد، گفت: تا کنون از این میزان فقط 58 میلیارد تومان به ما پرداخت شد.

بالغ بر 2000 تماس جهت رفع گرفتگی شبکه فاضلاب

بهنام مریدی مدیر شرکت آبفا اهواز در این جلسه اظهار کرد: با وجود اینکه سه ما پیش برای بسیاری از ایستگاه‌ها بالغ بر 200 پمپ جدید خریداری ونصب شد اما شبکه آب و فاضلاب اهواز جوابگوی این حجم از بارندگی نبود.

وی با بیان اینکه بعد از هر بارندگی حجم روان آبی که وارد خطوط ما می‌شود، خطوط ما را دچار ریزش می‌کند، افزود:  در بارندگی اخیر خطوط ما در خیابان‌های فاطمی، شریعتی، کوی آل صافی، میدان کارگر، شهرک دانشگاه، کوی ملت خیابان شیخ نبهان، بهارستان و... ریزش کردند این در حالی که هنوز خسارت‌های سیل اخیر را جبران نکردیم.

مدیر شرکت آبفا اهواز با اشاره به روان آب و گل و لایی که  با ورد به خطوط سبب گرفتگی در آن‌ها می‌شود،  گفت: امروز بالغ بر 2 هزار تماس مبنی بر گرفتی شبکه فاضلاب از شهروندان دریافت کردیم این در حالی است بسیاری از خطوط ریزش کردند.

مریدی بیان کرد:  بیش از 30 پمپ ما در بارندگی اخیر سوخت که باید جایگزین کنیم، 4دستگاه جنتکس و ... دچار آسیب جدی  شدند.

270 خیابان در اهواز دچار آبگرفتگی شد

علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز  با بیان اینکه شهر اهواز زیر ساخت مناسبی ندارد و بارندگی‌های اخیر به استمرار این وضعیت بیشتر دامن زد، اظهار کرد: بخش زیادی از زیرسازی  و روسازی شبکه معابر شهر دچار آسیب جدی شد.

وی در رابطه خسارت‌های وارد شده به منازل در شهر اهواز، افزود: در مجموع بالغ بر 270 خیابان در  شهر اهواز دچار آبگرفتگی شد و آب وارد منازل مردم شد که از این تعداد 41 خیابان در محدوده یک، 7 خیابان در محدوده دو، 5 خیابان در محدوده سه، 23 خیابان در محدوده چهار، بالغ بر 50 خیابان در محدوده پنج، 42 خیابان در محدوده شش، 38 خیابان در محدوده هفت و 62 خیابان در محدوده هشت وجود دارند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به عملکرد سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز در زمان آبگرفتگی در شهر اهواز، عنوان کرد: بالغ بر 8 هزارو 600 تماس مردمی دریافت کردیم که از این تعداد 308 تماس ویژه امداد و نجات در خصوص آبگرفتگی بود و در مجمموع 346 نفر توسط مامورین آتش نشان نجات پیدا کردند، 191 دستگاه خودرو از آب بیرون کشیده شدند و 24 ماموریت غواصی زیر پل ها صورت گرفت.

عالیپور با بیان اینکه حدود 19 دستگاه خودرو آتش نشان دچار خسارت بین 10 تا 70 درصد شد، گفت:  در مجموع 600 میلیارد و 900 میلیون تومان  به تجهیزات آتش‌نشانس خسارت وارد شد ضمن اینکه 23 دستگاه آتش نشانی فاقد تجهیزات شد، 26 دستگاه پمپ،  18 دستگاه کف‌کش و 80 مورد انواع خسارت به تجهیزات ما وارد شد.

وی افزود: بالغ بر 20 هزار لیتر انواع سوخت مصرف در این بارندگی حدود شش میلیارد ۶۰۰میلیون تومان خسارت به تجهیزات آتش نشانی ما وارد شد.

جمع آوری 450 هزار متر مکعب آب از مناطق معین زاده و گاومیش‌آباد

صابرعلیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در رابطه با میزان آبگرفتگی در مناطق شهرستان کارون و اهواز گفت: در شهرستان کارون  در منطقه گاومیش‌آباد به دلیل اینکه این منطقه خط القعر بود حدود 100 هزار متر مکعب جمع شده بود.

وی افزود: در منطقه معین زاده و مناطقی که به سمت معین زاده مشرف بودند حدود 350 هزار متر مکعب آب  جمع شد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در مجموع 450 هزار مترمکعب آب در این مناطق جمع شده بود، گفت: سازمان آب و برق تمام امکانات خود را بسیج کرد تا اینکه موفق شدیم پس از دو روز وضعیت این مناطق را به حالت طبیعی برسانیم.