۰ نفر

توسعه نظام مالیاتی به معنای افزایش درآمدهای مالیاتی نیست

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۲۰
کد خبر: 405352
توسعه نظام مالیاتی به معنای افزایش درآمدهای مالیاتی نیست

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه توسعه نظام مالیاتی صرفاً به معنای افزایش درآمدها نیست،اظهار داشت:با استقرار نظام مالیاتی هوشمند، وصول کارا و عادلانه مودیان مالیاتی میسر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، امیدعلی پارسا در نشست هم ‌اندیشی با مدیران فناوری اطلاعات مالیاتی کشور، با تأکید بر امر هوشمندسازی سیستم و فرایندهای مالیاتی تصریح کرد: باید به سمتی برویم که در چارچوب یک سیستم نوین و هوشمند و البته با رعایت اصل ساده و قابل‌فهم بودن فرآیندها، بهترین خدمات را ارائه دهیم و به‌جایی برسیم که بتوانیم مالیات عادلانه و واقعی را وصول کنیم که این امر ضمن جلب رضایت ذینفعان، به ارتقای تمکین داوطلبانه مودیان مالیاتی نیز بی‌انجامد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور به ضرورت اصلاح نظام درآمدی کشور و دستیابی به یک اقتصاد پایدار و درون‌زا با اتکای کامل بر درآمدهای مالیاتی تأکید کرد و گفت: تحقق چنین هدفی با حمایت همه‌جانبه ارکان مختلف نظام، مشارکت حداکثری مردم و کارآمدسازی نظام مالیاتی امکان‌پذیر است.

وی تحقق اهداف کلان ترسیم‌شده در حوزه توسعه اقتصادی کشور را منوط به وجود یک نظام مالیاتی مدرن، عدالت ‌محور و قابل‌اعتماد دانست و گفت: مهم‌ترین رویکرد نظام مالیاتی، تغییر قواعد بازی به‌گونه‌ای است که اقدامات و برنامه‌ها و قوانین و مقررات این دستگاه، برای بنگاه‌های اقتصادی، قابل‌فهم، قابل‌اطمینان، پایدار و تضمین ‌شده باشد و یقین دارم که با عقلانیت و تدبیر و توجه ویژه به خرد جمعی، امکان تحول در قواعد و فرآیندها وجود دارد و با این رویکرد، می‌توانیم فضایی جدید با عملکردی مطلوب و متفاوت از قبل ایجاد کنیم.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: راه اصلی نجات اقتصاد کشور، حرکت در مسیر مالیات هوشمند بوده و سازمان امور مالیاتی به عنوان موتور محرکه این جریان، زمانی یک سازمان محبوب خواهد بود که منصفانه، عادلانه و بر پایه علم و آگاهی عمل نماید.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی هوشمند باید بر سیستمی یکپارچه، مودی مدار و داده مبنا استوار باشد، گفت: نظام مالیاتی مطلوب و محبوب باید شاخص‌هایی همچون مورد اعتماد ذینفعان، هوشمند، مقتدر، قانون مدار و ایمن را دارا باشد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور بر اهمیت توسعه نظام مالیاتی با تکیه بر فناوری‌های نوین اطلاعاتی تأکید کرد و گفت: توسعه نظام مالیاتی صرفاً به معنای افزایش درآمدهای مالیاتی و یا مکانیزاسیون صرف نیست بلکه باید منجر به توسعه پایدار اقتصاد کشور شود.

پارسا خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر تلاش‌ها و خدمات بسیاری در سازمان امور مالیاتی انجام شده و برخی از ایرادات و نواقص آن طرح‌ها در حال اصلاح و تکمیل می‌باشد که می‌توان از آن به عنوان گام اول یاد کرد و آنچه امروز در قالب نظام مالیاتی هوشمند مبتنی بر ریزداده ها دنبال می‌شود می‌توان گام دوم تعبیر کرد و ماحصل این دو، نظام مدرن مالیاتی است که مطلوب حاکمیت، مودیان و به طورکلی آحاد جامعه است.